Sähkönmyyntiyhtiön riskienhallinnan kehittäminen
Kuittinen, Marko (2014)
Diplomityö
Kuittinen, Marko
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120350382
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120350382
Tiivistelmä
Sähkönmyyntiyhtiön liiketoimintaan liittyy muiden yritysten toiminnan tavoin erilaisia riskejä. Riskit jaetaan operationaalisiin ja markkinariskeihin. Operationaalisia riskejä ovat esimerkiksi erilaiset henkilöstöön, tietojärjestelmiin tai operatiiviseen toimintaan liittyvät riskit.
Sähkönmyyntiyhtiön liiketoimintaan kohdistuu myös erilaisia markkinariskejä, joihin tyypillisesti liittyy sekä voiton että tappion mahdollisuus. Sähkönmyyntiyhtiön liiketoimintaan liittyviä markkinariskejä ovat esimerkiksi volyymiriski, profiiliriski, hintariski ja johdannaisriski. Työssä käydään läpi myös muita markkinariskejä sekä pohditaan riskien suojautumiskeinoja.
Markkinariskejä voidaan hallita useiden eri keinojen avulla. Tavallisimpia näistä ovat esimerkiksi johdannaisten ja peak- sekä profiilituotteiden hankkiminen, joiden avulla hallitaan markkinahintojen muutosten vaikutuksia liiketoiminnan tulokseen.
Lisäksi yritys voi käyttää riskienhallintakeinoina monipuolista jälkilaskentaa sekä raportointia liiketoiminnan keskeisiltä osilta. Erityisesti riskienhallintakeinona käytetään erilaisia riskimittareita, joista Profit at Risk-riskimittarin katsottiin soveltuvan parhaiten sähkönmyyntiyhtiön riskienhallinnan tueksi. Riskienhallinnan kehityksen näkökulmasta yrityksen on syytä miettiä sopimusten hinnoitteluaan sekä suojausstrategiaansa. Similarly to other businesses, electricity sales business includes different kinds of risks which are divided into operational and market risks. Operational risks are, for instance, risks related to employees, information systems or operational functions.
Electricity sales business also faces different kinds of market risks which typically includes possibilities for profits as well as possibilities of losses. The market risks linked to electricity sales business are, for example, risks concerning volumes, profile, price and derivatives. This thesis focuses on the aforementioned market risks and other market risks and also introduces some common methods for managing market risks.
Companies can manage market risks with various kinds of methods. The most common methods are, for example, hedging of base, peak and profile derivatives which help companies to control the effects of the volatility of market prices on sales profits.
In addition, an electricity sales company can manage market risks with versatile back-testing and reporting on essential areas of business. An electricity sales company should use different kinds of risk valuation methods to manage its market risks. One of the findings of this thesis is that the risk valuation method Profit at Risk is the most suitable for electricity sales company’s risk management. From the point of view of developing the company’s risk management, the company should review its contract pricing and hedging strategy.
Sähkönmyyntiyhtiön liiketoimintaan kohdistuu myös erilaisia markkinariskejä, joihin tyypillisesti liittyy sekä voiton että tappion mahdollisuus. Sähkönmyyntiyhtiön liiketoimintaan liittyviä markkinariskejä ovat esimerkiksi volyymiriski, profiiliriski, hintariski ja johdannaisriski. Työssä käydään läpi myös muita markkinariskejä sekä pohditaan riskien suojautumiskeinoja.
Markkinariskejä voidaan hallita useiden eri keinojen avulla. Tavallisimpia näistä ovat esimerkiksi johdannaisten ja peak- sekä profiilituotteiden hankkiminen, joiden avulla hallitaan markkinahintojen muutosten vaikutuksia liiketoiminnan tulokseen.
Lisäksi yritys voi käyttää riskienhallintakeinoina monipuolista jälkilaskentaa sekä raportointia liiketoiminnan keskeisiltä osilta. Erityisesti riskienhallintakeinona käytetään erilaisia riskimittareita, joista Profit at Risk-riskimittarin katsottiin soveltuvan parhaiten sähkönmyyntiyhtiön riskienhallinnan tueksi. Riskienhallinnan kehityksen näkökulmasta yrityksen on syytä miettiä sopimusten hinnoitteluaan sekä suojausstrategiaansa.
Electricity sales business also faces different kinds of market risks which typically includes possibilities for profits as well as possibilities of losses. The market risks linked to electricity sales business are, for example, risks concerning volumes, profile, price and derivatives. This thesis focuses on the aforementioned market risks and other market risks and also introduces some common methods for managing market risks.
Companies can manage market risks with various kinds of methods. The most common methods are, for example, hedging of base, peak and profile derivatives which help companies to control the effects of the volatility of market prices on sales profits.
In addition, an electricity sales company can manage market risks with versatile back-testing and reporting on essential areas of business. An electricity sales company should use different kinds of risk valuation methods to manage its market risks. One of the findings of this thesis is that the risk valuation method Profit at Risk is the most suitable for electricity sales company’s risk management. From the point of view of developing the company’s risk management, the company should review its contract pricing and hedging strategy.