Omistuksen tavoitteellisuus perheyrityksissä - kartoitus omistamisen tavoitteista ja tavoitteiden määrittelystä
Ikäheimonen, Tuuli; Pihkala, Timo; Rautiainen, Marita; Ikävalko, Markku (2014)
Ikäheimonen, Tuuli
Pihkala, Timo
Rautiainen, Marita
Ikävalko, Markku
2014
Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-701-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-701-5
Tiivistelmä
Suomi tarvitsee menestyviä yrittäjiä, uusia yrityksiä, kasvuyrityksiä ja kansainvälistymistä. Yrittä-jyydelle asetetaankin suuria odotuksia. Suurin huomio yrittäjyyden tarkastelussa on kuitenkin keskittynyt liiketoimintojen kehittämiseen – sen sijaan omistajuuden ja yrittäjyyden yhteyttä ei ole juurikaan huomioitu. Tämän seurauksena myös omistajuuden vaikutusta yrityksen kehittymi-seen ja menestykseen on analysoitu vähän.
Edistääkseen yrityksen kehittymistä, tulee omistuksen olla tavoitteellista. Omistamisen tavoittei-den tarkastelu on kuitenkin harvinaista ja parhaimmillaankin yksiulotteista: omistamisen tavoit-teiden nähdään liittyvän lähes yksinomaan taloudellisiin tavoitteisiin, ja tavoitteiden moninaisuus unohdetaan. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten perheyrittäjien omistamisen tavoit-teellisuutta, tavoitteiden määrittelyä sekä omistajaohjauksen keinoja, lähinnä hallituksen roolia, omistukseen liittyvien ratkaisujen tekijänä.
Tutkimushankkeen aineisto kerättiin EK:n ja Perheyritysten liiton jäsenyrityksistä. Aineisto kerät-tiin joulukuussa 2013 ja tammikuussa 2014 web-pohjaisella kyselyllä ja siihen vastasi määräajan kuluessa 332 vastaajaa. Vastaajista perheyrityksiä oli 241 kpl. Tarkemman analyysin kohteeksi jäi 233 perheyritystä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaisten yrittäjien omistajuuteen liittyvät tavoitteet ovat monipuolisempia kuin yleisesti oletetaan. Puhtaasti taloudellisiin motiiveihin perustuvan yri-tysten omistamisen ohella liiketoimintaan kohdistuva mielenkiinto ja halu toimia yrittäjänä ovat merkittäviä omistamisen vaikuttimia. Suuri joukko yritysten omistajista ei kuitenkaan tietoisesti pohdi omistamisen tavoitteita vaan omistuksen tavoitteet määrittyvät liiketoiminnan tavoitteiden tai totuttujen tapojen ja perinteiden kautta. Osalla yritysten omistajista omistus muuttuu tavoit-teellisemmaksi yrityksen kehittyessä ja omistajajoukon kasvaessa.
Ensimmäisen sukupolven yrittäjät näyttävät toimivan ennen kaikkea yrittäjäideologian mukaisesti pyrkien kasvattamaan yritystä ja painottaen liiketaloudellisia arvoja päätöksenteossa. Yritystoi-minnan kehittyessä ja sukupolvien lisääntyessä yrityksen omistamiseen liittyvät tavoitteet moni-puolistuvat ja monimutkaistuvat, eivätkä enää perustu pelkästään liiketoiminnallisiin menes-tysodotuksiin.
Hallitustoiminnan aktivointi aktivoi myös omistuksen tavoitteellisuuden kehittymistä. Omistus-pohjan hajaantuminen lisää tarvetta erilaisten omistajaohjauksen mekanismien hyödyntämiselle. Hallituksella näyttää olevan rooli omistusratkaisuiden arvioinnissa sekä yrityksen operatiiviseen toimintaan liittyvissä omistusratkaisuissa, mutta myös läheisemmin omistamiseen ja omistajapoh-jaan liittyvissä omistusratkaisuissa.
Perheomistukseen liittyvien tavoitteiden huomioiminen on tärkeää perheyrityksen hallituksen toiminnassa myös yrityksen toiminnan vakiintuessa. Sen sijaan, että perheeseen liittyvät omista-misen tavoitteet katoaisivat yrityksestä, muuttuu niiden määrittely tietoisemmaksi ja osaksi yri-tyksen hallintoa. Määräysvallan merkitys tavoitteena pienenee, kun omistajan etäisyys operatiivi-sesta toiminnasta, tai sen johtamisesta kasvaa.
Tutkimuksen tulokset kertovat omistamisen tavoitteista ja tavoitteiden määrittelystä. Selvityksen lopussa luotiin määritelmä päämäärätietoiselle omistajalle: Päämäärätietoinen omistaja on omista-ja, joka tietoisesti pohtii tavoitteita omistamiselleen sekä käyttää aktiivisesti omistajavaltaansa valitsemiensa päämäärien saavuttamiseksi. Finland needs successful entrepreneurs, new companies, growing enterprises and international business. Entrepreneurship is seen as the key element to answer these high expectations. So far, most attention has been directed towards business activities and their development. Subsequent-ly, the relationship between entrepreneurship and ownership has received less attention. As a conclusion, the influence of ownership on the company and its development has been analyzed only marginally.
To facilitate business development, ownership should be goal oriented. The perspective on the entrepreneurs’ and business owners’ ownership goals has been rather one-dimensional: ownership goals are seen to be almost solely financial. The aim of this study is to examine Finnish business owners’ goal orientation and goals. In addition, the determination of the goals and board’s role as a decision-maker relating to this determination are studied more closely.
The data was collected by using a self-completion web questionnaire targeted to Finnish business owners, and it was sent to the members of Finnish Family Firms Association and selected sample of members of Confederation of Finnish Industries (EK). The data was collected during the De-cember 2013 and January 2014. Total of 332 answers were returned. After excluding nonfamily firms, the final data consists of answers of 241 Finnish family firms’ respondents. From this group, 233 family business owners were selected to the closer examination.
Results of the study show that Finnish family business owners’ goals for their ownership are ra-ther diverse than one-dimensional. Besides the business ownership basing purely on economic goals, also the owners’ interest in business making and identification as an entrepreneur are pow-erful motives for ownership. However, there is a large amount of business owners, who do not think goals for their ownership consciously, but their ownership goals emerge from business goals, acquired habits, and traditions. In some cases ownership becomes more goal oriented as the business develops and the amount of owners increases.
First generation entrepreneurs seem to behave mostly in accordance with the entrepreneurial ide-ology. They aim at business growth and emphasize financial goals and values in their decision-making. As the business develops, and more generations participate to the business activities, goals set for ownership become more diverse and more complicated. As consequence, goals are not anymore based purely economic expectations.
As expected, activating the board of directors makes also ownership more goal oriented. Disper-sion of ownership increases the need to utilize different governance mechanism. According to this study, the board seems to have a role in decision-making regarding ownership. This concerns both on ownership issues relating to operational activities but also issues relating to the ownership in general, as well as management of ownership structure.
Goals based on family ownership are important also when the firm develops and becomes more established, and the board of directors should pay attention to these goals in its decision-making. Instead of disappearing along with the company’s development, the determination of family based ownership goals seem to become more conscious and as a part of company’s governance activities. Ensuring owner’s authority as the main decision maker seems to lose its meaning as a goal when the owner’s distance from daily operations and management increase.
This study is about goals of ownership and their determination. As a conclusion of the study, the definition was formulated to the goal oriented owner: The goal oriented owner is the one, who considers goals for his/her ownership consciously, and uses decision making authority to reach the goals he/she has set.
Edistääkseen yrityksen kehittymistä, tulee omistuksen olla tavoitteellista. Omistamisen tavoittei-den tarkastelu on kuitenkin harvinaista ja parhaimmillaankin yksiulotteista: omistamisen tavoit-teiden nähdään liittyvän lähes yksinomaan taloudellisiin tavoitteisiin, ja tavoitteiden moninaisuus unohdetaan. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten perheyrittäjien omistamisen tavoit-teellisuutta, tavoitteiden määrittelyä sekä omistajaohjauksen keinoja, lähinnä hallituksen roolia, omistukseen liittyvien ratkaisujen tekijänä.
Tutkimushankkeen aineisto kerättiin EK:n ja Perheyritysten liiton jäsenyrityksistä. Aineisto kerät-tiin joulukuussa 2013 ja tammikuussa 2014 web-pohjaisella kyselyllä ja siihen vastasi määräajan kuluessa 332 vastaajaa. Vastaajista perheyrityksiä oli 241 kpl. Tarkemman analyysin kohteeksi jäi 233 perheyritystä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaisten yrittäjien omistajuuteen liittyvät tavoitteet ovat monipuolisempia kuin yleisesti oletetaan. Puhtaasti taloudellisiin motiiveihin perustuvan yri-tysten omistamisen ohella liiketoimintaan kohdistuva mielenkiinto ja halu toimia yrittäjänä ovat merkittäviä omistamisen vaikuttimia. Suuri joukko yritysten omistajista ei kuitenkaan tietoisesti pohdi omistamisen tavoitteita vaan omistuksen tavoitteet määrittyvät liiketoiminnan tavoitteiden tai totuttujen tapojen ja perinteiden kautta. Osalla yritysten omistajista omistus muuttuu tavoit-teellisemmaksi yrityksen kehittyessä ja omistajajoukon kasvaessa.
Ensimmäisen sukupolven yrittäjät näyttävät toimivan ennen kaikkea yrittäjäideologian mukaisesti pyrkien kasvattamaan yritystä ja painottaen liiketaloudellisia arvoja päätöksenteossa. Yritystoi-minnan kehittyessä ja sukupolvien lisääntyessä yrityksen omistamiseen liittyvät tavoitteet moni-puolistuvat ja monimutkaistuvat, eivätkä enää perustu pelkästään liiketoiminnallisiin menes-tysodotuksiin.
Hallitustoiminnan aktivointi aktivoi myös omistuksen tavoitteellisuuden kehittymistä. Omistus-pohjan hajaantuminen lisää tarvetta erilaisten omistajaohjauksen mekanismien hyödyntämiselle. Hallituksella näyttää olevan rooli omistusratkaisuiden arvioinnissa sekä yrityksen operatiiviseen toimintaan liittyvissä omistusratkaisuissa, mutta myös läheisemmin omistamiseen ja omistajapoh-jaan liittyvissä omistusratkaisuissa.
Perheomistukseen liittyvien tavoitteiden huomioiminen on tärkeää perheyrityksen hallituksen toiminnassa myös yrityksen toiminnan vakiintuessa. Sen sijaan, että perheeseen liittyvät omista-misen tavoitteet katoaisivat yrityksestä, muuttuu niiden määrittely tietoisemmaksi ja osaksi yri-tyksen hallintoa. Määräysvallan merkitys tavoitteena pienenee, kun omistajan etäisyys operatiivi-sesta toiminnasta, tai sen johtamisesta kasvaa.
Tutkimuksen tulokset kertovat omistamisen tavoitteista ja tavoitteiden määrittelystä. Selvityksen lopussa luotiin määritelmä päämäärätietoiselle omistajalle: Päämäärätietoinen omistaja on omista-ja, joka tietoisesti pohtii tavoitteita omistamiselleen sekä käyttää aktiivisesti omistajavaltaansa valitsemiensa päämäärien saavuttamiseksi.
To facilitate business development, ownership should be goal oriented. The perspective on the entrepreneurs’ and business owners’ ownership goals has been rather one-dimensional: ownership goals are seen to be almost solely financial. The aim of this study is to examine Finnish business owners’ goal orientation and goals. In addition, the determination of the goals and board’s role as a decision-maker relating to this determination are studied more closely.
The data was collected by using a self-completion web questionnaire targeted to Finnish business owners, and it was sent to the members of Finnish Family Firms Association and selected sample of members of Confederation of Finnish Industries (EK). The data was collected during the De-cember 2013 and January 2014. Total of 332 answers were returned. After excluding nonfamily firms, the final data consists of answers of 241 Finnish family firms’ respondents. From this group, 233 family business owners were selected to the closer examination.
Results of the study show that Finnish family business owners’ goals for their ownership are ra-ther diverse than one-dimensional. Besides the business ownership basing purely on economic goals, also the owners’ interest in business making and identification as an entrepreneur are pow-erful motives for ownership. However, there is a large amount of business owners, who do not think goals for their ownership consciously, but their ownership goals emerge from business goals, acquired habits, and traditions. In some cases ownership becomes more goal oriented as the business develops and the amount of owners increases.
First generation entrepreneurs seem to behave mostly in accordance with the entrepreneurial ide-ology. They aim at business growth and emphasize financial goals and values in their decision-making. As the business develops, and more generations participate to the business activities, goals set for ownership become more diverse and more complicated. As consequence, goals are not anymore based purely economic expectations.
As expected, activating the board of directors makes also ownership more goal oriented. Disper-sion of ownership increases the need to utilize different governance mechanism. According to this study, the board seems to have a role in decision-making regarding ownership. This concerns both on ownership issues relating to operational activities but also issues relating to the ownership in general, as well as management of ownership structure.
Goals based on family ownership are important also when the firm develops and becomes more established, and the board of directors should pay attention to these goals in its decision-making. Instead of disappearing along with the company’s development, the determination of family based ownership goals seem to become more conscious and as a part of company’s governance activities. Ensuring owner’s authority as the main decision maker seems to lose its meaning as a goal when the owner’s distance from daily operations and management increase.
This study is about goals of ownership and their determination. As a conclusion of the study, the definition was formulated to the goal oriented owner: The goal oriented owner is the one, who considers goals for his/her ownership consciously, and uses decision making authority to reach the goals he/she has set.