Käyttäjäkeskeinen kunnossapito (ODR) Ovako Imatran terästehtaalla
Holopainen, Sampsa (2017)
Kandidaatintyö
Holopainen, Sampsa
2017
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena oli selvittää käyttäjäkeskeisen kunnossapidon mahdollisuuksia Ovako Imatran terästehtaalla. Työ koostuu kunnossapitoa käsittelevästä teoriaosuudesta, käyttäjäkeskeisen kunnossapidon nykytilan selvityksestä Ovako Imatran terästehtaalla haastattelututkimuksen avulla sekä käyttäjäkeskeisen kunnossapidon hyötyjen ja haittojen arvioinnista SWOT- analyysin avulla.
Käyttäjäkeskeinen kunnossapito tunnetaan monella eri nimellä kuten käyttäjäkunnossapito, käynnissäpito ja yleisesti käytetty lyhenne ODR (Operator Driven Reliability). ODR mielletään yleisesti käyttäjien suorittamiin korjaustoimenpiteisiin. Todellisuudessa se on kuitenkin paljon laajempi käsite ja yleensä ODR:n toteuttaminen aloitetaan koneiden siivoamisella ja puhdistamisella sekä käyttäjien suorittamilla tarkastuksilla. Keskeisimpiä tavoitteita, joita ODR:llä haetaan, ovat vikaantumisen aikaimpi havainnointi, pienempi häiriöherkkyys ja osastojen välinen parantunut yhteistyö. Näiden kautta saavutetaan parempaa tuottavuutta.
Suurempia haasteita käyttäjäkeskeisen kunnossapidon toteuttamisessa on muutosvastarinta ja todellisen tarkoitusperän ymmärtäminen. Käyttäjät mieltävät monesti ODR:n lisäävän heidän töitään, kun taas kunnossapitäjät pelkäävät oman työnsä puolesta. ODR:n kokonaisvaltainen toteuttaminen vaatii koko organisaation osallistumista ja sitoutumista. Käyttöönotto puolestaan voidaan aloittaa yksinkertaisilla toimenpiteillä, eikä aloittaminen vaadi suurta taloudellista panosta. The main target of this Bachelor’s thesis was to find out possibilities of operator driven reliability (ODR) in Ovako Imatra steelworks. Thesis consists of theory of maintenance, report of present ODR in the steelworks using survey and valuating benefits and disadvantages of ODR using SWOT- analysis.
Generally ODR is perceived as maintenance tasks performed by operators. In the concrete ODR is a wide concept that usually begins with cleaning machines and performing inspections by operators. The main targets of ODR are detecting faults earlier, miner fault sensitivity and better co-operation between departments. Greater efficiency can be reached by these targets.
Biggest challenges implementing ODR are resistance of change and misunderstanding of the concept. Operators usually conceive ODR as increased workload and maintenance employees are afraid for their job. Putting ODR into practice requires attendance and commitment from the whole organization. On the other hand implementing ODR can be started with simple operations and it doesn’t require big investments in the beginning.
Käyttäjäkeskeinen kunnossapito tunnetaan monella eri nimellä kuten käyttäjäkunnossapito, käynnissäpito ja yleisesti käytetty lyhenne ODR (Operator Driven Reliability). ODR mielletään yleisesti käyttäjien suorittamiin korjaustoimenpiteisiin. Todellisuudessa se on kuitenkin paljon laajempi käsite ja yleensä ODR:n toteuttaminen aloitetaan koneiden siivoamisella ja puhdistamisella sekä käyttäjien suorittamilla tarkastuksilla. Keskeisimpiä tavoitteita, joita ODR:llä haetaan, ovat vikaantumisen aikaimpi havainnointi, pienempi häiriöherkkyys ja osastojen välinen parantunut yhteistyö. Näiden kautta saavutetaan parempaa tuottavuutta.
Suurempia haasteita käyttäjäkeskeisen kunnossapidon toteuttamisessa on muutosvastarinta ja todellisen tarkoitusperän ymmärtäminen. Käyttäjät mieltävät monesti ODR:n lisäävän heidän töitään, kun taas kunnossapitäjät pelkäävät oman työnsä puolesta. ODR:n kokonaisvaltainen toteuttaminen vaatii koko organisaation osallistumista ja sitoutumista. Käyttöönotto puolestaan voidaan aloittaa yksinkertaisilla toimenpiteillä, eikä aloittaminen vaadi suurta taloudellista panosta.
Generally ODR is perceived as maintenance tasks performed by operators. In the concrete ODR is a wide concept that usually begins with cleaning machines and performing inspections by operators. The main targets of ODR are detecting faults earlier, miner fault sensitivity and better co-operation between departments. Greater efficiency can be reached by these targets.
Biggest challenges implementing ODR are resistance of change and misunderstanding of the concept. Operators usually conceive ODR as increased workload and maintenance employees are afraid for their job. Putting ODR into practice requires attendance and commitment from the whole organization. On the other hand implementing ODR can be started with simple operations and it doesn’t require big investments in the beginning.