Tilastollista analyysiä DIA-valintapisteistä ja opintopistekertymistä
Rautasalo, Essi (2018)
Kandidaatintyö
Rautasalo, Essi
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524745
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524745
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena oli tutkia, löytyykö kandidaatintutkintoon yhteisvalinnassa valittujen opiskelijoiden sisäänpääsytavan ja opintojen etenemisen väliltä yhteyttä Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Hyvin etenevät opinnot ovat tärkeä asia yliopistolle, koska sen rahoitus perustuu muun muassa opiskelijoiden suorittamiin opintopisteisiin.
Tutkimuksessa tilastollisina menetelminä käytettiin khiin neliö -homogeenisuustestiä, Fisherin nelikenttätestiä, Kruskal-Wallis -testiä sekä regressioanalyysiä. Tutkimusten lisäksi työssä esitellään siinä käytettyihin menetelmiin liittyvää teoriaa.
Opintopistekertymäjakaumien välillä ei ollut eroja eri valintaryhmissä. Myös kirjoiltapoistettujen ja kirjoilla olevien jakaumat olivat samanlaisia eri valintaryhmissä. Lisäksi selvisi, että valintapisteiden määrä selittää keskimäärin vain muutaman prosentin opintopistekertymän vaihtelusta. Näin ollen yliopiston ei kannata keskittyä erityisesti johonkin kolmesta valintaryhmästä tavoitellessaan nopeasti opintojaan suorittavia opiskelijoita. The objective of this bachelor's thesis was to study is there an association between accumulation of ECTS credits and the way students are selected to university. Progressive studies are important to university because it gets its funding partly based on the amount of ECTS credits that students have completed.
Statistical methods used in this thesis were chi-square test of homogeneity, Fisher's exact test, Kruskal-Wallis test and regression analysis. In addition to the studies also theory behind the used methods is explained in this thesis.
It wasn't found differences in accumulation of ECTS credit distributions between different selection groups. Also distributions of those students who were removed from registers and who were still enrolled were similar in each selection group. In addition it was found out that the amount of selection scores explains on average only a few percent of accumulation of ECTS credits fluctuation. Hence it's not useful for university to concentrate on especially one selection group when their aim is to select students who complete ECTS credits fast.
Tutkimuksessa tilastollisina menetelminä käytettiin khiin neliö -homogeenisuustestiä, Fisherin nelikenttätestiä, Kruskal-Wallis -testiä sekä regressioanalyysiä. Tutkimusten lisäksi työssä esitellään siinä käytettyihin menetelmiin liittyvää teoriaa.
Opintopistekertymäjakaumien välillä ei ollut eroja eri valintaryhmissä. Myös kirjoiltapoistettujen ja kirjoilla olevien jakaumat olivat samanlaisia eri valintaryhmissä. Lisäksi selvisi, että valintapisteiden määrä selittää keskimäärin vain muutaman prosentin opintopistekertymän vaihtelusta. Näin ollen yliopiston ei kannata keskittyä erityisesti johonkin kolmesta valintaryhmästä tavoitellessaan nopeasti opintojaan suorittavia opiskelijoita.
Statistical methods used in this thesis were chi-square test of homogeneity, Fisher's exact test, Kruskal-Wallis test and regression analysis. In addition to the studies also theory behind the used methods is explained in this thesis.
It wasn't found differences in accumulation of ECTS credit distributions between different selection groups. Also distributions of those students who were removed from registers and who were still enrolled were similar in each selection group. In addition it was found out that the amount of selection scores explains on average only a few percent of accumulation of ECTS credits fluctuation. Hence it's not useful for university to concentrate on especially one selection group when their aim is to select students who complete ECTS credits fast.