Liiketoimintaprosessien kehittämismenetelmän suunnittelu ja testaus
Karppinen, Henri (2007)
Diplomityö
Karppinen, Henri
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20071785
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20071785
Tiivistelmä
Tämändiplomityön tavoitteena oli tutkia, miten liiketoimintaprosessissa
esiintyviä toimijoiden välisiä riippuvuussuhteita voidaan kehittää, käyttäen juuri
tähän tarkoitukseen räätälöityä kehittämismenetelmää ja mitä osia tämäntyyppisen
kehittämismenetelmän tulisi sisältää. Työssä ideoitu menetelmä on tarkoitettu jo
käytössä olevien liiketoimintaprosessien kehittämiseen.
Työ aloitettiin tutkimalla teoriataustaa liiketoimintaprosesseistaja olemassa
olevista organisaatioiden sekä liiketoimintaprosessien kehittämismenetelmistä.
Kehittämismenetelmän sisällön määrittelyssä hyödynnettiin myös työn tilaajan
toimesta aikaisemmin tehtyä menetelmien ja mallien kehittämistyötä. Menetelmän
sisältö rajattiin kolmeen vaiheeseen, joita ovat kehittämisprojektin
suunnitteluvaihe, prosessin ja toimijoiden välisten yhteistyösuhteiden
analysointivaihe sekä kehittämisratkaisujen suunnittelu- ja toteutusvaihe.
Menetelmää testattiin kahdessa julkisen sektorin palveluprosessissa, joista
saatujen kokemuksien perusteella menetelmää kehitettiin edelleen lopulliseen
muotoonsa. Työn varsinaisena tuloksena syntyi sekä käytännössä testattu
kehittämismenetelmä että useita potentiaalisia jatkokehityskohteita, jotka koskevat
menetelmän yksittäisiä vaiheita. Lisäksi kehittämistyön yhteydessä syntyi myös
laajempia kehittämisideoita, jotka koskevat prosessi- ja verkostomallien
yhdistämistä, prosessijohtamista ja kehittämishankkeiden koordinointia.
esiintyviä toimijoiden välisiä riippuvuussuhteita voidaan kehittää, käyttäen juuri
tähän tarkoitukseen räätälöityä kehittämismenetelmää ja mitä osia tämäntyyppisen
kehittämismenetelmän tulisi sisältää. Työssä ideoitu menetelmä on tarkoitettu jo
käytössä olevien liiketoimintaprosessien kehittämiseen.
Työ aloitettiin tutkimalla teoriataustaa liiketoimintaprosesseistaja olemassa
olevista organisaatioiden sekä liiketoimintaprosessien kehittämismenetelmistä.
Kehittämismenetelmän sisällön määrittelyssä hyödynnettiin myös työn tilaajan
toimesta aikaisemmin tehtyä menetelmien ja mallien kehittämistyötä. Menetelmän
sisältö rajattiin kolmeen vaiheeseen, joita ovat kehittämisprojektin
suunnitteluvaihe, prosessin ja toimijoiden välisten yhteistyösuhteiden
analysointivaihe sekä kehittämisratkaisujen suunnittelu- ja toteutusvaihe.
Menetelmää testattiin kahdessa julkisen sektorin palveluprosessissa, joista
saatujen kokemuksien perusteella menetelmää kehitettiin edelleen lopulliseen
muotoonsa. Työn varsinaisena tuloksena syntyi sekä käytännössä testattu
kehittämismenetelmä että useita potentiaalisia jatkokehityskohteita, jotka koskevat
menetelmän yksittäisiä vaiheita. Lisäksi kehittämistyön yhteydessä syntyi myös
laajempia kehittämisideoita, jotka koskevat prosessi- ja verkostomallien
yhdistämistä, prosessijohtamista ja kehittämishankkeiden koordinointia.