Factors Affecting Innovation Adoption in Organizations: The Case of Corporate Website Adoption
Taalikka, Sanna (2002)
Diplomityö
Taalikka, Sanna
2002
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20021486
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20021486
Tiivistelmä
Diplomityössä tutkittiin innovaatioiden omaksumista organisaatioissa, ja tarkoituksena
oli selvittää tekijät, jotka vaikuttivat omaksumisajankohtaan sekä luokitella yritykset
omaksujaryhmiin. Työn empiirinen osuus tarkasteli yritysten internet-kotisivujen
omaksumista. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin postikyselyn avulla, ja
vastausprosentti kyselyssä oli melko hyvä (60%). Aikaisempien tutkimusten pohjalta
muodostettiin eri tekijöille mittarit, jotka analyysien perusteella olivat erittäin
luotettavia. Regressioanalyysia sovellettiin, kun pyrittiin selvittämään
omaksumisajankohtaan vaikuttavia tekijöitä, ja klusterianalyysiä käytettiin apuna
omaksujaluokkien muodostamisessa. Omaksujaluokkien väliset erot selvitettiin
varianssianalyyseillä. Tutkimuksessa löydettiin kolme omaksumisajankohtaan
vaikuttavaa tekijää: (1) innovaation koettu suhteellinen hyöty, (2) yritysjohdon
sitoutuminen omaksumisprosessiin, sekä (3) yrityksen strategisten partnereiden määrä.
Yritykset luokiteltiin neljään omaksujaluokkaan (innovaattorit, aikaiset omaksujat,
aikainen enemmistö ja myöhäinen enemmistö) innovatiivisuuden perusteella.
Innovatiivisuutta mitattiin kolmella indikaattorilla, jotka olivat: (1) ajankohta, jolloin
yritys tuli tietoiseksi internet-sivuista, (2) ajankohta, jolloin tehtiin omaksumispäätös
sekä (3) aika, joka kului internet-sivujen käyttöönottoon. Omaksujaluokkien välillä
tunnistettiin lukuisia eroja eri ominaisuuksien suhteen.
oli selvittää tekijät, jotka vaikuttivat omaksumisajankohtaan sekä luokitella yritykset
omaksujaryhmiin. Työn empiirinen osuus tarkasteli yritysten internet-kotisivujen
omaksumista. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin postikyselyn avulla, ja
vastausprosentti kyselyssä oli melko hyvä (60%). Aikaisempien tutkimusten pohjalta
muodostettiin eri tekijöille mittarit, jotka analyysien perusteella olivat erittäin
luotettavia. Regressioanalyysia sovellettiin, kun pyrittiin selvittämään
omaksumisajankohtaan vaikuttavia tekijöitä, ja klusterianalyysiä käytettiin apuna
omaksujaluokkien muodostamisessa. Omaksujaluokkien väliset erot selvitettiin
varianssianalyyseillä. Tutkimuksessa löydettiin kolme omaksumisajankohtaan
vaikuttavaa tekijää: (1) innovaation koettu suhteellinen hyöty, (2) yritysjohdon
sitoutuminen omaksumisprosessiin, sekä (3) yrityksen strategisten partnereiden määrä.
Yritykset luokiteltiin neljään omaksujaluokkaan (innovaattorit, aikaiset omaksujat,
aikainen enemmistö ja myöhäinen enemmistö) innovatiivisuuden perusteella.
Innovatiivisuutta mitattiin kolmella indikaattorilla, jotka olivat: (1) ajankohta, jolloin
yritys tuli tietoiseksi internet-sivuista, (2) ajankohta, jolloin tehtiin omaksumispäätös
sekä (3) aika, joka kului internet-sivujen käyttöönottoon. Omaksujaluokkien välillä
tunnistettiin lukuisia eroja eri ominaisuuksien suhteen.