Factors affecting student satisfaction and timely graduation of higher education students in Finland : case: student feedback questionnaire
Vainio, Valtteri (2021)
Diplomityö
Vainio, Valtteri
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122262918
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122262918
Tiivistelmä
The objective of this master’s thesis is to identify the factors that influence satisfaction and timely graduation of higher education students. Factors influencing student satisfaction are investigated by utilising methods related to fuzzy logic, while timely graduation is examined by using logistic regression analyses. The data used in the analyses includes the answers to a nationwide student feedback survey from years 2016-2020.
Previous research on the duration of higher education studies has identified study planning, financial support and the students' employment status as significant factors influencing the duration of studies. Results of the logistic regression analyses support the importance of study planning, and also highlight practical training and the internationality of studies as factors influencing timely graduation.
Previous studies on student satisfaction, in turn, have identified the quality of teaching, the content of studies, the infrastructure of higher education institutes, and the support received during thesis process and practical training periods as significant factors influencing student satisfaction. According to several studies, students’ gender also has an effect on student satisfaction. The results of the fuzzy logic related causal analysis support the importance of the quality of teaching as well as the support received during practical training periods. However, there was insufficient evidence of the importance of the content of the studies, the infrastructure of the higher education institutions, the support received during the thesis process and the gender of the students. However, the results of the causal analysis suggest that internationality of studies also has a significant impact on student satisfaction. Tämän diplomityön tavoitteena on tunnistaa korkeakouluopiskelijoiden opiskelijatyytyväisyyteen sekä tavoiteajassa valmistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelijatyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä tutkitaan hyödyntämällä sumean logiikan menetelmiä, kun taas tavoiteajassa valmistumista tarkastellaan logististen regressioanalyysien avulla. Analyyseissä hyödynnetty aineisto sisältää valtakunnallisen opiskelijapalautekyselyn vastaukset vuosilta 2016-2020.
Aiemmat korkeakouluopintojen kestoa käsittelevät tutkimukset ovat tunnistaneet opintojen suunnittelun, taloudellisen tuen sekä opiskelijan työtilanteen merkittävinä opintojen kestoon vaikuttavina tekijöinä. Logististen regressioanalyysien tulokset tukevat opintojen suunnittelun tärkeyttä, ja nostavat esille myös harjoittelujaksot ja opintojen kansainvälisyyden, tekijöinä, jotka vaikuttavat tavoiteajassa valmistumiseen.
Aiemmat opiskelijatyytyväisyyttä käsittelevät tutkimukset ovat puolestaan tunnistaneet opetuksen laadun, opintojen sisällön, korkeakoulujen infrastruktuurin, sekä opinnäytetyöprosessin ja harjoittelujaksojen aikana saadun tuen merkittävinä opiskelijatyytyväisyyteen vaikuttavina tekijöinä. Useiden tutkimusten mukaan opiskelijan sukupuolella on myös vaikutus opiskelijatyytyväisyyteen. Sumean logiikan menetelmiin perustuvan kausaalianalyysin tulokset tukevat opetuksen laadun sekä harjoittelujaksojen aikana saadun tuen merkitystä. Opintojen sisällön, korkeakoulujen infrastruktuurin, opinnäytetyönprosessin aikana saadun tuen ja opiskelijan sukupuolen merkittävyydelle ei kuitenkaan löytynyt riittäviä todisteita. Kausaalianalyysin tulokset viittaavat kuitenkin siihen, että myös opintojen kansainvälisyydellä on merkittävä vaikutus opiskelijoiden tyytyväisyyteen.
Previous research on the duration of higher education studies has identified study planning, financial support and the students' employment status as significant factors influencing the duration of studies. Results of the logistic regression analyses support the importance of study planning, and also highlight practical training and the internationality of studies as factors influencing timely graduation.
Previous studies on student satisfaction, in turn, have identified the quality of teaching, the content of studies, the infrastructure of higher education institutes, and the support received during thesis process and practical training periods as significant factors influencing student satisfaction. According to several studies, students’ gender also has an effect on student satisfaction. The results of the fuzzy logic related causal analysis support the importance of the quality of teaching as well as the support received during practical training periods. However, there was insufficient evidence of the importance of the content of the studies, the infrastructure of the higher education institutions, the support received during the thesis process and the gender of the students. However, the results of the causal analysis suggest that internationality of studies also has a significant impact on student satisfaction.
Aiemmat korkeakouluopintojen kestoa käsittelevät tutkimukset ovat tunnistaneet opintojen suunnittelun, taloudellisen tuen sekä opiskelijan työtilanteen merkittävinä opintojen kestoon vaikuttavina tekijöinä. Logististen regressioanalyysien tulokset tukevat opintojen suunnittelun tärkeyttä, ja nostavat esille myös harjoittelujaksot ja opintojen kansainvälisyyden, tekijöinä, jotka vaikuttavat tavoiteajassa valmistumiseen.
Aiemmat opiskelijatyytyväisyyttä käsittelevät tutkimukset ovat puolestaan tunnistaneet opetuksen laadun, opintojen sisällön, korkeakoulujen infrastruktuurin, sekä opinnäytetyöprosessin ja harjoittelujaksojen aikana saadun tuen merkittävinä opiskelijatyytyväisyyteen vaikuttavina tekijöinä. Useiden tutkimusten mukaan opiskelijan sukupuolella on myös vaikutus opiskelijatyytyväisyyteen. Sumean logiikan menetelmiin perustuvan kausaalianalyysin tulokset tukevat opetuksen laadun sekä harjoittelujaksojen aikana saadun tuen merkitystä. Opintojen sisällön, korkeakoulujen infrastruktuurin, opinnäytetyönprosessin aikana saadun tuen ja opiskelijan sukupuolen merkittävyydelle ei kuitenkaan löytynyt riittäviä todisteita. Kausaalianalyysin tulokset viittaavat kuitenkin siihen, että myös opintojen kansainvälisyydellä on merkittävä vaikutus opiskelijoiden tyytyväisyyteen.