Core Competence of a Small or Medium Sized Content Providing Company Operating in the Information and Communication Technologies Secto
Niiranen, Jukka (2004)
Diplomityö
Niiranen, Jukka
2004
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20044106
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20044106
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tekijöitä, joista ydinosaaminen muodostuu,
sekä sitä kuinka yritykset voisivat parhaiten hyödyntää omia resurssejaan ja
osaamistaan tunnistetun ydinosaamisen avulla. Teoria osuudessa käydään läpi
kuinka ydinosaaminen on kirjallisuudessa määritelty ja miten yritykset voivat sen
määritellä sisäisesti itselleen.
Empiirisessä osiossa käydään läpi Telecom Business Research Centerissä
tehdyn kvantitatiivisen selvityksen pohjalta valitut kolme sisällöntuottaja case -
yritystä sekä kuvataan näiden osaamista. Tiedot yrityksistä perustuvat niiden
edustajille tehtyihin haastatteluihin ja heidän käsitykseensä omasta yrityksestään.
Tämä näkemys on tutkimuksen kannalta äärimmäisen relevanttia, koska
ydinosaamisen määrittely tehdään yrityksessä sisäisesti juuri haastatellun
kaltaisten yrityksen ydintoimijoiden toimesta. Varsinaisten case -yritysten lisäksi
käydään läpi käytännön tapaus action-oriented -tutkimusosuudessa.
Tutkimusta ja siinä käsiteltyjä esimerkkejä tulisi hyödyntää yrityksen oman
ydinosaamisselvityksen apuna prosessin varrella.
sekä sitä kuinka yritykset voisivat parhaiten hyödyntää omia resurssejaan ja
osaamistaan tunnistetun ydinosaamisen avulla. Teoria osuudessa käydään läpi
kuinka ydinosaaminen on kirjallisuudessa määritelty ja miten yritykset voivat sen
määritellä sisäisesti itselleen.
Empiirisessä osiossa käydään läpi Telecom Business Research Centerissä
tehdyn kvantitatiivisen selvityksen pohjalta valitut kolme sisällöntuottaja case -
yritystä sekä kuvataan näiden osaamista. Tiedot yrityksistä perustuvat niiden
edustajille tehtyihin haastatteluihin ja heidän käsitykseensä omasta yrityksestään.
Tämä näkemys on tutkimuksen kannalta äärimmäisen relevanttia, koska
ydinosaamisen määrittely tehdään yrityksessä sisäisesti juuri haastatellun
kaltaisten yrityksen ydintoimijoiden toimesta. Varsinaisten case -yritysten lisäksi
käydään läpi käytännön tapaus action-oriented -tutkimusosuudessa.
Tutkimusta ja siinä käsiteltyjä esimerkkejä tulisi hyödyntää yrityksen oman
ydinosaamisselvityksen apuna prosessin varrella.