Global Spare Parts Supply Chain Analysis
Romppanen, Janne Petteri (2014)
Diplomityö
Romppanen, Janne Petteri
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014112546560
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014112546560
Tiivistelmä
In today’s global industrial service business, markets are dynamic and finding
new ways of value creation towards customers has become more and more
challenging. Customer orientation is needed because of the demanding after-sales
business which is both quickly changing and stochastic in nature. In after-sales
business customers require fast and reliable service for their spare part needs.
This thesis objective is to clarify this challenging after-sales business
environment and find ways to increase customer satisfaction via balanced
measurement system which will help to find possible targets to reduce order
cycle times in a large metal and mineral company Outotec (Filters)’ Spare Part
Supply business line.
In case study, internal documents and data and numerical calculations together
with qualitative interviews with different persons in key roles of Spare Part
Supply organizations are used to analyze the performance of different processes
from the spare parts delivery function. The chosen performance measurement
tool is Balanced Scorecard which is slightly modified to suit the lead time study
from customer’s perspective better. Findings show that many different processes
in spare parts supply are facing different kind of challenges in achieving the lead
time levels wanted and that these processes’ problems seem to accumulate.
Findings also show that putting effort in supply side challenges and information
flows visibility should give the best results. Globaalin teollisuuden dynaamisilla palvelumarkkinoilla yritykset kohtaavat
entistä enemmän haasteita pyrkiessään löytämään uusia asiakkaille lisäarvoa
tuottavia keinoja. Asiakaslähtöisyys on tärkeää haastavassa jälkimarkkinoinnin
liiketoiminnassa sen nopeasti muuttuvan ja stokastisen luonteen takia. Asiakkaat
vaativat nopeaa ja luotettavaa palvelua varaosatarpeisiinsa. Tämän tutkielman
tavoitteena on selvittää tämä haastava jälkimyyntimarkkinaympäristö ja löytää
keinoja asiakastyytyväisyyden parantamiseen käyttämällä hyödyksi tasapainoista
mittaamistyökalua, jota käyttämällä mahdollisia toimitusajan lyhentämiskohteita
voidaan paikantaa ison teknologiateollisuusyrityksen varasaosaliiketoiminnasta.
Tutkielman case osiossa analysoidaan Outotec (Filtersin) varaosaliiketoimintaan
kuuluvia prosesseja käyttäen hyväksi sisäisiä dokumentaatioita ja saatavilla
olevaa dataa numeeristen laskelmien muodostamiseen sekä kvalitatiivisesti
haastattelemalla varaosatoimintojen eri organisaatioissa ja rooleissa olevia
työntekijöitä. Suorituskyvyn mittaamistyökaluna käytetään käyttötarkoitukseen
muokattua Balanced Scorecardia. Löydökset osoittavat, että asiakasta
tyydyttävän toimitusajallisen tason saavuttamisessa on haasteita useassa eri
varaosatoimintojen prosessissa. Löydösten valossa huomataan, että suurimmat
hyödyt saavutettaisiin panostamalla saatavuuden haasteisiin
new ways of value creation towards customers has become more and more
challenging. Customer orientation is needed because of the demanding after-sales
business which is both quickly changing and stochastic in nature. In after-sales
business customers require fast and reliable service for their spare part needs.
This thesis objective is to clarify this challenging after-sales business
environment and find ways to increase customer satisfaction via balanced
measurement system which will help to find possible targets to reduce order
cycle times in a large metal and mineral company Outotec (Filters)’ Spare Part
Supply business line.
In case study, internal documents and data and numerical calculations together
with qualitative interviews with different persons in key roles of Spare Part
Supply organizations are used to analyze the performance of different processes
from the spare parts delivery function. The chosen performance measurement
tool is Balanced Scorecard which is slightly modified to suit the lead time study
from customer’s perspective better. Findings show that many different processes
in spare parts supply are facing different kind of challenges in achieving the lead
time levels wanted and that these processes’ problems seem to accumulate.
Findings also show that putting effort in supply side challenges and information
flows visibility should give the best results.
entistä enemmän haasteita pyrkiessään löytämään uusia asiakkaille lisäarvoa
tuottavia keinoja. Asiakaslähtöisyys on tärkeää haastavassa jälkimarkkinoinnin
liiketoiminnassa sen nopeasti muuttuvan ja stokastisen luonteen takia. Asiakkaat
vaativat nopeaa ja luotettavaa palvelua varaosatarpeisiinsa. Tämän tutkielman
tavoitteena on selvittää tämä haastava jälkimyyntimarkkinaympäristö ja löytää
keinoja asiakastyytyväisyyden parantamiseen käyttämällä hyödyksi tasapainoista
mittaamistyökalua, jota käyttämällä mahdollisia toimitusajan lyhentämiskohteita
voidaan paikantaa ison teknologiateollisuusyrityksen varasaosaliiketoiminnasta.
Tutkielman case osiossa analysoidaan Outotec (Filtersin) varaosaliiketoimintaan
kuuluvia prosesseja käyttäen hyväksi sisäisiä dokumentaatioita ja saatavilla
olevaa dataa numeeristen laskelmien muodostamiseen sekä kvalitatiivisesti
haastattelemalla varaosatoimintojen eri organisaatioissa ja rooleissa olevia
työntekijöitä. Suorituskyvyn mittaamistyökaluna käytetään käyttötarkoitukseen
muokattua Balanced Scorecardia. Löydökset osoittavat, että asiakasta
tyydyttävän toimitusajallisen tason saavuttamisessa on haasteita useassa eri
varaosatoimintojen prosessissa. Löydösten valossa huomataan, että suurimmat
hyödyt saavutettaisiin panostamalla saatavuuden haasteisiin