Natiivin Android-pelin käyttöliittymän skaalautuminen ja suorituskyvyn optimointi
Mehtonen, Valtteri (2014)
Kandidaatintyö
Mehtonen, Valtteri
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014121952359
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014121952359
Tiivistelmä
Tässä työssä esiteltiin Android laitteisto- ja sovellusalustana sekä kuvattiin, kuinka Android-pelisovelluksen käyttöliittymä voidaan pitää yhtenäisenä eri näyttölaitteilla skaalauskertoimien ja ankkuroinnin avulla. Toisena osiona työtä käsiteltiin yksinkertaisia tapoja, joilla pelisovelluksien suorituskykyä voidaan parantaa. Näistä tarkempiin mittauksiin valittiin matalatarkkuuksinen piirtopuskuri ja näkymättömissä olevien kappaleiden piilotus. Mittauksissa valitut menetelmät vaikuttivat demosovelluksen suorituskykyyn huomattavasti. Tässä työssä rajauduttiin Android-ohjelmointiin Java-kielellä ilman ulkoisia kirjastoja, jolloin työn tuloksia voi helposti hyödyntää mahdollisimman monessa eri käyttökohteessa. This thesis described Android as a hardware- and software platform and presented how the user interface of a demo application can be scaled to remain usable on different display devices by using scaling factors and anchoring. In the second part of this thesis several simple methods for increasing the performance of the demo application were described. Lower resolution rendering buffer and hidden object culling were selected for closer measurements. The selected methods demonstrated significant performance benefits. This thesis is limited to Android programming using its native Java programming language so that the results can be benefited from as broadly as possible.