Digitaalisen sisältöliiketoiminnan ja viestinnän klusterin synty ja menestystekijät
Ruotanen, Jouni (2008)
Tiivistelmä
Kiinnostus digitaalista sisältöliiketoimintaa ja viestintää kohtaan on kasvanut suuresti viimeisten kymmenen vuoden aikana. Niin alan yritysmäärä kuin tuotteet ovat lisääntyneet entisestään viestinnän siirtyessä yhä enemmän tietoverkkoihin. Myös Suomen valtion ja Euroopan unionin tasolla tähän kehitykseen on reagoitu voimakkaasti eri ohjelmien ja hankkeiden kautta. Suomi on tehnyt kolmannen tietoyhteiskuntastrategiansa ja Euroopan unionillakin on laadittuna omat strategiansa ja tavoitteensa tuleville vuosille. Kouvolan kaupunki on nostanut digitaalisen sisältöliiketoiminnan ja viestinnän yhdeksi tulevaisuuden kärkialueikseen, minkä vuoksi tämä tutkimus on tilattu. Tutkimuksessa selvitettiin digiklusterin nykytilaa, mahdollisuuksia ja menestystekijöitä. Tutkimusmenetelminä käytettiin syvähaastatteluita avaintoimijoille sekä vertailua aiemmin menestyneisiin ICT- ja sisältöliiketoiminnan klustereihin. Tutkimuksessa perehdytään ensin aihealueeseen teoriatiedon ja aiempien tutkimustulosten kautta. Tämän jälkeen tarkastellaan tutkittavaa aluetta tilastotiedon, hankkeiden ja haastatteluiden kautta. Lisäksi alueen osaamispääomaa on kartoitettu haastatteluiden ja selvitysten perusteella. Tutkimustuloksena havaittiin, että menestyäkseen klusterin tulee panostaa olemassa olevaan yrityskantaan sekä houkutella alueelle erityisesti kasvuvaiheen yrityksiä. Lisäksi kävi ilmi, että klusterikehitys on mahdollista vain yhteisten päämäärien ja tavoitteiden kautta. Mukana kehittämisessä tulee olla niin alueen yrittäjät kuin julkisen hallinnon edustajat. Kehitys onnistuu parhaiten, mikäli hankkeissa kiinnitetään huomiota yritysnäkökulmaan ja toimijat tietävät oman roolinsa. Korkean osaamisen klusterissa keskeisellä sijalla on alueen koulutus- ja tutkimuslaitosten, yritysten ja julkisen hallinnon saumaton yhteistyö. Interest towards digital content business and communication has increased largely in the past decade. The growth of companies and products has exploded after the communication has gone more and more to networks. Finland and the European Union have reacted to this trend by adding new programs and plans. In Finland they already have the third strategy for knowledge society and also the European Union has its own strategies and goals for the future. The city of Kouvola has emphasized the digital content business and communication as one of its leading future competence areas. This research was ordered because of that. In the research the present state of a digital cluster, its possibilities and success factors were studied. The research methods were interviewing important actors and comparing the area to successful information and communication technology and content business clusters. The research starts by presenting former theories and research findings. After that the examined area is studied by statistics, programs and interviews. Intellectual capital of the area is analyzed via interviews and disquisitions. As the result of the research it was occurred that the cluster must invest in existing companies and tempt especially growing companies to the area to success. Another finding was that the development of a cluster is possible only if the actors have common goals and objectives. It means that in the development there have to be both the local entrepreneurs and the public sector. The development is more likely to happen if projects are made mostly from a company point of view and actors know their roles. In high competence clusters it is important that education and research units, companies and public sector work together in a deep collaboration.