Renkaiden ja tienpinnan välisen kitkakertoimen mittausjärjestelmän suunnittelu ja toteutus
Öster, Teemu (2014)
Diplomityö
Öster, Teemu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014102845951
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014102845951
Tiivistelmä
Teiden liukkauden mittaaminen on herättänyt kiinnostusta viime vuosina.
Liikenneturvallisuutta pystyttäisiin parantamaan ja teiden talvikunnossapitoa tehostamaan,
mikäli kitkakerroin voitaisiin mitata tiestöä käyttävissä ajoneuvoissa. Tässä työssä
suunnitellaan ja toteutetaan ajoneuvon pituussuuntaiseen dynamiikkaan perustuva
kitkakertoimen mittausjärjestelmä. Pyörien luisto ja ajoneuvon nopeus, sekä pyöriin ja
ajoneuvoon kohdistuvat voimat selvitetään CAN – väylästä luettavien ajoneuvon
antureiden ja IMU:n avulla. Järjestelmää simuloidaan käyttämällä Matlab:ia ja testataan
käytännössä VW Transporter pakettiautossa. Testitulokset osoittavat järjestelmän toimivan
tarkasti ja että ajoneuvon dynamiikkaan perustuvan kitkakertoimen mittauksen on
käyttökelpoinen ja kustannustehokas tapa teiden liukkauden valvomiseen. Measuring road slipperiness has drawn lots of interest in recent years. Improvement in
traffic safety and winter road maintenance could be achieved by vehicles measuring tireroad
friction coefficient. In this thesis a tire-road friction coefficient measurement system
is designed and implemented based on vehicle longitudinal dynamics. Wheel slips, vehicle
speed and forces acting on a vehicle and wheels are examined by reading vehicle’s sensors
data via CAN bus and using IMU. The designed system is simulated using Matlab and
practically tested in a VW Transporter van. The experimental test results show that the
system measures accurately and that a longitudinal dynamics based friction coefficient
measurement is useful and cost-effective method for monitoring of road slipperiness.
Liikenneturvallisuutta pystyttäisiin parantamaan ja teiden talvikunnossapitoa tehostamaan,
mikäli kitkakerroin voitaisiin mitata tiestöä käyttävissä ajoneuvoissa. Tässä työssä
suunnitellaan ja toteutetaan ajoneuvon pituussuuntaiseen dynamiikkaan perustuva
kitkakertoimen mittausjärjestelmä. Pyörien luisto ja ajoneuvon nopeus, sekä pyöriin ja
ajoneuvoon kohdistuvat voimat selvitetään CAN – väylästä luettavien ajoneuvon
antureiden ja IMU:n avulla. Järjestelmää simuloidaan käyttämällä Matlab:ia ja testataan
käytännössä VW Transporter pakettiautossa. Testitulokset osoittavat järjestelmän toimivan
tarkasti ja että ajoneuvon dynamiikkaan perustuvan kitkakertoimen mittauksen on
käyttökelpoinen ja kustannustehokas tapa teiden liukkauden valvomiseen.
traffic safety and winter road maintenance could be achieved by vehicles measuring tireroad
friction coefficient. In this thesis a tire-road friction coefficient measurement system
is designed and implemented based on vehicle longitudinal dynamics. Wheel slips, vehicle
speed and forces acting on a vehicle and wheels are examined by reading vehicle’s sensors
data via CAN bus and using IMU. The designed system is simulated using Matlab and
practically tested in a VW Transporter van. The experimental test results show that the
system measures accurately and that a longitudinal dynamics based friction coefficient
measurement is useful and cost-effective method for monitoring of road slipperiness.