Strategisten reaalioptioiden tunnistamiskyky suomalaisissa pk-yrityksissä. Merkitys, haasteet, käytäntö.
Kaivonen, Timo (2014)
Pro gradu -tutkielma
Kaivonen, Timo
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014102445610
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014102445610
Tiivistelmä
Tämän Pro Gradu –tutkielman aiheena on strategisten reaalioptioiden
tunnistamiskyky suomalaisissa pk-yrityksissä. Tunnistamiskykyä tutkitaan
kolmen alakysymyksen kautta ja näiden myötä voidaan muodostaa näkemys
tunnistamiskyvyn merkityksestä, haasteista ja käytännöstä. Tutkimusstrategiana
on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmetodina puolistrukturoimaton
haastattelu. Tutkimus suoritetaan ilman selkeitä ennakkohypoteeseja.
Laajan viitekehyksen tutkimukselle antaa reaalioptioajattelun teoria.
Tutkimuksessa johdetaan strategisten reaalioptioiden tunnistamiskyvyn
määritelmä taustateoriaan pohjautuen. Empiiristen tutkimustulosten mukaan
strategisten reaalioptioiden tunnistamiskyvyn käytäntö ja haasteet
nivoutuvat kolmen laajan teeman sisään. Näitä teemoja ovat yritysjohdon
jatkuva valppaus mielentilana, tunnistamiskyky asiakas-, verkosto- ja
kumppanuussuhteissa sekä henkilöstön kompetenssien rakentaminen.
Tutkimuksen myötä vahvistuu näkemys, jonka mukaan reaalioptioajattelun
omaksuminen voi kehittää merkittävästi yritysjohdon strategista ajattelukykyä
sekä koko yrityksessä vallitsevaa toimeenpanokykyä. Strategisten reaalioptioiden
tunnistamiskyky on puolestaan reaalioptioajattelun yksi tärkeä
osa-alue, koska sillä mitä päädymme tunnistamaan, on tyypillisesti
kauaskantoiset seuraukset. The purpose of this Master´s thesis is to study about sensing capability of
strategic real options in Finnish SMEs context. The research is carried out
through three sub-questions and with results acquired it is possible to form
an understanding of importance, challenges and practices of sensing capability.
The research is conducted with qualitative research strategy using
the semi-structured interview as a method. The research is conducted
without any specific hypothesis in advance. Concept of real option thinking
is the most important background theory for this thesis.
The definition of sensing capability of strategic real options is constructed
by using the background theory. According to an empirical study three
main theories define the challenges and practices of sensing capabilities.
The theories underline constant alertness from the management, sensing
capability towards customers, networks and partners and developing the
competence of personnel. This study strengthens the view that the management
´s strategic thinking ability and the execution ability can be significantly
developed by adopting real option thinking. Sensing capability of
strategic real options is significant part of real option thinking for the fact
what we end up identifying typically have a far-reaching consequences.
tunnistamiskyky suomalaisissa pk-yrityksissä. Tunnistamiskykyä tutkitaan
kolmen alakysymyksen kautta ja näiden myötä voidaan muodostaa näkemys
tunnistamiskyvyn merkityksestä, haasteista ja käytännöstä. Tutkimusstrategiana
on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmetodina puolistrukturoimaton
haastattelu. Tutkimus suoritetaan ilman selkeitä ennakkohypoteeseja.
Laajan viitekehyksen tutkimukselle antaa reaalioptioajattelun teoria.
Tutkimuksessa johdetaan strategisten reaalioptioiden tunnistamiskyvyn
määritelmä taustateoriaan pohjautuen. Empiiristen tutkimustulosten mukaan
strategisten reaalioptioiden tunnistamiskyvyn käytäntö ja haasteet
nivoutuvat kolmen laajan teeman sisään. Näitä teemoja ovat yritysjohdon
jatkuva valppaus mielentilana, tunnistamiskyky asiakas-, verkosto- ja
kumppanuussuhteissa sekä henkilöstön kompetenssien rakentaminen.
Tutkimuksen myötä vahvistuu näkemys, jonka mukaan reaalioptioajattelun
omaksuminen voi kehittää merkittävästi yritysjohdon strategista ajattelukykyä
sekä koko yrityksessä vallitsevaa toimeenpanokykyä. Strategisten reaalioptioiden
tunnistamiskyky on puolestaan reaalioptioajattelun yksi tärkeä
osa-alue, koska sillä mitä päädymme tunnistamaan, on tyypillisesti
kauaskantoiset seuraukset.
strategic real options in Finnish SMEs context. The research is carried out
through three sub-questions and with results acquired it is possible to form
an understanding of importance, challenges and practices of sensing capability.
The research is conducted with qualitative research strategy using
the semi-structured interview as a method. The research is conducted
without any specific hypothesis in advance. Concept of real option thinking
is the most important background theory for this thesis.
The definition of sensing capability of strategic real options is constructed
by using the background theory. According to an empirical study three
main theories define the challenges and practices of sensing capabilities.
The theories underline constant alertness from the management, sensing
capability towards customers, networks and partners and developing the
competence of personnel. This study strengthens the view that the management
´s strategic thinking ability and the execution ability can be significantly
developed by adopting real option thinking. Sensing capability of
strategic real options is significant part of real option thinking for the fact
what we end up identifying typically have a far-reaching consequences.