Marketing automation in a B2B company
Pirinen, Petteri (2018)
Diplomityö
Pirinen, Petteri
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042719222
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042719222
Tiivistelmä
In this master’s thesis, recommendations are developed for the case company Konecranes Plc to implement and use a marketing automation tool in the marketing of industrial cranes sold under Konecranes brand. Recommendations have been collected from existing scientific and consultative literature related to marketing automation and by interviewing representatives from Finnish companies that produce investment goods for global markets and use marketing automation. In addition, representatives from two marketing agencies providing services related to marketing automation implementation and use are interviewed. The already planned actions by the company as well as features of the selected tool are considered in the recommendations.
The recommendations consist of requirements for implementation and actions in the implementation, processes of using the system, division of roles and responsibilities, metrics related to system use, IT landscape around the system and ways to reach compliance with the European Union General Data Protection Regulation in marketing automation and with the help of it. The recommendations also present best practices and typical challenges and their solutions gathered from the literature and other companies.
Considering the limitations of the study, the recommendations are possible to be generalized to other companies. Global companies manufacturing investment goods should aim for efficient use of the system with unified processes that are tailored for different business area needs and local conditions. To ensure the efficient use, it is important that both sales and marketing participate to the system implementation. Benefits of the system should be highlighted to them and sufficient competence to system use with training should be created. Tässä diplomityössä luodaan case-yritys Konecranes Oyj:lle suositukset markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönottoon ja käyttöön Konecranes-brändin alla myytävien teollisuusnosturien markkinoinnissa. Suositukset on koottu markkinoinnin automaatiota käsittelevästä akateemisesta ja konsultatiivisesta kirjallisuudesta sekä haastattelemalla edustajia sellaisista globaaleilla investointihyödykemarkkinoilla toimivista suomalaisista yrityksistä, jotka käyttävät markkinoinnin automaatiota. Lisäksi työssä on haastateltu edustajia kahdesta markkinoinnin automaation käyttöönottoon ja käyttöön liittyviä palveluita tarjoavasta markkinointitoimistosta. Suosituksissa huomioidaan myös yrityksen jo suunnittelemat toimenpiteet sekä valitun työkalun ominaisuudet.
Suositukset koostuvat järjestelmän käyttöönoton asettamista vaatimuksista sekä käyttöönottoon liittyvistä toimenpiteistä, järjestelmän käytön prosesseista, roolien ja vastuiden jaosta, työkalun käyttöön liittyvistä metriikoista, IT-ympäristöstä järjestelmän ympärillä sekä tavoista saavuttaa Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen vaatimukset markkinoinnin automaatiossa ja sen avulla. Suosituksissa esitellään myös kirjallisuudesta ja muista yrityksistä kerättyjä parhaita käytäntöjä sekä tyypillisiä haasteita ja niiden ratkaisuja.
Suositukset on työn rajoitukset huomioon ottaen mahdollista yleistää myös muiden yritysten tarpeisiin. Globaalien, investointihyödykkeitä valmistavien yritysten tulee pyrkiä järjestelmän tehokkaaseen käyttöön yhtenäisillä, mutta liiketoiminta-alueiden tarpeisiin ja paikallisiin olosuhteisiin mukautetuilla prosesseilla. Järjestelmän tehokkaan käytön kannalta on tärkeää osallistaa käyttöönottoon sekä markkinointi että myynti, korostaa näille järjestelmän tuomia hyötyjä sekä luoda koulutuksin riittävä tietotaito järjestelmän käyttöön.
The recommendations consist of requirements for implementation and actions in the implementation, processes of using the system, division of roles and responsibilities, metrics related to system use, IT landscape around the system and ways to reach compliance with the European Union General Data Protection Regulation in marketing automation and with the help of it. The recommendations also present best practices and typical challenges and their solutions gathered from the literature and other companies.
Considering the limitations of the study, the recommendations are possible to be generalized to other companies. Global companies manufacturing investment goods should aim for efficient use of the system with unified processes that are tailored for different business area needs and local conditions. To ensure the efficient use, it is important that both sales and marketing participate to the system implementation. Benefits of the system should be highlighted to them and sufficient competence to system use with training should be created.
Suositukset koostuvat järjestelmän käyttöönoton asettamista vaatimuksista sekä käyttöönottoon liittyvistä toimenpiteistä, järjestelmän käytön prosesseista, roolien ja vastuiden jaosta, työkalun käyttöön liittyvistä metriikoista, IT-ympäristöstä järjestelmän ympärillä sekä tavoista saavuttaa Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen vaatimukset markkinoinnin automaatiossa ja sen avulla. Suosituksissa esitellään myös kirjallisuudesta ja muista yrityksistä kerättyjä parhaita käytäntöjä sekä tyypillisiä haasteita ja niiden ratkaisuja.
Suositukset on työn rajoitukset huomioon ottaen mahdollista yleistää myös muiden yritysten tarpeisiin. Globaalien, investointihyödykkeitä valmistavien yritysten tulee pyrkiä järjestelmän tehokkaaseen käyttöön yhtenäisillä, mutta liiketoiminta-alueiden tarpeisiin ja paikallisiin olosuhteisiin mukautetuilla prosesseilla. Järjestelmän tehokkaan käytön kannalta on tärkeää osallistaa käyttöönottoon sekä markkinointi että myynti, korostaa näille järjestelmän tuomia hyötyjä sekä luoda koulutuksin riittävä tietotaito järjestelmän käyttöön.