Vibrations in Rotating Machinery Arising from Minor Imperfections in Component Geometries
Heikkinen, Janne (2014-11-21)
Väitöskirja
Heikkinen, Janne
21.11.2014
Lappeenranta University of Technology
Acta Universitatis Lappeenrantaensis
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-668-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-668-1
Tiivistelmä
Vibrations in machines can cause noise, decrease the performance, or even damage
the machine. Vibrations appear if there is a source of vibration that excites the
system. In the worst case scenario, the excitation frequency coincides with the
natural frequency of the machine causing resonance. Rotating machines are a
machine type, where the excitation arises from the machine itself. The excitation
originates from the mass imbalance in the rotating shaft, which always exists in
machines that are manufactured using conventional methods. The excitation has a
frequency that is dependent on the rotational speed of the machine. The rotating
machines in industrial use are usually designed to rotate at a constant rotational
speed, the case where the resonances can be easily avoided. However, the machines
that have a varying operational speed are more problematic due to a wider range
of frequencies that have to be avoided.
Vibrations, which frequencies equal to rotational speed frequency of the machine
are widely studied and considered in the typical machine design process. This study
concentrates on vibrations, which arise from the excitations having frequencies
that are multiples of the rotational speed frequency. These vibrations take place
when there are two or more excitation components in a revolution of a rotating
shaft. The dissertation introduces four studies where three kinds of machines are
experiencing vibrations caused by different excitations.
The first studied case is a directly driven permanent magnet generator used in a
wind power plant. The electromagnetic properties of the generator cause harmonic
excitations in the system. The dynamic responses of the generator are studied using the multibody dynamics formulation. In another study, the finite element
method is used to study the vibrations of a magnetic gear due to excitations,
which frequencies equal to the rotational speed frequency. The objective is to
study the effects of manufacturing and assembling inaccuracies. Particularly, the
eccentricity of the rotating part with respect to non-rotating part is studied since
the eccentric operation causes a force component in the direction of the shortest
air gap. The third machine type is a tube roll of a paper machine, which is studied
while the tube roll is supported using two different structures. These cases are
studied using different formulations. In the first case, the tube roll is supported
by spherical roller bearings, which have some wavinesses on the rolling surfaces.
Wavinesses cause excitations to the tube roll, which starts to resonate at the
frequency that is a half of the first natural frequency. The frequency is in the range
where the machine normally operates. The tube roll is modeled using the finite
element method and the bearings are modeled as nonlinear forces between the
tube roll and the pedestals. In the second case studied, the tube roll is supported
by freely rotating discs, which wavinesses are also measured. The above described
phenomenon is captured as well in this case, but the simulation methodology is
based on the flexible multibody dynamics formulation. The simulation models
that are used in both of the last two cases studied are verified by measuring the
actual devices and comparing the simulated and measured results. The results
show good agreement. Koneiden käytönaikaiset värähtelyt voivat aiheuttaa melua, suorituskyvyn heikkenemistä
tai pahimmillaan jopa koneen vikaantumisen. Koneiden värähtelyt vaativat
värähtelylähteen, joka herättää koneen värähtelemään. Pahimmillaan heräte
sopivalla taajuudella johtaa koneen resonointiin, joka tarkoittaa värähtelyä koneen
ominaistaajuudella. Pyörivät koneet on konetyyppi, jossa heräte värähtelyyn
on poikkeuksetta olemassa koneessa itsessään. Heräte syntyy pienestä massaepäkeskisyydestä,
joka aiheuttaa koneen pyörimisnopeudesta riippuvan pyörivän
voimakomponentin. Tämä herätekomponentti voi sattua samalle taajuudelle koneen
ominaistaajuuden kanssa, jolloin yksittäinen komponentti ja sitä kautta koko
kone alkaa värähdellä. Usein teollisuuskäytössä olevat koneet on suunniteltu pyörimään
vakionopeudella, jolloin käytönaikaiset resonanssit on helppo välttää. Sen
sijaan koneet, joiden pyörimisnopeus vaihtelee käytön mukaan, ovat hankalampia
laajemman pyörimisnopeusalueen ja sitä kautta laajemman herätetaajuusalueen
vuoksi.
