Sauna-alan yrityksen kasvun mahdollisuudet
Uski, Juha-Matti (2014)
Diplomityö
Uski, Juha-Matti
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120246772
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120246772
Tiivistelmä
Yritys voi kasvattaa liiketoimintaansa joko nykyisillä tai uusilla tuotteilla nykyisillä tai uusilla markkinoilla. Kasvua voidaan hakea joko sisäisellä kehittämisellä, yritysostoin tai strategisin sopimusjärjestelyin. Kasvun suunnan valitseminen vaatii tuotteiden ja tuoteryhmien markkinoiden tutkimista, jotta yritys löytää markkinoiltaan houkuttelevimmat tuotteet.
Tutkimuksessa kartoitetaan valittujen nykyisten ja uusien tuotteiden markkinoiden houkuttelevuutta. Houkuttelevuuteen vaikuttaa eritoten alan kilpailutilanne ja markkinakysyntä. Kilpailua kartoitettaessa on tutkittu tuotteiden tai tuoteryhmien kilpailijoita, korvaavia tuotteita ja niiden toimittajia, jakelukanavia, uusien alalle tulijoiden uhkaa sekä asiakkaiden ostomotiiveja. Markkinakysyntää ja sen kehitystä on tutkittu nykyisten toimittajien liikevaihtojen, haastatteluiden ja epämuodollisten keskusteluiden kautta.
Diplomityössä on esitelty tehty tutkimus ja tutkimuksella kerätty tieto kunkin tuoteryhmän kohdalla. Työn lopussa on tehty analyysit valittujen tuotteiden markkinoista ja niiden houkuttelevuudesta työn teettäneen yrityksen näkökulmasta. Tämän jälkeen on esitetty suositellut toimet yritykselle, mikäli se päättää kartoitettujen tuotteiden olevan sen tulevaisuuden kasvun suunta. Company can grow its business either with present or new products in present or new markets. Growth can be achieved with internal development, acquisitions or strategic alliances. To figure out which products have the most attractive markets, a company should study markets for different products and product categories.
Attractiveness of the selected present and new products' market has been studied in this study. The attractiveness consists especially of competition in the market and market demand. The competitors, substitute competition and substitute products’ competitors, distribution channels, threat of new entrants and customers’ motives for acquiring the products has been studied to find out market competition of the selected products. Market demand and its development has been studied by the sales of the competitors, interviews and informal conversations.
The used research methods and the results achieved for the selected products are presented in this master thesis. At the end of the study the markets for the selected products or product categories and their attractiveness has been analyzed for the company commissioned this study. Afterwards there is presented the recommendations for the company if it decides that the selected products for this study are the most attractive for its development.
Tutkimuksessa kartoitetaan valittujen nykyisten ja uusien tuotteiden markkinoiden houkuttelevuutta. Houkuttelevuuteen vaikuttaa eritoten alan kilpailutilanne ja markkinakysyntä. Kilpailua kartoitettaessa on tutkittu tuotteiden tai tuoteryhmien kilpailijoita, korvaavia tuotteita ja niiden toimittajia, jakelukanavia, uusien alalle tulijoiden uhkaa sekä asiakkaiden ostomotiiveja. Markkinakysyntää ja sen kehitystä on tutkittu nykyisten toimittajien liikevaihtojen, haastatteluiden ja epämuodollisten keskusteluiden kautta.
Diplomityössä on esitelty tehty tutkimus ja tutkimuksella kerätty tieto kunkin tuoteryhmän kohdalla. Työn lopussa on tehty analyysit valittujen tuotteiden markkinoista ja niiden houkuttelevuudesta työn teettäneen yrityksen näkökulmasta. Tämän jälkeen on esitetty suositellut toimet yritykselle, mikäli se päättää kartoitettujen tuotteiden olevan sen tulevaisuuden kasvun suunta.
Attractiveness of the selected present and new products' market has been studied in this study. The attractiveness consists especially of competition in the market and market demand. The competitors, substitute competition and substitute products’ competitors, distribution channels, threat of new entrants and customers’ motives for acquiring the products has been studied to find out market competition of the selected products. Market demand and its development has been studied by the sales of the competitors, interviews and informal conversations.
The used research methods and the results achieved for the selected products are presented in this master thesis. At the end of the study the markets for the selected products or product categories and their attractiveness has been analyzed for the company commissioned this study. Afterwards there is presented the recommendations for the company if it decides that the selected products for this study are the most attractive for its development.