Tietokonepelien tekoälyn rajat
Salminen, Joonas (2015)
Kandidaatintyö
Salminen, Joonas
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201501231249
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201501231249
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka hyvä tekoäly tietokonepeliin on mahdollista toteuttaa nykytiedolla ja -tekniikalla. Tekoäly rajattiin tarkoittamaan tekoälyn ohjaamia pelihahmoja. Lisäksi yksinkertaisia tekoälytoteutuksia ei huomioitu. Työ toteutettiin tutustumalla aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä kehittäjäyhteisön web-sivustojen tietoon. Hyvän tekoälyn kriteereiksi valikoituivat viihdyttävyys ja uskottavuus. Katsaus suosituimpiin toteuttamistekniikoihin ja tekoälyn mahdollisuuksiin osoitti, että teoriassa hyvinkin edistynyt tekoäly on toteutettavissa. Käytännössä tietokoneen rajalliset resurssit, kehittäjien rajalliset taidot ja pelinkehitysprojektien asettamat vaatimukset näyttävät kuitenkin rajoittavan tekoälyn toteuttamista kaupallisessa tuotteessa. The purpose of this research was to find out how good artificial intelligence it is possible to implement in a computer game using modern technology and techniques. AI was delimited to include AI controlled characters only. Simple AI implementations were left out. The research was carried out by exploring related literature and game development community websites. Believability and entertainment value were chosen for the criteria of good AI. A review through the most popular AI techniques and a look at the possibilities of AI indicated that in theory highly advanced AI is realizable. In practice, however, limited resources of computers, limited knowledge of game developers and requirements set by game development projects seem to constrain commercial AI implementations.