Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pk-yrityksen uudistumiskyvyn ja innovaatiokyvykkyyden mittaaminen

Sekki, Miika (2014)

Katso/Avaa
Diplomityo_Miika_Sekki_julkaistu_versio.pdf (2.397Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Sekki, Miika
2014

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014111746324

Tiivistelmä

Uudistumiskyky ja innovaatiokyvykkyys edistävät uusien innovaatioiden syntymistä, mikä mahdollistaa kestävän kilpailuedun saavuttamisen. Tässä tutkimuksessa käsitellään uudistumiskykyä yhtenä merkittävänä innovaatiokyvykkyyden taustatekijänä. Pk-yritysten innovaatiokyvykkyyden mittaamisen on havaittu parantavan innovaatiokyvykkyyttä. Näin myös pk-yritysten uudistumiskyvyn sekä innovaatiokyvykkyyden mittaamisen merkitys korostuu kilpailun koventuessa markkinoilla ja sitä tulisi käyttää osana suorituskyvyn johtamista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten uudistumiskykyä ja innovaatiokyvykkyyttä mitataan pk-yrityksissä. Tutkimusongelmaa lähdettiin ratkaisemaan aihealueen teorian pohjalta, jota myöhemmin sovellettiin empiriaosuudessa. Empiriassa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, missä haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin puolistrukturoidun haastattelumallin avulla.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, mihin innovaatiokyvykkyyden osa-alueisiin pk-yritykset keskittyvät mittaamisessa. Esimerkiksi pk-yritysten innovaatiokyvykkyyden mittaamisessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota erityisesti osallistuvan johtamisen sekä ulkopuolisen tiedon merkitykseen. Kaiken kaikkiaan innovaatiokyvykkyyden mittaamisen merkitystä ja mittariston rakentamista tulisi opettaa pk-yrityksille laajemmin.
 
Renewal and innovation capability advanced creating new innovation. This makes possible to reach permanent competitive advantage. This study considers renewal as one significant determinants of innovation capability. Measuring innovation capability in SMEs is observed to enhance innovation capability. When competition becomes fiercer in market, the importance of measuring renewal and innovation capability emphasized in SMEs. Therefore measuring should be used to part of performance management.
The aim of the study was find out how to measure renewal and innovation capability in SMEs. Before solving the research problem should be explored the theory that is used later in the empirical part. The study is used a qualitative approach and applied semi-structured interviews to answer research questions.
The result of the study found out the most common determinants which SMEs pay attention to measuring innovation capability. For example measuring innovation capability in SMEs should be concentrated more especially participatory leadership culture and external knowledge factors. Overall SMEs should be trained to understand better the significance of measuring innovation capability and how to develop suitable instruments for this use.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11676]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste