Learning from projects: a qualitative metasummary
Virolainen, Tuomo (2014)
Diplomityö
Virolainen, Tuomo
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014121152246
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014121152246
Tiivistelmä
The objective of this thesis was to form an understanding about the common gaps
in learning from projects, as well as possible approaches to bridging them. In the
research focus were the questions on how project teams create knowledge, which fac-
tors affect the capture and re-use of this knowledge and how organizations can best
capture and utilize this project-based knowledge. The method used was qualitative
metasummary, a literature-based research method that has previously been mainly
applied in the domains of nursing and health care research. The focus was laid on
firms conducting knowledge-intensive business in some form of matrix organization.
The research produced a theoretical model of knowledge creation in projects as well
as a typology of factors affecting transfer of project-based knowledge. These include
experience, culture and leadership, planning and controlling, relationships, project
review and documentation. From these factors, suggestions could be derived as
to how organizations should conduct projects in order not to lose what has been
learned. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten projektiorganisaatiot luovat tietoa, mitkä
asiat vaikuttavat muodostuvan tiedon talteen saamiseen ja miten tätä tietoa voidaan
parhaiten saada organisaation hyödynnettäväksi myös projektin päätyttyä. Menetelmänä tutkimuksessa käytettiin kirjallisuuskatsauksiin lukeutuvaa laadullista metayhteenvetoa, jota aikaisemmin on sovellettu lähinnä hoito- ja terveystieteissä. Tarkastelu
rajattiin matriisiorganisaatiota käyttäviin tietointensiivistä liiketoimintaa harjoittaviin yrityksiin.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin teoreettinen projektitiedon luomisen malli
sekä kartoitus projektioppimiseen vaikuttavista tekijöistä. Näitä ovat kokemus, organisaatiokulttuuri ja johtaminen, suunnittelu ja projektinhallinta, suhteet, projektin arviointi ja dokumentaatio. Näistä tekijöistä johdettiin suosituksia projektien
suunnitteluun ja hallintaan oppimisen mahdollistamiseksi.
in learning from projects, as well as possible approaches to bridging them. In the
research focus were the questions on how project teams create knowledge, which fac-
tors affect the capture and re-use of this knowledge and how organizations can best
capture and utilize this project-based knowledge. The method used was qualitative
metasummary, a literature-based research method that has previously been mainly
applied in the domains of nursing and health care research. The focus was laid on
firms conducting knowledge-intensive business in some form of matrix organization.
The research produced a theoretical model of knowledge creation in projects as well
as a typology of factors affecting transfer of project-based knowledge. These include
experience, culture and leadership, planning and controlling, relationships, project
review and documentation. From these factors, suggestions could be derived as
to how organizations should conduct projects in order not to lose what has been
learned.
asiat vaikuttavat muodostuvan tiedon talteen saamiseen ja miten tätä tietoa voidaan
parhaiten saada organisaation hyödynnettäväksi myös projektin päätyttyä. Menetelmänä tutkimuksessa käytettiin kirjallisuuskatsauksiin lukeutuvaa laadullista metayhteenvetoa, jota aikaisemmin on sovellettu lähinnä hoito- ja terveystieteissä. Tarkastelu
rajattiin matriisiorganisaatiota käyttäviin tietointensiivistä liiketoimintaa harjoittaviin yrityksiin.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin teoreettinen projektitiedon luomisen malli
sekä kartoitus projektioppimiseen vaikuttavista tekijöistä. Näitä ovat kokemus, organisaatiokulttuuri ja johtaminen, suunnittelu ja projektinhallinta, suhteet, projektin arviointi ja dokumentaatio. Näistä tekijöistä johdettiin suosituksia projektien
suunnitteluun ja hallintaan oppimisen mahdollistamiseksi.