Verkostoituminen S-ryhmän alueosuuskaupan toiminnassa
Uski, Terhi (2006)
Pro gradu -tutkielma
Uski, Terhi
2006
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061426
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061426
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on osallistua liiketaloustieteelliseen keskusteluun osuuskuntien menestystekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää jakuvata, minkälainen on kohdeosuuskaupan verkosto ja verkostoituminen sekä mikä on niiden merkitys alueosuuskaupan toiminnassa. Kohdeorganisaationa on yksi S-ryhmän alueosuuskaupoista. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla yhtätoista keskeistä kohdeosuuskaupan verkoston toimijaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdeosuuskaupan verkosto voidaannähdä 1) muodollisena verkostona (S-ryhmään kuuluvat organisaatiot) sekä 2) epämuodollisena verkostona (tietyn maakunnan sisällä olevat organisaatiot). Sekä muodollinen että epämuodollinen verkosto nähtiin yhteisten intressien toteuttajana, tietämyksen välittämiskanavana ja instituutiona. Kohdeosuuskauppa on saanut monia strategisia hyötyjä verkostoitumalla; se on mahdollistanut muun muassa alueellisen hallinnon ja tuonut kustannus - ja volyymietuja osuuskaupalle. The purpose of this thesis is to participate in the discussion on the success factors of co-operatives by bringing new insights from the network theories. The objective is to understand and describe the way co-operative can be viewed from the network perspective and what is the status of network to the cooperative.
This thesis is a qualitative interview study. The empirical material was collected by interviewing eleven important members of the network.
The results show that the network can be described asa formal (boundaries of S-group), but also as an informal network (boundaries of the certain region). Network of the cooperative is a way to bring forward ones' owns interests and it is also a way to share and obtain information. Co-operative has also achieved many strategic benefits by operating as a network.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdeosuuskaupan verkosto voidaannähdä 1) muodollisena verkostona (S-ryhmään kuuluvat organisaatiot) sekä 2) epämuodollisena verkostona (tietyn maakunnan sisällä olevat organisaatiot). Sekä muodollinen että epämuodollinen verkosto nähtiin yhteisten intressien toteuttajana, tietämyksen välittämiskanavana ja instituutiona. Kohdeosuuskauppa on saanut monia strategisia hyötyjä verkostoitumalla; se on mahdollistanut muun muassa alueellisen hallinnon ja tuonut kustannus - ja volyymietuja osuuskaupalle.
This thesis is a qualitative interview study. The empirical material was collected by interviewing eleven important members of the network.
The results show that the network can be described asa formal (boundaries of S-group), but also as an informal network (boundaries of the certain region). Network of the cooperative is a way to bring forward ones' owns interests and it is also a way to share and obtain information. Co-operative has also achieved many strategic benefits by operating as a network.