Hiljaisen tiedon siirtäminen Palveluyritys Oy:n Helsingin myyntiosastolla myyntipäällikön näkökulmasta
Korkki, Antti (2014)
Pro gradu -tutkielma
Korkki, Antti
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014102745949
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014102745949
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä: Antti Korkki
Tutkielman nimi: Hiljaisen tiedon siirtäminen Palveluyritys Oy:n Helsingin myyntiosastolla myyntipäällikön näkökulmasta
Tiedekunta: Kauppatieteellinen tiedekunta
Maisteriohjelma: Tietojohtaminen
Vuosi: 2014
Pro gradu –tutkielma: Lappeenrannan teknillinen yliopisto
88 sivua, 20 kuvaa ja yksi taulukko
Tarkastajat: Professori Markku Ikävalko
Tutkijatohtori Anna-Maija Nisula
Hakusanat: Hiljainen tieto, tiedon jakaminen ja osaaminen
Kiristynyt kilpailutilanne kuljetusalalla pakottaa alan yritykset etsimään uusia keinoja strategisen kilpailuedun saavuttamiseksi. Palvelualan yritykselle merkittävin kilpailukeino on palvelun laadulla kilpaileminen ja korkean laadun saavuttamiseksi on tärkeää, että oikea tieto on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tämä tarkoittaa käytännössä reaaliaikaisten tiedon siirtämisen menetelmien käyttämistä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Palveluyritys Oy:n Helsingin myyntiosaston tiedon siirtämisen foorumien nykytilanne myyntipäällikön näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksella etsitään keinoja tehostaa hiljaisen tiedon siirtämistä Palveluyritys Oy:n Helsingin myyntiosastolla. Tutkimuksessa käytetään laadullista tutkimusmenetelmää ja teoriaohjaavaa sisällön analyysiä. Abstract
Author: Antti Korkki
Title: Tacit Knowledge Transfer at the Palveluyritys Oy Helsinki sales department through the perspective of an sales manager
Faculty: LUT, School of Business
Masters Program: Master´s Degree in Knowledge Management
Year: 2014
Master´s Thesis: Lappeenranta University of Technology
88 pages, 20 figures and 1 table
Examiners: Prof. Markku Ikävalko
Senior Researcher Anna-Maija Nisula
Keywords: Tacit knowledge, knowledge sharing and know-how
The increased competition in the transport business has forced companies to seek new ways of achieving strategic competitive advantage. In the service industry a significant competitive tool is to compete on the quality of service and in order to ensure high quality, it is important that the right information is in the right place at the right time. In practice this means the usage of real-time data transfer techniques.
The purpose of this study is to determine the current situation of the knowledge transfer platforms in Palveluyritys Oy at the Helsinki sales department through the perspective of an sales manager. In addition, this study seeks to explore ways to enhance the transfer of tacit knowledge at the Helsinki sales department of Palveluyritys Oy. The study uses a qualitative research method along with theoretical content analysis.
Tekijä: Antti Korkki
Tutkielman nimi: Hiljaisen tiedon siirtäminen Palveluyritys Oy:n Helsingin myyntiosastolla myyntipäällikön näkökulmasta
Tiedekunta: Kauppatieteellinen tiedekunta
Maisteriohjelma: Tietojohtaminen
Vuosi: 2014
Pro gradu –tutkielma: Lappeenrannan teknillinen yliopisto
88 sivua, 20 kuvaa ja yksi taulukko
Tarkastajat: Professori Markku Ikävalko
Tutkijatohtori Anna-Maija Nisula
Hakusanat: Hiljainen tieto, tiedon jakaminen ja osaaminen
Kiristynyt kilpailutilanne kuljetusalalla pakottaa alan yritykset etsimään uusia keinoja strategisen kilpailuedun saavuttamiseksi. Palvelualan yritykselle merkittävin kilpailukeino on palvelun laadulla kilpaileminen ja korkean laadun saavuttamiseksi on tärkeää, että oikea tieto on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tämä tarkoittaa käytännössä reaaliaikaisten tiedon siirtämisen menetelmien käyttämistä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Palveluyritys Oy:n Helsingin myyntiosaston tiedon siirtämisen foorumien nykytilanne myyntipäällikön näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksella etsitään keinoja tehostaa hiljaisen tiedon siirtämistä Palveluyritys Oy:n Helsingin myyntiosastolla. Tutkimuksessa käytetään laadullista tutkimusmenetelmää ja teoriaohjaavaa sisällön analyysiä.
Author: Antti Korkki
Title: Tacit Knowledge Transfer at the Palveluyritys Oy Helsinki sales department through the perspective of an sales manager
Faculty: LUT, School of Business
Masters Program: Master´s Degree in Knowledge Management
Year: 2014
Master´s Thesis: Lappeenranta University of Technology
88 pages, 20 figures and 1 table
Examiners: Prof. Markku Ikävalko
Senior Researcher Anna-Maija Nisula
Keywords: Tacit knowledge, knowledge sharing and know-how
The increased competition in the transport business has forced companies to seek new ways of achieving strategic competitive advantage. In the service industry a significant competitive tool is to compete on the quality of service and in order to ensure high quality, it is important that the right information is in the right place at the right time. In practice this means the usage of real-time data transfer techniques.
The purpose of this study is to determine the current situation of the knowledge transfer platforms in Palveluyritys Oy at the Helsinki sales department through the perspective of an sales manager. In addition, this study seeks to explore ways to enhance the transfer of tacit knowledge at the Helsinki sales department of Palveluyritys Oy. The study uses a qualitative research method along with theoretical content analysis.