Yritysvastuun merkitys organisaation maineelle suhdepääoman osa-alueena : maatilojen jatkajien kokemuksia maatalouskonekaupasta
Niemelä, Mataleena (2023)
Pro gradu -tutkielma
Niemelä, Mataleena
2023
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051544380
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051544380
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin aineettoman pääoman viitekehyksessä yritysvastuun merkitystä maatalouskonekaupan maineelle maatiloja jatkavien asiakkaiden kokemana. Tutkimuksessa tuotettiin tietoa maineeseen vaikuttavista taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun tekijöistä ja tunnistettiin niistä hyvän maineen kannalta tärkeimmät sekä niihin liittyviä positiivisia ja negatiivisia odotuksia, valintoja ja maineriskejä. Maatalousalan yrityksen toimeksiannosta tehty tutkielma kohdistettiin maatalouskonekauppaan toimialana.
Teoriapohjana olivat yritysvastuun sekä aineettomaan pääomaan kuuluvan maineen näkökulmat. Viitekehykseksi muodostettiin tietoperustaiseen näkökulmaan ja aineettomaan pääomaan perustuvaan lähestymistapaan pohjautuva malli, jossa maine muodostuu sosiaalisesti rakennetussa vuorovaikutusprosessissa, vastaanottajan mielessä syntyvinä merkityksinä. Viitekehyksessä eroteltiin strateginen ja havaintoihin perustuva taso sekä yritysvastuukäytännöt maineen edeltäjinä eli resurssivirtoina ja maine kumuloituvana mainepääoman varastona sekä maineen seuraukset.
Empiirinen tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena haastatellen 12 maatilojen jatkajaa. Tutkimus tuotti uutta ymmärrystä yritysvastuun ja maatalouskonekaupan maineen suhteesta. Tulosten mukaan maatalouskonekaupalta odotetaan kokoluokkansa ja kantokykynsä mukaisesti paitsi kestävää liiketoimintaa myös asiakkaiden vastuullisuuden edistämistä ja lisäarvon ja hyvinvoinnin tuottamista alalle. Konekauppa voi luoda tai menettää maineen aineettomana pääomana vastuullisuustoimillaan tai niiden toteuttamatta jättämisellä. Ketjun toimijoiden maine ja maineriskit ovat jaetut. This master's thesis examined the importance of corporate responsibility for the reputation of the agricultural machinery trade as experienced by farm transferees. The study was conducted in the framework of intellectual capital. The research produced information on the economic, social, and environmental sustainability variables that affect reputation and identified the most important variables for a good reputation, as well as the related positive and negative expectations, choices, and reputational risks. This thesis commissioned by an agricultural company. Research focused on the agricultural machinery trade as an industry.
The theoretical background consisted of corporate responsibility, as well as the reputation as part of intellectual capital. A framework based on a knowledge-based view and intellectual capital-based view was formed. Reputation is formed in a socially constructed interaction process, in the recipient's mind. A strategic and observation-based level and corporate responsibility practices were distinguished as antecedents of reputation, resource flows, and reputation as a cumulating stock of reputational capital, and the consequences of reputation.
Empirical research was conducted as a qualitative case study by interviewing 12 farm transferees. The research produced a new understanding of the relationship between corporate responsibility and the reputation of the agricultural machinery trade. According to the results, in accordance with its size and carrying capacity, the agricultural machinery company is expected not only to have a sustainable business, but also to enable customer responsibility and generate added value and well-being for the sector. It can create or lose its reputation as intellectual capital by its responsibility actions or by not implementing them. The supply chain partners' reputation and reputational risks are shared.
Teoriapohjana olivat yritysvastuun sekä aineettomaan pääomaan kuuluvan maineen näkökulmat. Viitekehykseksi muodostettiin tietoperustaiseen näkökulmaan ja aineettomaan pääomaan perustuvaan lähestymistapaan pohjautuva malli, jossa maine muodostuu sosiaalisesti rakennetussa vuorovaikutusprosessissa, vastaanottajan mielessä syntyvinä merkityksinä. Viitekehyksessä eroteltiin strateginen ja havaintoihin perustuva taso sekä yritysvastuukäytännöt maineen edeltäjinä eli resurssivirtoina ja maine kumuloituvana mainepääoman varastona sekä maineen seuraukset.
Empiirinen tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena haastatellen 12 maatilojen jatkajaa. Tutkimus tuotti uutta ymmärrystä yritysvastuun ja maatalouskonekaupan maineen suhteesta. Tulosten mukaan maatalouskonekaupalta odotetaan kokoluokkansa ja kantokykynsä mukaisesti paitsi kestävää liiketoimintaa myös asiakkaiden vastuullisuuden edistämistä ja lisäarvon ja hyvinvoinnin tuottamista alalle. Konekauppa voi luoda tai menettää maineen aineettomana pääomana vastuullisuustoimillaan tai niiden toteuttamatta jättämisellä. Ketjun toimijoiden maine ja maineriskit ovat jaetut.
The theoretical background consisted of corporate responsibility, as well as the reputation as part of intellectual capital. A framework based on a knowledge-based view and intellectual capital-based view was formed. Reputation is formed in a socially constructed interaction process, in the recipient's mind. A strategic and observation-based level and corporate responsibility practices were distinguished as antecedents of reputation, resource flows, and reputation as a cumulating stock of reputational capital, and the consequences of reputation.
Empirical research was conducted as a qualitative case study by interviewing 12 farm transferees. The research produced a new understanding of the relationship between corporate responsibility and the reputation of the agricultural machinery trade. According to the results, in accordance with its size and carrying capacity, the agricultural machinery company is expected not only to have a sustainable business, but also to enable customer responsibility and generate added value and well-being for the sector. It can create or lose its reputation as intellectual capital by its responsibility actions or by not implementing them. The supply chain partners' reputation and reputational risks are shared.