Liikennebiokaasun jakelu Mikkelin seudulla: teknologia-, kustannus- ja kannattavuustarkastelu
Haimila, Paavo (2015)
Diplomityö
Haimila, Paavo
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201501231245
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201501231245
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tarkastella biokaasun liikennekäyttöön tarvittavia teknologisia ratkaisuja ja tehdä kustannusvertailua erilaisten jakeluvaihtoehtojen välillä Mikkelin ympäristön case-tapauksessa. Työn teoriaosassa on esitelty teknologisia vaihtoehtoja liikennebiokaasun jakelulle sekä eri teknologioiden kustannuksia. Tietämys eri teknologiavaihtoehdoista ja niiden hinnoista on muodostettu kirjallisuuskatsauksen, asiantuntijahaastatteluiden sekä saatujen tarjousten perusteella.
Työn empiriaosassa on tarkasteltu kolmen eri jakeluskenaarion kustannuksia käyttäen elinkaarikustannuslaskentaa, sekä toimintoperusteista kustannuslaskentaa. Liikennebiokaasun jakelun kustannuksiksi työn case-tapauksissa saatiin jakelutavasta riippuen 0,37 €/kg – 1,02 €/kg (2,64 snt/kWh – 7,29 snt/kWh). Edullisin vaihtoehto liikennebiokaasun jakeluun on työn perusteella myydä tuotettu kaasu tuotantolaitoksella. Jos kaasua siirretään tankattavaksi tytärasemalle, on vaihtoehtoina paineistettu kaasu siirtokontein, nesteytetty kaasu trailerilla tai putkisiirto. Halvin siirtokeino tämän työn skenaarioissa oli kaasun putkisiirto. The aim of this Master’s Thesis was to review the technology needed for the use of biogas as traffic fuel and to compare costs between different distribution scenarios of the case example. The knowledge in different technologies and their prices have been formed from literature review, interviews and offers from suppliers.
In the empirical part of the thesis costs of three different distribution scenarios were calculated using life cycle cost analysis and activity based costing. The costs of biogas distribution in the case examples were 0,37 €/kg – 1,02 €/kg (2,64 cnt/kWh – 7,29 cnt/kWh) depending on the selected form of distribution. The cheapest option would be to distribute the gas directly at the production plant. It is also possible to transport the gas using either compressed gas in con-tainers, liquefied gas in trailers or a pipeline. The cheapest form of transporta-tion in the scenarios of this study was to transport the gas via a pipeline.
Työn empiriaosassa on tarkasteltu kolmen eri jakeluskenaarion kustannuksia käyttäen elinkaarikustannuslaskentaa, sekä toimintoperusteista kustannuslaskentaa. Liikennebiokaasun jakelun kustannuksiksi työn case-tapauksissa saatiin jakelutavasta riippuen 0,37 €/kg – 1,02 €/kg (2,64 snt/kWh – 7,29 snt/kWh). Edullisin vaihtoehto liikennebiokaasun jakeluun on työn perusteella myydä tuotettu kaasu tuotantolaitoksella. Jos kaasua siirretään tankattavaksi tytärasemalle, on vaihtoehtoina paineistettu kaasu siirtokontein, nesteytetty kaasu trailerilla tai putkisiirto. Halvin siirtokeino tämän työn skenaarioissa oli kaasun putkisiirto.
In the empirical part of the thesis costs of three different distribution scenarios were calculated using life cycle cost analysis and activity based costing. The costs of biogas distribution in the case examples were 0,37 €/kg – 1,02 €/kg (2,64 cnt/kWh – 7,29 cnt/kWh) depending on the selected form of distribution. The cheapest option would be to distribute the gas directly at the production plant. It is also possible to transport the gas using either compressed gas in con-tainers, liquefied gas in trailers or a pipeline. The cheapest form of transporta-tion in the scenarios of this study was to transport the gas via a pipeline.