Innovaatiokyvykkyyttä tukevien organisatoristen piirteiden tunnistaminen yrityksen innovaatiotoiminnassa
Vesterinen, Annika (2014)
Diplomityö
Vesterinen, Annika
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120146714
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120146714
Tiivistelmä
Nykypäivänä moni yritys ei pärjää kilpailussa ilman innovointia sillä kilpailu on lisääntynyt kaikilla aloilla. Markkinat muuttuvat nopeasti, eikä pelkkä tehokas resursointi enää riitä pitämään yllä yrityksen saavuttamaa kilpailuetua. Organisaation tulee olla innovatiivinen ja osata käyttää resurssejaan luovasti uusien tuotteiden sekä palveluiden kehittämiseen ja kannattavuuden varmistamiseen. Innovaatiokyvykkyys ei ole suoraan jokin fyysinen asia, joka yrityksellä on tai ei ole, vaan yritysten organisatoriset piirteet vaikuttavat siihen paljon.
Työn tavoitteena on luoda työkalu, jonka avulla yritys voi tunnistaa omia innovaatiokyvykkyyttä tukevia ominaisuuksiaan ja paikallistaa mahdollisia haasteita jo innovaatiotoimintaa aloittaessaan. Työnkalun on tarkoitus kattaa laajasti eri organisaation osa-alueet ilman, että siitä tulee liian vaikeaselkoinen tai raskas käyttää. Työkalun onkin oltava tarpeeksi kevyt ja yksinkertainen, jotta sitä voivat käyttää kaikki organisaation edustajat. Mallin avulla pystyttiin tunnistamaan yrityksen organisaation vahvuudet ja heikkoudet. Kaaviota pystyi käyttämään myös organisaatiota ulkopuolelta tutkiva henkilö ja saadut tulokset olivat todenmukaisia myös yrityksen edustajan mielestä. Nowadays many company will need innovations to survive in competition, because competition has increased in all sectors. Markets will change rapidly and efficient allocation of resources is not enough to maintain competitive advantage that company has achieved. Organization needs to be innovative and it has to know how to use its resources in creative ways to create new products and services and ensure its profitability. Innovation capability is not directly a physical thing that company has or has not, because it is influenced by company's organizational aspects.
The aim of this work is to create a tool that helps company to identify its own organizational aspects which supports their innovation capability and locate potential challenges in the beginning of innovation activities. The tool is supposed to cover wide range of organizational aspects without that it would be too difficult or heavy to use. The tool has to be light and simple enough, so that it can be used in all levels of the organization. The model made it possible to identify company’s organizational strengths and weaknesses. Chart could also be used by person who is investigating organization from outside and results were truthful also from the view of representative of the company.
Työn tavoitteena on luoda työkalu, jonka avulla yritys voi tunnistaa omia innovaatiokyvykkyyttä tukevia ominaisuuksiaan ja paikallistaa mahdollisia haasteita jo innovaatiotoimintaa aloittaessaan. Työnkalun on tarkoitus kattaa laajasti eri organisaation osa-alueet ilman, että siitä tulee liian vaikeaselkoinen tai raskas käyttää. Työkalun onkin oltava tarpeeksi kevyt ja yksinkertainen, jotta sitä voivat käyttää kaikki organisaation edustajat. Mallin avulla pystyttiin tunnistamaan yrityksen organisaation vahvuudet ja heikkoudet. Kaaviota pystyi käyttämään myös organisaatiota ulkopuolelta tutkiva henkilö ja saadut tulokset olivat todenmukaisia myös yrityksen edustajan mielestä.
The aim of this work is to create a tool that helps company to identify its own organizational aspects which supports their innovation capability and locate potential challenges in the beginning of innovation activities. The tool is supposed to cover wide range of organizational aspects without that it would be too difficult or heavy to use. The tool has to be light and simple enough, so that it can be used in all levels of the organization. The model made it possible to identify company’s organizational strengths and weaknesses. Chart could also be used by person who is investigating organization from outside and results were truthful also from the view of representative of the company.