Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kestomagneettiavusteisen synkronireluktanssikoneen soveltuvuus autokäyttöihin

Haapaniemi, Marko (2014)

Katso/Avaa
Kestomagneettiavusteisen synkronireluktanssikoneen soveltuvuus autokäyttöihin.pdf (941.3Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Haapaniemi, Marko
2014

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014112546567

Tiivistelmä

Työn tavoitteena on tehdä kirjallisuuskatsaus kestomagneettiavusteisesta synkronireluktanssikoneesta ja tarkastella sen soveltuvuutta sähköauton voimantuottoon. Lisäksi työssä tehdään katsaus tämänhetkisiin sähköautoihin ja niissä esiintyviin koneratkaisuihin ja esitetään esimerkkilaskelma moottorin voimantarpeesta auton eri toiminta-alueilla.

Tarkasteluissa selvisi, että kestomagneettiavusteinen synkronireluktanssikone on varteenotettava moottoriratkaisu sähköautoissa. Tämänhetkisissä sähköautoissa pääosin esiintyviin epätahtikoneeseen ja kestomagneettitahtikoneeseen verrattuna kestomagneettiavusteisella synkronireluktanssikoneella on muutamia ominaisuuksia, jotka autokäytössä ovat erityisesti sen vahvuuksia. Epätahtikoneeseen verrattuna kestomagneettiavusteisella synkronireluktanssikoneella on etuina huomattavasti pienempi paino ja synkronisuus ja kestomagneettitahtikoneeseen verrattuna sillä on paremmat kentänheikennysominaisuudet ja näin laajempi nopeusalue käytettävissä.
 
Main goal of this literature study is to take a look in permanent magnet assisted synchronous reluctance machine and consider how it would function as traction motor of electrical vehicles. Study also takes a look at present commercial electrical vehicles and their traction motor solutions.

In the analysis it was found out that permanent magnet assisted synchronous reluctance machine would work quite well in electrical vehicles. In the study it was also found that in present electrical vehicles main traction motor types are induction motor and permanent magnet motor. When comparing permanent magnet assisted synchronous motor to induction motor, analysis shows that permanent magnet assisted synchronous motor is lighter and synchronous. When comparing permanent magnet assisted synchronous motor to permanent magnet motor, analysis shows that permanent magnet assisted synchronous motor has better flux weakening qualities so it has wider speed range to operate with.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [5122]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste