Evidencing and Sharing Value with Decision Making Models in an Industrial Maintenance Network
Havukainen, Miikka (2014)
Diplomityö
Havukainen, Miikka
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014111446289
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014111446289
Tiivistelmä
The objective of this thesis is to concretize the potential benefits that the industrial maintenance case network could achieve through using the value-based life-cycle model and the flexible asset management model. It is also inspected what factors prevent value creation and sharing in the maintenance contract practices of the case network.
This thesis is a case study which utilizes modelling. Four scenarios were developed to demonstrate value creation in the future. The data was partly provided by the collaborating company, partly gathered from public financial statement information. The results indicate that value has been created through the past maintenance of the collaborating company’s rod mill and that profitability of the collaborating company has been mostly on satisfactory level during the past few years. Potential value might be created by increasing the share of proactive maintenance of the rod mill in the future. Profitability of the network could be improved in the future through flexible asset management operations. The main obstacle for value creation and sharing seems to be the lack of sufficient trust between the network members. Tämän diplomityön tavoite on konkretisoida potentiaalisia hyötyjä, joita teollisen kunnossapidon case-verkosto voisi saavuttaa käyttämällä arvopohjaista elinkaarimallia ja joustavan omaisuudenhallinnan mallia. Sen lisäksi selvitetään mahdollisia esteitä arvon luomiselle ja jakamiselle verkoston nykyisissä kunnossapitosopimuskäytännöissä.
Tämä diplomityö on mallinnusta hyödyntävä tapaustutkimus. Arvon luomista tulevaisuudessa demonstroidaan neljän skenaarion avulla. Tarvittavat tiedot saatiin osaksi yhteistyöyritykseltä, osaksi julkisista tilinpäätöstiedoista. Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että yhteistyöyrityksen tankomyllyn kunnossapidolla on luotu arvoa menneinä vuosina. Yhteistyöyrityksen kannattavuus puolestaan näyttäisi olleen viime vuosina enimmäkseen tyydyttävällä tasolla. Tulevaisuudessa olisi mahdollista luoda arvoa lisäämällä ennakoivan kunnossapidon määrää, toisaalta verkoston kannattavuutta voitaisiin parantaa joustavan omaisuudenhallinnan avulla. Pääasiallisin este arvon luomiselle ja jakamiselle näyttäisi olevan riittävän luottamuksen puute verkosto-osapuolten välillä.
This thesis is a case study which utilizes modelling. Four scenarios were developed to demonstrate value creation in the future. The data was partly provided by the collaborating company, partly gathered from public financial statement information. The results indicate that value has been created through the past maintenance of the collaborating company’s rod mill and that profitability of the collaborating company has been mostly on satisfactory level during the past few years. Potential value might be created by increasing the share of proactive maintenance of the rod mill in the future. Profitability of the network could be improved in the future through flexible asset management operations. The main obstacle for value creation and sharing seems to be the lack of sufficient trust between the network members.
Tämä diplomityö on mallinnusta hyödyntävä tapaustutkimus. Arvon luomista tulevaisuudessa demonstroidaan neljän skenaarion avulla. Tarvittavat tiedot saatiin osaksi yhteistyöyritykseltä, osaksi julkisista tilinpäätöstiedoista. Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että yhteistyöyrityksen tankomyllyn kunnossapidolla on luotu arvoa menneinä vuosina. Yhteistyöyrityksen kannattavuus puolestaan näyttäisi olleen viime vuosina enimmäkseen tyydyttävällä tasolla. Tulevaisuudessa olisi mahdollista luoda arvoa lisäämällä ennakoivan kunnossapidon määrää, toisaalta verkoston kannattavuutta voitaisiin parantaa joustavan omaisuudenhallinnan avulla. Pääasiallisin este arvon luomiselle ja jakamiselle näyttäisi olevan riittävän luottamuksen puute verkosto-osapuolten välillä.