e-Business and collaboration: A case study of pulp supply chain
Nurmi, Sini (2014)
Diplomityö
Nurmi, Sini
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014111746331
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014111746331
Tiivistelmä
This thesis studies how the case company could digitalize its supply chain and what kind of advantages this would create in the light of supply chain efficiency. The case company manufactures several pulp products that are used for paper, fabrics and packaging products by customers worldwide. The paper and pulp industry has been paying more and more attention to increasing supply chain efficiency with new operating and service models made possible by today’s information technology.
The main focus of this study is on the supply chain between the case company and its key customers and the goal is to find ways to make the operations between them as efficient as possible. The study relays heavily on collaboration techniques and digitalization technologies. In addition to a theoretical framework, the study includes several empirical studies that offer real-life examples of how these theories and technologies are applied in operating environments similar to the case company.
A plan with strategic and operational levels is created according to the findings of the previous sections to support the case company’s future operations. The plan is based on an RFID-supported collaboration model that aims to advance information sharing between the supply chain partners. The time for an RFID-investment is sought to be very optimal and the benefits of such system to be noteworthy, but challenging to measure in monetary terms. Tässä työssä tutkitaan case-yrityksen toimitusketjun sähköistämistä ja sen tuomia etuja toimitusketjun tehokkuuden kannalta. Yritys valmistaa useita selluloosalaatuja, joiden käyttökohteet vaihtelevat paperituotteista kangas- ja pakkaustuotteisiin asiakaskunnan ollessa maantieteellisesti hyvin laajalle levittäytynyt. Toimialalla on viime vuosina kiinnitetty entistä enemmän huomiota toimitusketjun tehokkuuteen ja tietotekniikan tuomiin uusiin toiminta- ja palvelumalleihin.
Työ keskittyy tarkastelemaan case-yrityksen ja sen avainasiakkaiden välistä toimitusketjua ja löytämään keinoja näiden toimijoiden välisen toimitusketjun tehostamiseksi. Työ nojautuu vahvasti yhteistyömalliteorioihin sekä digitalisoitumista tukeviin teknologioihin. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi työssä tukeudutaan useisiin empiirisiin tutkimuksiin, jotka tarjoavat reaalielämän esimerkkejä teorioiden ja teknologioiden hyödyntämisestä case-yritystä vastaavissa toimintaympäristöissä.
Tutkimuksen perusteella case-yritykselle laaditaan suunnitelma toimintamallista, joka koostuu sekä strategisesta että operatiivisesta tasosta. Suunnitelma perustuu RFID-teknologian mahdollistamaan yhteistyömalliin, joka pyrkii edistämään tiedonjakamista toimitusketjun osapuolten välillä. Ajankohta RFID-investoinnille nähdään erittäin otollisena ja siitä saatavat hyödyt mittavina, joskin hankalasti rahallisesti mitattavina.
The main focus of this study is on the supply chain between the case company and its key customers and the goal is to find ways to make the operations between them as efficient as possible. The study relays heavily on collaboration techniques and digitalization technologies. In addition to a theoretical framework, the study includes several empirical studies that offer real-life examples of how these theories and technologies are applied in operating environments similar to the case company.
A plan with strategic and operational levels is created according to the findings of the previous sections to support the case company’s future operations. The plan is based on an RFID-supported collaboration model that aims to advance information sharing between the supply chain partners. The time for an RFID-investment is sought to be very optimal and the benefits of such system to be noteworthy, but challenging to measure in monetary terms.
Työ keskittyy tarkastelemaan case-yrityksen ja sen avainasiakkaiden välistä toimitusketjua ja löytämään keinoja näiden toimijoiden välisen toimitusketjun tehostamiseksi. Työ nojautuu vahvasti yhteistyömalliteorioihin sekä digitalisoitumista tukeviin teknologioihin. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi työssä tukeudutaan useisiin empiirisiin tutkimuksiin, jotka tarjoavat reaalielämän esimerkkejä teorioiden ja teknologioiden hyödyntämisestä case-yritystä vastaavissa toimintaympäristöissä.
Tutkimuksen perusteella case-yritykselle laaditaan suunnitelma toimintamallista, joka koostuu sekä strategisesta että operatiivisesta tasosta. Suunnitelma perustuu RFID-teknologian mahdollistamaan yhteistyömalliin, joka pyrkii edistämään tiedonjakamista toimitusketjun osapuolten välillä. Ajankohta RFID-investoinnille nähdään erittäin otollisena ja siitä saatavat hyödyt mittavina, joskin hankalasti rahallisesti mitattavina.