Koneiden pyörimisnopeutta vastaavat värähtelyt on laajasti tutkittu aihe ja näitä
värähtelyjä osataan välttää koneensuunnittelussa. Tässä tutkimuksessa perehdytään
tarkemmin värähtelyihin, jotka syntyvät herätteistä, joiden taajuudet ovat
pyörimisnopeutta vastaavan taajuuden monikertoja. Nämä taajuudet syntyvät,
kun koneen yhden pyörähdyksen aikana vaihtuva voimakomponentti vaikuttaa
koneeseen kahdesti tai useammin. Väitöskirjassa esitellään neljä tutkittua tapausta
kolmesta erityyppisestä koneesta, joissa eri herätteet aiheuttavat koneiden
käytönaikaisia värähtelyjä. Ensimmäinen konetyyppi on tuulivoimalan suoravetoinen kestomagneettigeneraattori,
jonka sähkömagneettisista ominaisuuksista syntyy käytön aikana herätteitä,
joiden taajuus on pyörimisnopeuden monikertoja. Analysoinnissa käytetään monikappaledynamiikkaa,
jonka avulla tutkitaan generaattorin sähkömagneettisista
herätteistä syntyvien värähtelyiden vasteita. Toisessa tutkimuksessa tutkitaan
pyörimisnopeutta vastaavalla taajuudella syntyvästä herätteestä aiheutuvia värähtelyitä
kestomagneettivaihteen vasteessa elementtimenetelmän keinoin. Tutkimuksessa
simuloidaan valmistus- ja asennusepätarkkuuksista aiheutuvaa epäkeskisyyttä
koneen pyörivän osan ja pyörimättömän osan välillä, joka aiheuttaa
voimakomponentin pienimmän komponenttien välillä olevan etäisyyden suuntaan.
Kolmantena konetyyppinä on paperikoneen putkimainen tela, jota tutkitaan, kun
se on tuettuna kahdella eri tuentatavalla. Kumpaakin tuentatapaa tutkitaan eri
mallinnusmenetelmällä. Ensimmäisessä tapauksessa tela on tuettu pallomaisilla
rullalaakereilla, joiden laakerikehillä on mitattu pientä aaltomaisuutta. Laakerin
aaltomaisuus aiheuttaa herätteitä pyörivälle telalle, joka alkaa värähdellä resonanssissa
taajuudella, joka on puolet telan ensimmäisestä ominaistaajuudesta, ja
joka on koneen käytönaikasella pyörimisnopeusaluetta vastaavalla taajuusalueella.
Tela mallinnetaan elementtimenetelmällä ja laakerit mallinnetaan epälineaarisin
jousin telan ja tuennan välissä. Toisessa tapauksessa tela on tuettu yksinkertaisilla
vapaasti pyörivillä kiekoilla, joiden aaltomaisuus on mitattu laakereiden tapaan.
Edellä kuvattu värähtelyilmiö saadaan simuloitua tässä tapauksessa käyttäen
mallinnusmenetelmänä joustavaa monikappaledynamiikka. Molemmat paperikoneen
telan simulointimallit on verifioitu suorittamalla mittaukset olemassa oleville
koelaitteille ja vertailemalla simuloituja tuloksia mitattuihin.
the machine. Vibrations appear if there is a source of vibration that excites the
system. In the worst case scenario, the excitation frequency coincides with the
natural frequency of the machine causing resonance. Rotating machines are a
machine type, where the excitation arises from the machine itself. The excitation
originates from the mass imbalance in the rotating shaft, which always exists in
machines that are manufactured using conventional methods. The excitation has a
frequency that is dependent on the rotational speed of the machine. The rotating
machines in industrial use are usually designed to rotate at a constant rotational
speed, the case where the resonances can be easily avoided. However, the machines
that have a varying operational speed are more problematic due to a wider range
of frequencies that have to be avoided.
Vibrations, which frequencies equal to rotational speed frequency of the machine
are widely studied and considered in the typical machine design process. This study
concentrates on vibrations, which arise from the excitations having frequencies
that are multiples of the rotational speed frequency. These vibrations take place
when there are two or more excitation components in a revolution of a rotating
shaft. The dissertation introduces four studies where three kinds of machines are
experiencing vibrations caused by different excitations.
The first studied case is a directly driven permanent magnet generator used in a
wind power plant. The electromagnetic properties of the generator cause harmonic
excitations in the system. The dynamic responses of the generator are studied using the multibody dynamics formulation. In another study, the finite element
method is used to study the vibrations of a magnetic gear due to excitations,
which frequencies equal to the rotational speed frequency. The objective is to
study the effects of manufacturing and assembling inaccuracies. Particularly, the
eccentricity of the rotating part with respect to non-rotating part is studied since
the eccentric operation causes a force component in the direction of the shortest
air gap. The third machine type is a tube roll of a paper machine, which is studied
while the tube roll is supported using two different structures. These cases are
studied using different formulations. In the first case, the tube roll is supported
by spherical roller bearings, which have some wavinesses on the rolling surfaces.
