Towards supplier management's efficiency and value creation
Sorvisto, Tilda (2017)
Pro gradu -tutkielma
Sorvisto, Tilda
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166460
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166460
Tiivistelmä
This research assesses potential for increasing supplier management's efficiency and value creation. The research focuses to indirect procurement in a case company, which is researched with anonymity. The research is qualitative by nature and utilized case research methodology combined with action study approaches, thus the researches has a role in case company's supplier management project implementation during 2017. Research is consisted of literature review, interviews, observations and reviewing and analyzing case company's internal documents.
The research results show that procurement function has been concentrating to supplier managements for years or even decades. Priority areas of efficiency and value-adding actions has been recognized and clearly defined, but notwithstanding, practical implementation has a need for further development, according to case research. The key development areas in supplier management are increasing internal information collection and sharing and deepening supplier collaboration. According to the study, by fulfilling these needs a buying company can increase value-creation of procurement function by involving key suppliers early to development and planning actions and by collecting ideas from them. Ideas can be transformed into process or product innovations that increase business profitability. Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia mahdollisuuksia toimittajahallinnan tehokkuuden ja arvonlisäyksen tehostamiseksi. Empiriatutkimus keskittyy epäsuoraan hankintaan kohdeorganisaatiossa, jota käsitellään nimettömänä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja hyödyntää tapaustutkimuskäytäntöä osana toiminnallista tutkimusmenetelmää, sillä tutkija osallistuu kohdeyrityksen toimittajahallintaprojektin ohjaamiseen vuonna 2017. Tutkimus koostuu kirjallisuuskatsauksesta, haastatteluista, osallistumisesta sekä kohdeyrityksen sisäisten dokumenttien tarkastelusta ja analysoinnista.
Tulokset osoittavat hankintatoimen keskittyneen toimittajahallintaan jo useiden vuosien, ellei vuosikymmenten ajan. Painopistealueet tehokkuuden ja arvonlisäyksen kannalta on tunnistettu ja selkeästi määritetty, mutta käytännön toteutuksessa on tapaustutkimuksen perusteella kehitettävää. Tärkeimmät kehityskohteet toimittajahallinnassa ovat sisäisen tiedonkeruun ja tiedonjakamisen lisääminen sekä toimittajayhteistyön syventäminen. Vastaamalla näihin kehityskohteisiin ostava yritys voi tutkimuksen mukaan lisätä hankintatoimen arvontuottoaan osallistamalla avaintoimittajat kehitys- ja suunnittelutoimiin aikaisessa vaiheessa sekä keräämällä heiltä kehitysideoita, jotka innovaatiotyöstöllä voidaan muovata yritystoiminnan tuloksellisuutta lisääviksi uusiksi toimintamalleiksi tai tuotteiksi.
The research results show that procurement function has been concentrating to supplier managements for years or even decades. Priority areas of efficiency and value-adding actions has been recognized and clearly defined, but notwithstanding, practical implementation has a need for further development, according to case research. The key development areas in supplier management are increasing internal information collection and sharing and deepening supplier collaboration. According to the study, by fulfilling these needs a buying company can increase value-creation of procurement function by involving key suppliers early to development and planning actions and by collecting ideas from them. Ideas can be transformed into process or product innovations that increase business profitability.
Tulokset osoittavat hankintatoimen keskittyneen toimittajahallintaan jo useiden vuosien, ellei vuosikymmenten ajan. Painopistealueet tehokkuuden ja arvonlisäyksen kannalta on tunnistettu ja selkeästi määritetty, mutta käytännön toteutuksessa on tapaustutkimuksen perusteella kehitettävää. Tärkeimmät kehityskohteet toimittajahallinnassa ovat sisäisen tiedonkeruun ja tiedonjakamisen lisääminen sekä toimittajayhteistyön syventäminen. Vastaamalla näihin kehityskohteisiin ostava yritys voi tutkimuksen mukaan lisätä hankintatoimen arvontuottoaan osallistamalla avaintoimittajat kehitys- ja suunnittelutoimiin aikaisessa vaiheessa sekä keräämällä heiltä kehitysideoita, jotka innovaatiotyöstöllä voidaan muovata yritystoiminnan tuloksellisuutta lisääviksi uusiksi toimintamalleiksi tai tuotteiksi.