Suorituskyvyn johtaminen strategian toteuttamisen työvälineenä
Tornivaara, Sanna (2017)
Diplomityö
Tornivaara, Sanna
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017120755402
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017120755402
Tiivistelmä
Yksi suorituskyvyn johtamisen tärkeimmistä tehtävistä on toteuttaa strategiaa seuraamalla ja ohjaamalla suoritusta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miksi elintarvikealan yritys, jolla on suorituskyvyn johtamisjärjestelmä käytössä, epäonnistuu saavuttamaan strategiset tavoitteensa. Työn kirjallisuustutkimuksessa käsiteltiin suorituskyvyn sekä strategian johtamisen teoriaa. Strategian kirjallisuustutkimus rajattiin koskemaan vain suorituskyvyn kannalta olennaisia asioita.
Kirjallisuustutkimuksen avulla koottiin suorituskyvyn johtamisessa havaituista haasteista viitekehys case-tutkimukselle, joka toteutettiin laadullisilla haastatelluilla tutkittavassa yrityksessä. Haastattelututkimuksessa etsittiin syitä, miksi tutkittava yritys ei pääse strategisiin tavoitteisiin suorituskyvyn johtamisen näkökulmasta sekä suorituskyvyn johtamisen kokonaisuudesta mahdollisesti löytyviä haasteita. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ettei suorituskyvyn johtamisjärjestelmä toimi tutkittavassa yrityksessä niin, että se tukisi strategiatavoitteiden saavuttamista. Toimimattomin osa-alue oli suorituskyvyn johtaminen: toimintaa ei muuteta yrityksessä, vaikka suoritus jää tavoitteesta. Osasyyksi löytyi myös tavoitteiden osa-alue, joka epäonnistuu kommunikoimaan pitkän aikavälin tavoitteen riittävän selkeästi yrityksen työntekijöille. One of the key tasks of performance management is to implement strategy by following, measuring and guiding performance towards set targets. The objective of this research was to study why a food company using a performance management system fails to achieve strategic targets. Performance and strategic management related literature were studied in the research. The study of strategy-related literature was limited to performance-related subjects.
The literature study was used to define a framework for a case study that was per-formed using qualitative interviews in a case company. Interviews were used to search for possible challenges in the field of performance management. The results revealed that the performance management system is not working in a manner that supports achieving strategic targets of the case company. The most obvious reason was found in the field of management: actions are not altered, even though targets are not achieved. A partial cause was also found in the field of targets, which fails in explicit communication of long-term objectives of the company to employees.
Kirjallisuustutkimuksen avulla koottiin suorituskyvyn johtamisessa havaituista haasteista viitekehys case-tutkimukselle, joka toteutettiin laadullisilla haastatelluilla tutkittavassa yrityksessä. Haastattelututkimuksessa etsittiin syitä, miksi tutkittava yritys ei pääse strategisiin tavoitteisiin suorituskyvyn johtamisen näkökulmasta sekä suorituskyvyn johtamisen kokonaisuudesta mahdollisesti löytyviä haasteita. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ettei suorituskyvyn johtamisjärjestelmä toimi tutkittavassa yrityksessä niin, että se tukisi strategiatavoitteiden saavuttamista. Toimimattomin osa-alue oli suorituskyvyn johtaminen: toimintaa ei muuteta yrityksessä, vaikka suoritus jää tavoitteesta. Osasyyksi löytyi myös tavoitteiden osa-alue, joka epäonnistuu kommunikoimaan pitkän aikavälin tavoitteen riittävän selkeästi yrityksen työntekijöille.
The literature study was used to define a framework for a case study that was per-formed using qualitative interviews in a case company. Interviews were used to search for possible challenges in the field of performance management. The results revealed that the performance management system is not working in a manner that supports achieving strategic targets of the case company. The most obvious reason was found in the field of management: actions are not altered, even though targets are not achieved. A partial cause was also found in the field of targets, which fails in explicit communication of long-term objectives of the company to employees.