Palvelusopimukset tienpidon hankinnoissa
Arola, Antero (2006)
Diplomityö
Arola, Antero
2006
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061814
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061814
Tiivistelmä
Infrarakentamisen toimintaympäristö on muuttumassa. Aikaisemmin julkinen sektori
hallitsi toimialaa, mutta markkinat ovatavautumassa. Teknologian kehittäminen siirtyy
julkiselta tilaajataholta yksityisille ja osaaminen yritysten kilpailutekijänä korostuu.
Julkisen sektorin tehtävänä on luoda edellytyksiä tällaiselle toiminnalle.
Toimintoja tullaan Tiehallinnossa ulkoistamaan yhä enemmän. Uusissa
palvelusopimusmalleissa yhdistetään tieverkon tai tuotteen kunnon hallinta,
toimenpiteiden ohjelmointi sekä palvelujen hankinta. Tästä muodostuu yhtenäinen
prosessi, josta palvelun tuottaja vastaa. Nykyisin käytössä olevassa hankintamallissa
edellä mainitut toiminnot on hajautettu useammalle eri vastuutaholle.
Tämän työn tavoitteena on tarkastella palvelusopimusmallin soveltuvuutta
hankintamenettelyjen eräänä vaihtoehtona. Lähtökohtana on tehdä ajallisesti pidempiä,
sisällöllisesti laajempia sopimuksia. Palvelusopimusmallia voidaan soveltaa moniin
hankintoihin. Tässä työssä tarkastellaan palvelusopimusmallia päällystetyn tieverkon
ylläpidon hankinnassa.
Uusien toimintatapojen käyttöönotossa on tärkeää saada alan toimijat yhdessä
kehittämään näitä malleja. Työssä on haastateltu alan toimijoita ja heidän mielipiteet on
otettu huomioon suunniteltaessa palvelusopimuksen sisältöä.
Uusi sopimusmalli motivoi innovatiivisiin ratkaisuihin. Niiden syntymistä edesauttaa
yritysten verkostomainen toiminatapa ja kumppanuuden syventäminen. Jokainen yritys
voi tällöin keskittyä omaan ydinosaamiseensa. Samalla toimintojen
kokonaistuottavuutta voidaan parantaa.
Riskien hallinta on eräs tärkeimmistä asioista palvelusopimusmallin mukaisen
toiminnan onnistumiselle. Riskien tunnistaminen ja niiden jakaminen eri osapuolten
kesken oikeuden mukaisesti tulee sopimusmallissa hallita. Merkittävänä riskitekijöinä
nousivat tässä työssä esiin, vaikeasti hallittavat, pitkän sopimusajan tuomat uhat.
hallitsi toimialaa, mutta markkinat ovatavautumassa. Teknologian kehittäminen siirtyy
julkiselta tilaajataholta yksityisille ja osaaminen yritysten kilpailutekijänä korostuu.
Julkisen sektorin tehtävänä on luoda edellytyksiä tällaiselle toiminnalle.
Toimintoja tullaan Tiehallinnossa ulkoistamaan yhä enemmän. Uusissa
palvelusopimusmalleissa yhdistetään tieverkon tai tuotteen kunnon hallinta,
toimenpiteiden ohjelmointi sekä palvelujen hankinta. Tästä muodostuu yhtenäinen
prosessi, josta palvelun tuottaja vastaa. Nykyisin käytössä olevassa hankintamallissa
edellä mainitut toiminnot on hajautettu useammalle eri vastuutaholle.
Tämän työn tavoitteena on tarkastella palvelusopimusmallin soveltuvuutta
hankintamenettelyjen eräänä vaihtoehtona. Lähtökohtana on tehdä ajallisesti pidempiä,
sisällöllisesti laajempia sopimuksia. Palvelusopimusmallia voidaan soveltaa moniin
hankintoihin. Tässä työssä tarkastellaan palvelusopimusmallia päällystetyn tieverkon
ylläpidon hankinnassa.
Uusien toimintatapojen käyttöönotossa on tärkeää saada alan toimijat yhdessä
kehittämään näitä malleja. Työssä on haastateltu alan toimijoita ja heidän mielipiteet on
otettu huomioon suunniteltaessa palvelusopimuksen sisältöä.
Uusi sopimusmalli motivoi innovatiivisiin ratkaisuihin. Niiden syntymistä edesauttaa
yritysten verkostomainen toiminatapa ja kumppanuuden syventäminen. Jokainen yritys
voi tällöin keskittyä omaan ydinosaamiseensa. Samalla toimintojen
kokonaistuottavuutta voidaan parantaa.
Riskien hallinta on eräs tärkeimmistä asioista palvelusopimusmallin mukaisen
toiminnan onnistumiselle. Riskien tunnistaminen ja niiden jakaminen eri osapuolten
kesken oikeuden mukaisesti tulee sopimusmallissa hallita. Merkittävänä riskitekijöinä
nousivat tässä työssä esiin, vaikeasti hallittavat, pitkän sopimusajan tuomat uhat.