Markkina-analyysi logistiikan ulkoistamispalveluista Suomessa
Purho, Riikka (2023)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 08.11.2025
Diplomityö
Purho, Riikka
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231027141602
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231027141602
Tiivistelmä
Yrityksen markkinan tunteminen on tärkeää, jotta yritys voi tehdä onnistuneita ja tietoon pohjautuvia strategisia päätöksiä toimintaansa liittyen. Markkinatiedon avulla voidaan ymmärtää paremmin kilpailijoita, ja tietoa markkinan segmenttien kasvupotentiaalista voidaan hyödyntää esimerkiksi investointipäätöksissä. Logistiikka on yksi suosituimmista ulkoistettavista tukitoiminnoista, ja kilpailu logistiikan ulkoistamispalveluiden parissa on kovaa.
Tässä tutkimuksessa toteutetaan markkina-analyysi logistiikan ulkoistamispalveluista niitä tuottavan kohdeyrityksen päätöksenteon tueksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomen markkinan koko ja potentiaali sekä analysoida kohdeyrityksen oleellisimpia kilpailijoita kattavasti erityisesti palvelutarjooman ja sijainnin osalta.
Tutkimus koostuu kirjallisuus- ja empiriaosioista. Kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan, mitä markkina-analyysin toteuttamisesta, ulkoistamisesta ja logistiikan ulkoistamisesta liiketoimintana on kirjoitettu aiemmin. Empiriaosioissa tutkimus sisältää analyysin logistiikan ulkoistamispalvelumarkkinasta teoriaosion ja erilaisten markkinatutkimusten pohjalta. Toimialan houkuttelevuutta tutkittiin Porterin viiden kilpailuvoiman mallin avulla. Osana työtä toteutettiin haastattelututkimus, jossa haastateltiin asiakasyrityksiä niiden näkemyksistä ja tarpeista logistiikan ulkoistamiseen liittyen. Kilpailija-analyysin osio edustaa laadullista tutkimusta, jossa rajattu määrä oleellisimpia kilpailijoita on analysoitu valittujen ominaisuuksien osalta.
Tutkimuksen tulokset tunnistavat logistiikan ulkoistamispalvelumarkkinalta segmenttejä, joissa kasvun odotetaan olevan muita segmenttejä nopeampaa. Tuloksena on myös kuvaus kilpailijoiden palveluvalikoimasta, toiminta-alueesta sekä kannattavuudesta. Myös markkinan koko ja kilpailijoiden markkinaosuudet Suomessa määritellään. Understanding a company’s market is crucial for making successful and informed strategic decisions regarding its operations. Market knowledge enables a better understanding of competitors and information about the growth potential of different market segments is valuable when making investment decisions. Logistics is one of the most popular support functions to be outsourced, and the competition in the third-party logistics market is fierce.
The study conducted a market analysis of third-party logistics to support the decision-making of the focal company that provides these services. The objective of the research was to find out the size and potential of the Finnish market and comprehensively analyze the focal company’s most significant competitors, particularly in terms of service portfolio and location.
The research consists of literature and empirical sections. The literature review examines previous writings on conducting market analysis, outsourcing, and third-party logistics as a business. In the empirical sections, the study includes an analysis of the Finnish third-party logistics market based on the theoretical framework and various market research sources. The attractiveness of the industry was assessed using Porter's five forces model. As part of the study, interview research was conducted to gather insights and needs from customer companies regarding logistics outsourcing. The competitor analysis section represents qualitative research, where a limited number of key competitors have been analyzed based on selected attributes.
The results of the study identify segments within the third-party logistics market where growth is expected to outpace other segments. The findings also provide a description of competitors' service portfolios, geographic operational areas and profitability. Additionally, the size of the market and competitors' market shares in Finland are defined.
Tässä tutkimuksessa toteutetaan markkina-analyysi logistiikan ulkoistamispalveluista niitä tuottavan kohdeyrityksen päätöksenteon tueksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomen markkinan koko ja potentiaali sekä analysoida kohdeyrityksen oleellisimpia kilpailijoita kattavasti erityisesti palvelutarjooman ja sijainnin osalta.
Tutkimus koostuu kirjallisuus- ja empiriaosioista. Kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan, mitä markkina-analyysin toteuttamisesta, ulkoistamisesta ja logistiikan ulkoistamisesta liiketoimintana on kirjoitettu aiemmin. Empiriaosioissa tutkimus sisältää analyysin logistiikan ulkoistamispalvelumarkkinasta teoriaosion ja erilaisten markkinatutkimusten pohjalta. Toimialan houkuttelevuutta tutkittiin Porterin viiden kilpailuvoiman mallin avulla. Osana työtä toteutettiin haastattelututkimus, jossa haastateltiin asiakasyrityksiä niiden näkemyksistä ja tarpeista logistiikan ulkoistamiseen liittyen. Kilpailija-analyysin osio edustaa laadullista tutkimusta, jossa rajattu määrä oleellisimpia kilpailijoita on analysoitu valittujen ominaisuuksien osalta.
Tutkimuksen tulokset tunnistavat logistiikan ulkoistamispalvelumarkkinalta segmenttejä, joissa kasvun odotetaan olevan muita segmenttejä nopeampaa. Tuloksena on myös kuvaus kilpailijoiden palveluvalikoimasta, toiminta-alueesta sekä kannattavuudesta. Myös markkinan koko ja kilpailijoiden markkinaosuudet Suomessa määritellään.
The study conducted a market analysis of third-party logistics to support the decision-making of the focal company that provides these services. The objective of the research was to find out the size and potential of the Finnish market and comprehensively analyze the focal company’s most significant competitors, particularly in terms of service portfolio and location.
The research consists of literature and empirical sections. The literature review examines previous writings on conducting market analysis, outsourcing, and third-party logistics as a business. In the empirical sections, the study includes an analysis of the Finnish third-party logistics market based on the theoretical framework and various market research sources. The attractiveness of the industry was assessed using Porter's five forces model. As part of the study, interview research was conducted to gather insights and needs from customer companies regarding logistics outsourcing. The competitor analysis section represents qualitative research, where a limited number of key competitors have been analyzed based on selected attributes.
The results of the study identify segments within the third-party logistics market where growth is expected to outpace other segments. The findings also provide a description of competitors' service portfolios, geographic operational areas and profitability. Additionally, the size of the market and competitors' market shares in Finland are defined.