Service product structure supported by remote diagnostics
Kiviniemi, Petri (2002)
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli määrittää etähuoltokonseptin yleinen rakenne sekä
selvittää asiakkaille tarjottavia modulaarisia palvelutuotteita. Aluksi
selvitettiin huoltokonseptin rakennetta kirjallisuuden ja asiantuntijoiden
haastattelujen avulla. Asiantuntijoiden haastattelut toteutettiin
vapaamuotoisesti kysymyslistaa apuna käyttäen. Tämän lisäksi työssä pohditaan
KM, CRM ja PDM rooleja etähuoltokonseptin kannalta sekä tutkaillaan etähuollon
tulevaisuuden näkymiä.Diplomityössä käsitellään modulaarisuutta yleisellä
tasolla. Moduularisuus on moniulotteinen termi. Usein sillä tarkoitetaan
yrityksen sisäistä tuotekehityksen hallintaa. Toisaalta se voidaan nähdä myös
asiakkaalle tarjottavina tuotteina ja tässä diplomityössä on keskitytty tähän
puoleen. Loppuosa diplomityöstä käsittelee palvelutuotteiden
tuotteistamisprosessia.Diplomityön tuloksena hahmoteltiin etähuolto konseptia
ja tutkittiin mahdollisia palvelutuotteita, joita voidaan sisällyttää
etähuoltokonseptiin. Tämän lisäksi toteutettiin osa tuotteistamisprosessista.
Etähuollon kehittäminen on haasteellista. Haasteeksi jää tuotekehitystoiminnan
ja palvelupuolen toiminnan tehostaminen, jotta tuotteita voitaisiin jo
suunnittelupuolella kehittää etähuollon tarpeisiin. Kehittäminen vaatii
molempien puolien aktiivista osallistumista.
selvittää asiakkaille tarjottavia modulaarisia palvelutuotteita. Aluksi
selvitettiin huoltokonseptin rakennetta kirjallisuuden ja asiantuntijoiden
haastattelujen avulla. Asiantuntijoiden haastattelut toteutettiin
vapaamuotoisesti kysymyslistaa apuna käyttäen. Tämän lisäksi työssä pohditaan
KM, CRM ja PDM rooleja etähuoltokonseptin kannalta sekä tutkaillaan etähuollon
tulevaisuuden näkymiä.Diplomityössä käsitellään modulaarisuutta yleisellä
tasolla. Moduularisuus on moniulotteinen termi. Usein sillä tarkoitetaan
yrityksen sisäistä tuotekehityksen hallintaa. Toisaalta se voidaan nähdä myös
asiakkaalle tarjottavina tuotteina ja tässä diplomityössä on keskitytty tähän
puoleen. Loppuosa diplomityöstä käsittelee palvelutuotteiden
tuotteistamisprosessia.Diplomityön tuloksena hahmoteltiin etähuolto konseptia
ja tutkittiin mahdollisia palvelutuotteita, joita voidaan sisällyttää
etähuoltokonseptiin. Tämän lisäksi toteutettiin osa tuotteistamisprosessista.
Etähuollon kehittäminen on haasteellista. Haasteeksi jää tuotekehitystoiminnan
ja palvelupuolen toiminnan tehostaminen, jotta tuotteita voitaisiin jo
suunnittelupuolella kehittää etähuollon tarpeisiin. Kehittäminen vaatii
molempien puolien aktiivista osallistumista.