• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hankinnan kohteen vaikutus hankintaprosessiin

Honkanen, Elsa (2019)

Pikkukuva
Katso/Avaa
Kandi_Honkanen_Elsa.pdf (609.9Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintutkielma

Honkanen, Elsa
2019

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902064199

Tiivistelmä

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, millä tavoin materiaali tai palvelu hankinnan kohteena vaikuttaa hankintaprosessiin. Teorian ja empirian avulla pyritään saamaan kattava kokonaiskuva hankintaprosessien eroista ja ostajien menettelytavoista prosessien eri vaiheissa. Tutkielmassa perehdytään myös materiaalien ja palveluiden ominaispiirteisiin, jotka ovat tärkeässä roolissa läpi koko tutkimuksen. Teoriaosuus pohjautuu aiempaan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin yritysten hankintatoimesta. Empiirinen osuus on tehty laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kahta kohdeyrityksessä työskentelevää hankintapäällikköä.

Tutkimuksen perusteella voidaan todeta hankinnan kohteen vaikuttavan sen hankintaprosessiin. Merkittävimmät materiaali- ja palveluhankintaprosessien erot liittyvät hankinnan kohteen määrittelyvaiheeseen sekä toimittajan ja ostajan välisen vuorovaikutuksen merkitykseen. Palveluiden osalta sekä määrittelyvaiheen että vuorovaikutuksen merkitys on korostunut. Palveluiden hankintaprosessi koettiin monimutkaisempana ja aikaa vievämpänä verrattuna materiaalien hankintaprosessiin. Tulokset osoittavat, että ostajat toimivat eri tavalla materiaalihankinnan parissa kuin palveluhankinnan. Sisäisen asiakkaan merkitys palveluiden määrittelyvaiheessa on korostuneempi kuin materiaaleissa. Ostajan ja toimittajan väliseen vuorovaikutukseen panostetaan enemmän palveluissa kuin materiaaleissa.
 
The purpose of this bachelor’s thesis is to explore the ways in which the material or service to be acquired affects the procurement process. The theoretical and empirical parts of this thesis seek to obtain a comprehensive overview of the differences in the procurement processes of materials and services and the buyer’s procedures at different stages of the process. The thesis also focuses on the characteristics of materials and services that play an important role throughout the research. The theoretical part is based on previous literature and studies on supply chain management. The empirical part has been conducted as a qualitative research by interviewing two sourcing managers who work at the case company.

Based on the research, it can be stated that the object of the purchase affects its procurement process. The most significant differences in material and service procurement processes are related to the specification phase and the importance of the interaction between the supplier and the buyer. For services, both the specification phase and the interaction are more critical. The procurement process of services is considered more complicated and time-consuming compared to the procurement process of materials. The results show that buyers operate differently depending on whether they are purchasing a material or a service. The role of an internal customer in the specification phase is more emphasized in terms of services than materials. There is more input in the interaction between the buyer and the supplier in service procurement than in material procurement.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [3096]
Lappeenrannan teknillinen yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Lappeenrannan teknillinen yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta