Tietojohtamisen arvoa tuottavat käytänteet julkishallinnon projektitoimistossa
Elonen, Annukka (2022)
Pro gradu -tutkielma
Elonen, Annukka
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090657625
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090657625
Tiivistelmä
Projektitoimistossa yhdistyvät projekti- ja tietojohtamisen käytänteet ja hyödyt. Projektitoimisto yhdistää projektitoiminnan tietoa, osaamista ja prosesseja yli yksikkö- ja prosessirajojen. Verkostomaisuudellaan se edesauttaa koko organisaation oppimista.
Yhtenä syynä julkishallinnon projektien epäonnistumiseen on esitetty tietojohtamisen heikkoutta, erityisesti tietoprosessien ja osaamisen. Tietojohtamisen käytänteillä voidaan auttaa projekteja onnistumaan. Tutkielmassa kehitettiin projekti- ja tietojohtamisen parhaat käytänteet yhdistävä toimintamalli julkishallinnon projektitoimistoille. Mallin avulla selvitettiin, miten projektitoimistot hyödynsivät tietojohtamista ja mitä käytänteitä ne suosittelivat hyödynnettäväksi tulevaisuudessa.
Tulokset osoittivat, että tietojohtamista hyödynnetään osaamisen kehittämisessä ja oppimisessa sekä tietoprosessien tehostamisessa. Projektijohtamisen menetelmiä käytetään kuitenkin selvästi enemmän. Vaikka tietojohtamisen käytänteitä jäi paljon hyödyntämättä, niiden potentiaali tunnistettiin. Tietojohtamista suositeltiin hyödynnettäväksi edellä mainitun lisäksi hiljaisen tiedon hyödyntämisessä, resurssienhallinnan kehittämisessä ja tietointensiivisemmässä projektitoiminnan johtamisessa. The project management office (PMO) combines the practices and benefits of project and knowledge management. The PMO integrates the knowledge, know-how and processes of project operations across unit and process boundaries. With its network nature, it pro-motes the learning of the entire organization.
One reason for the failure of public administration projects has been the weakness of knowledge management, especially knowledge processes and competence. Knowledge management practices can help projects succeed. In the thesis, an operating model for public administration PMOs that combines the best practices of project and knowledge management was developed. With the help of the model, it was found out how the PMOs utilized knowledge management, and which practices they recommended to be used in the future.
The results showed that knowledge management is utilized in competence development and learning, as well as in making knowledge processes more efficient. However, project management methods are clearly used more. Although a lot of knowledge management practices remained unutilized, their potential was recognized. In addition to the above, it was recommended to be utilized in the utilization of tacit information, in the development of resource management and in more information-intensive management of project activities.
Yhtenä syynä julkishallinnon projektien epäonnistumiseen on esitetty tietojohtamisen heikkoutta, erityisesti tietoprosessien ja osaamisen. Tietojohtamisen käytänteillä voidaan auttaa projekteja onnistumaan. Tutkielmassa kehitettiin projekti- ja tietojohtamisen parhaat käytänteet yhdistävä toimintamalli julkishallinnon projektitoimistoille. Mallin avulla selvitettiin, miten projektitoimistot hyödynsivät tietojohtamista ja mitä käytänteitä ne suosittelivat hyödynnettäväksi tulevaisuudessa.
Tulokset osoittivat, että tietojohtamista hyödynnetään osaamisen kehittämisessä ja oppimisessa sekä tietoprosessien tehostamisessa. Projektijohtamisen menetelmiä käytetään kuitenkin selvästi enemmän. Vaikka tietojohtamisen käytänteitä jäi paljon hyödyntämättä, niiden potentiaali tunnistettiin. Tietojohtamista suositeltiin hyödynnettäväksi edellä mainitun lisäksi hiljaisen tiedon hyödyntämisessä, resurssienhallinnan kehittämisessä ja tietointensiivisemmässä projektitoiminnan johtamisessa.
One reason for the failure of public administration projects has been the weakness of knowledge management, especially knowledge processes and competence. Knowledge management practices can help projects succeed. In the thesis, an operating model for public administration PMOs that combines the best practices of project and knowledge management was developed. With the help of the model, it was found out how the PMOs utilized knowledge management, and which practices they recommended to be used in the future.
The results showed that knowledge management is utilized in competence development and learning, as well as in making knowledge processes more efficient. However, project management methods are clearly used more. Although a lot of knowledge management practices remained unutilized, their potential was recognized. In addition to the above, it was recommended to be utilized in the utilization of tacit information, in the development of resource management and in more information-intensive management of project activities.