Kuluttajien suhtautuminen aikakauslehden brändiin ja brändin persoonallisuuteen
Salonen, Maarit (2008)
Pro gradu -tutkielma
Salonen, Maarit
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200810272031
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200810272031
Tiivistelmä
Pro gradun tarkoituksena oli tutkia kuluttajien suhtautumista kolmen kuluttajille suunnatun aikakauslehden brändiin ja brändin persoonallisuuteen. Tutkimuksen kohteena olevat aikakauslehdet olivat naisille suunnattu, nuorille suunnattu sekä tekniikkaan keskittynyt aikakauslehti. Tässä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Sisällön erittelyn avulla tutkittiin eroja kuluttajien suhtautumisessa eri aikakauslehtibrändien ollessa kyseessä. Kuluttajien mielipiteitä aikakauslehtibrändin persoonallisuudesta selvitettiin aikakauslehtien verkkosivuilla olleen kyselytutkimuksen avulla, jonka tuloksia analysoitiin korrespondenssianalyysissä. Korrespondenssianalyysissä kvantifioitiin kvalitatiivista aineistoa. Aikakauslehtikustantajien mielipiteitä aikakauslehden brändistä tutkittiin aikakauslehtien verkkosivujen sisällön kautta. Kuluttajat näkivät aikakausilehtien brändeissä eri persoonallisuuksien piirteitä. Syyt kuluttajien suhtautumisessa eri aikakauslehtibrändeihin johtuvat pikemminkin eri kohderyhmistä kuin kustantajan rakentamista eroista. Kustantajien ja kuluttajien mielipiteet brändin persoonallisuudesta olivat naisille suunnatussa lehdessä hyvin yhtenevät, kun taas tekniikkaan suuntautunut lehti kärsi epäselvästä brändistä. The purpose of this Master’s Thesis is to examine the consumers’ attitudes towards three magazine brands and their brand personality. One of the examined magazines was targeted to women, one to young people and one of the magazines concentrated on technology. This study used qualitative method. Content analysis was used to study the differences in consumer attitudes between the studied magazines. The consumer attitudes were examined by an inquiry presented at the magazine website. The results of the inquiry were analyzed with correspondence analysis. The correspondence analysis was used in order to quantify the qualitative research material. The magazine publishers’ thoughts of the magazine brand and its personality was studied through the content of the magazine’s website. The consumers saw several traits of personality in a magazine’s brand. The reasons, why the consumers’ attitudes towards different magazine brands varied by magazine type, were caused by the differences in consumer groups, than by differences built by the publisher. The views of the publisher and consumers were very alike in the topic of brand personality of a magazine targeted to women. Despite, the magazine concentrating on technology suffered from unclear brand.