Pumppujen ja sekoittimien korjausprosessin kehittäminen tietojohtamisen näkökulmasta
Ranta, Topi (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120952227
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014120952227
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena oli tehostaa sekä kehittää pumppujen ja sekoittimien korjausprosessin tiedonhallintaa, jotta tietoon liittyvät ongelmat, virheet sekä turhan työn tekeminen vähentyisivät. Samalla tavoitteena oli myös tutkia, minkälaista tietoa prosessissa liikkuu, miten se liikkuu, mihin sitä varastoidaan, kenellä on tietoon pääsy ja sitä kautta havaita tuottavuutta alentavia ongelmakohtia sekä luoda suunnitelmat tulevaisuudessa tehtäville korjaaville toimenpiteille.
Tutkimuksen viitekehys sekä pohja rakennettiin liiketoimintaprosessien johtamisen mahdollistaman kehityksen sekä tietojohtamisen tarjoamien työkalujen ympärille pitäen mielessä tiedon merkitys yhtenä yrityksen tärkeimmistä resursseista kilpailuedun kannalta. Tutkimuksen empiirisen osan primäärinen aineisto kerättiin osallistumalla kehitettävään prosessiin sekä havainnoimalla sen etenemistä ja siinä tapahtuvia toimintoja. Sekundäärisenä aineistona hyödynnettiin aikaisemmin luotuja prosessikuvauksia.
Korjausprosessin tiedonhallinnan nykytila kyettiin tunnistamaan tutkimalla ja analysoimalla kerättyä aineistoa, jonka perusteella saatiin selville tietoon liittyvät ongelmakohdat. Havaittiin, että ongelmia tuottaa pääasiassa väärästä tiedosta syntyneet virheet, tiedon hidas liikkuminen, tiedon kumuloitumattomuus, rajalliset käyttöoikeudet ja toiminnanohjausjärjestelmän kankeus. Havaittujen ongelmakohtien eliminoimiseksi luotiin suunnitelmat korjaaville toimenpiteille. Myös joitain yksinkertaisempia toimenpiteitä kyettiin jo tekemään tutkimuksen aikana.
Tutkimuksesta saadut tulokset olivat hyviä, sillä suunnitelmat korjaavista toimenpiteistä tulevat lisäämään korjausprosessin tehokkuutta sekä tuottavuutta vähentämällä turhan työn tekemistä sekä parantamalla sen tiedonhallintaa. Tulevaisuudessa prosessiin sisältyvä tieto liikkuu nopeammin, virheet vähentyvät, oikean tiedon hyödynnettävyys kasvaa ja toiminnanohjausjärjestelmä tukee ja mahdollistaa tehokkaammin prosessiin liittyvää tiedonhallintaa kasvattaen yrityksen kilpailukykyä suhteessa saman toimialan kilpailijoihin. The goal of this master’s thesis was to enhance and develop information management of repair process of pumps and agitators so that the problems, errors and rework related to information could be reduced. At the same time the goal was to examine what kind of information is moving in the process, how it is moving, where it is stored, who has access to information and thereby identify the problem areas which are lowering productivity and create developing operations implemented in future.
The framework and basis of this research was built around development enabled by business process management and tools offered by knowledge management keeping in mind the importance of information as one of the most important resources of the firm in point of view of competitive advantage. The primary material for the empirical part of this research was collected by participating in the process and by observing its progress and functions. Different kind of process modeling was exploited as a secondary material.
The current state of information management of developed process was possible to identify by examining and analyzing the collected material leading to the point where problem areas were able to find. The problems and errors caused by false information, slow movement of information, a poor accumulation of information, limited authorizations and inflexible IT system. To eliminate the identified problems developing operations were created. Also some operations were able to implement during the research.
The results were good because of the developing operations implemented in future will increase the efficiency and productivity of the process by lowering the rework and improving its information management. In future, information will be moving faster, errors related to information will be decreased, the recoverable of correct information will be improved and IT system will be supporting and enabling more effectively the operations related to information management improving the competitive advantage of the firm to other competitors.
Tutkimuksen viitekehys sekä pohja rakennettiin liiketoimintaprosessien johtamisen mahdollistaman kehityksen sekä tietojohtamisen tarjoamien työkalujen ympärille pitäen mielessä tiedon merkitys yhtenä yrityksen tärkeimmistä resursseista kilpailuedun kannalta. Tutkimuksen empiirisen osan primäärinen aineisto kerättiin osallistumalla kehitettävään prosessiin sekä havainnoimalla sen etenemistä ja siinä tapahtuvia toimintoja. Sekundäärisenä aineistona hyödynnettiin aikaisemmin luotuja prosessikuvauksia.
Korjausprosessin tiedonhallinnan nykytila kyettiin tunnistamaan tutkimalla ja analysoimalla kerättyä aineistoa, jonka perusteella saatiin selville tietoon liittyvät ongelmakohdat. Havaittiin, että ongelmia tuottaa pääasiassa väärästä tiedosta syntyneet virheet, tiedon hidas liikkuminen, tiedon kumuloitumattomuus, rajalliset käyttöoikeudet ja toiminnanohjausjärjestelmän kankeus. Havaittujen ongelmakohtien eliminoimiseksi luotiin suunnitelmat korjaaville toimenpiteille. Myös joitain yksinkertaisempia toimenpiteitä kyettiin jo tekemään tutkimuksen aikana.
Tutkimuksesta saadut tulokset olivat hyviä, sillä suunnitelmat korjaavista toimenpiteistä tulevat lisäämään korjausprosessin tehokkuutta sekä tuottavuutta vähentämällä turhan työn tekemistä sekä parantamalla sen tiedonhallintaa. Tulevaisuudessa prosessiin sisältyvä tieto liikkuu nopeammin, virheet vähentyvät, oikean tiedon hyödynnettävyys kasvaa ja toiminnanohjausjärjestelmä tukee ja mahdollistaa tehokkaammin prosessiin liittyvää tiedonhallintaa kasvattaen yrityksen kilpailukykyä suhteessa saman toimialan kilpailijoihin.
The framework and basis of this research was built around development enabled by business process management and tools offered by knowledge management keeping in mind the importance of information as one of the most important resources of the firm in point of view of competitive advantage. The primary material for the empirical part of this research was collected by participating in the process and by observing its progress and functions. Different kind of process modeling was exploited as a secondary material.
The current state of information management of developed process was possible to identify by examining and analyzing the collected material leading to the point where problem areas were able to find. The problems and errors caused by false information, slow movement of information, a poor accumulation of information, limited authorizations and inflexible IT system. To eliminate the identified problems developing operations were created. Also some operations were able to implement during the research.
The results were good because of the developing operations implemented in future will increase the efficiency and productivity of the process by lowering the rework and improving its information management. In future, information will be moving faster, errors related to information will be decreased, the recoverable of correct information will be improved and IT system will be supporting and enabling more effectively the operations related to information management improving the competitive advantage of the firm to other competitors.