Wavinesses cause excitations to the tube roll, which starts to resonate at the
frequency that is a half of the first natural frequency. The frequency is in the range
where the machine normally operates. The tube roll is modeled using the finite
element method and the bearings are modeled as nonlinear forces between the
tube roll and the pedestals. In the second case studied, the tube roll is supported
by freely rotating discs, which wavinesses are also measured. The above described
phenomenon is captured as well in this case, but the simulation methodology is
based on the flexible multibody dynamics formulation. The simulation models
that are used in both of the last two cases studied are verified by measuring the
actual devices and comparing the simulated and measured results. The results
show good agreement.
tai pahimmillaan jopa koneen vikaantumisen. Koneiden värähtelyt vaativat
värähtelylähteen, joka herättää koneen värähtelemään. Pahimmillaan heräte
sopivalla taajuudella johtaa koneen resonointiin, joka tarkoittaa värähtelyä koneen
ominaistaajuudella. Pyörivät koneet on konetyyppi, jossa heräte värähtelyyn
on poikkeuksetta olemassa koneessa itsessään. Heräte syntyy pienestä massaepäkeskisyydestä,
joka aiheuttaa koneen pyörimisnopeudesta riippuvan pyörivän
voimakomponentin. Tämä herätekomponentti voi sattua samalle taajuudelle koneen
ominaistaajuuden kanssa, jolloin yksittäinen komponentti ja sitä kautta koko
kone alkaa värähdellä. Usein teollisuuskäytössä olevat koneet on suunniteltu pyörimään
vakionopeudella, jolloin käytönaikaiset resonanssit on helppo välttää. Sen
sijaan koneet, joiden pyörimisnopeus vaihtelee käytön mukaan, ovat hankalampia
laajemman pyörimisnopeusalueen ja sitä kautta laajemman herätetaajuusalueen
vuoksi.
Koneiden pyörimisnopeutta vastaavat värähtelyt on laajasti tutkittu aihe ja näitä
värähtelyjä osataan välttää koneensuunnittelussa. Tässä tutkimuksessa perehdytään
tarkemmin värähtelyihin, jotka syntyvät herätteistä, joiden taajuudet ovat
pyörimisnopeutta vastaavan taajuuden monikertoja. Nämä taajuudet syntyvät,
kun koneen yhden pyörähdyksen aikana vaihtuva voimakomponentti vaikuttaa
koneeseen kahdesti tai useammin. Väitöskirjassa esitellään neljä tutkittua tapausta
kolmesta erityyppisestä koneesta, joissa eri herätteet aiheuttavat koneiden
käytönaikaisia värähtelyjä. Ensimmäinen konetyyppi on tuulivoimalan suoravetoinen kestomagneettigeneraattori,
jonka sähkömagneettisista ominaisuuksista syntyy käytön aikana herätteitä,
joiden taajuus on pyörimisnopeuden monikertoja. Analysoinnissa käytetään monikappaledynamiikkaa,
jonka avulla tutkitaan generaattorin sähkömagneettisista
herätteistä syntyvien värähtelyiden vasteita. Toisessa tutkimuksessa tutkitaan
pyörimisnopeutta vastaavalla taajuudella syntyvästä herätteestä aiheutuvia värähtelyitä
kestomagneettivaihteen vasteessa elementtimenetelmän keinoin. Tutkimuksessa
simuloidaan valmistus- ja asennusepätarkkuuksista aiheutuvaa epäkeskisyyttä
koneen pyörivän osan ja pyörimättömän osan välillä, joka aiheuttaa
voimakomponentin pienimmän komponenttien välillä olevan etäisyyden suuntaan.
Kolmantena konetyyppinä on paperikoneen putkimainen tela, jota tutkitaan, kun
se on tuettuna kahdella eri tuentatavalla. Kumpaakin tuentatapaa tutkitaan eri
mallinnusmenetelmällä. Ensimmäisessä tapauksessa tela on tuettu pallomaisilla
rullalaakereilla, joiden laakerikehillä on mitattu pientä aaltomaisuutta. Laakerin
aaltomaisuus aiheuttaa herätteitä pyörivälle telalle, joka alkaa värähdellä resonanssissa
taajuudella, joka on puolet telan ensimmäisestä ominaistaajuudesta, ja
joka on koneen käytönaikasella pyörimisnopeusaluetta vastaavalla taajuusalueella.
Tela mallinnetaan elementtimenetelmällä ja laakerit mallinnetaan epälineaarisin
jousin telan ja tuennan välissä. Toisessa tapauksessa tela on tuettu yksinkertaisilla
vapaasti pyörivillä kiekoilla, joiden aaltomaisuus on mitattu laakereiden tapaan.
Edellä kuvattu värähtelyilmiö saadaan simuloitua tässä tapauksessa käyttäen
mallinnusmenetelmänä joustavaa monikappaledynamiikka. Molemmat paperikoneen
telan simulointimallit on verifioitu suorittamalla mittaukset olemassa oleville
koelaitteille ja vertailemalla simuloituja tuloksia mitattuihin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [1068]