Demand forecasting process design and methods in medium sized enterprise
Vitri, Joonas (2014)
Diplomityö
Vitri, Joonas
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014102245589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014102245589
Tiivistelmä
The purpose of this thesis was to study the design of demand forecasting processes and management of demand. In literature review were different processes found and forecasting methods and techniques interviewed. Also role of bullwhip effect in supply chain was identified and how to manage it with information sharing operations.
In the empirical part of study is at first described current situation and challenges in case company. After that will new way to handle demand introduced with target budget creation and how information sharing with 5 products and a few customers would bring benefits to company. Also the new S&OP process created within this study and organization for it. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kysynnän hallinnan ja ennustamisen prosesseja. Kirjallisuuskatsauksessa löydettiin kysynnän hallintaan soveltuvia prosesseja, kuin myös ennustamismenetelmiä ja -tekniikkoja. Samalla bullwhip efektin merkitys toimitusketjussa tunnistettiin ja kuinka sitä voidaan hallita informaation jakamisella.
Työn kokeellisessa osiossa kuvattiin aluksi nykyinen tilanne toimitusketjussa ja sen haasteet ennustamisen ja kysynnän hallinnan kannalta. Tämän jälkeen uusi kysynnän hallinnan menetelmä esitellään budjetoinnin kautta ja kuinka informaatiota jakamalla vain viiden tuotteen osalta voidaan saavuttaa kilpailukykyyn vaikuttavia tuloksia. Samalla uusi S&OP prosessi luotiin yritykselle ja tälle prosessille taustaorganisaatio.
In the empirical part of study is at first described current situation and challenges in case company. After that will new way to handle demand introduced with target budget creation and how information sharing with 5 products and a few customers would bring benefits to company. Also the new S&OP process created within this study and organization for it.
Työn kokeellisessa osiossa kuvattiin aluksi nykyinen tilanne toimitusketjussa ja sen haasteet ennustamisen ja kysynnän hallinnan kannalta. Tämän jälkeen uusi kysynnän hallinnan menetelmä esitellään budjetoinnin kautta ja kuinka informaatiota jakamalla vain viiden tuotteen osalta voidaan saavuttaa kilpailukykyyn vaikuttavia tuloksia. Samalla uusi S&OP prosessi luotiin yritykselle ja tälle prosessille taustaorganisaatio.