Viestintäteknologian kehityksen vaikutus organisaation toimintatapoihin ja esimiestyöhön
Korhonen, Katri (2015)
Pro gradu -tutkielma
Korhonen, Katri
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201502111567
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201502111567
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin viestintäteknologian
kehitys, globalisaatio sekä organisaatiomuodot ovat suhteessa keskenään sekä
miten ne vaikuttavat esimiestyöhön hajautuneessa organisaatiossa.
Tutkimuskohteena olivat kymmenen eri asiantuntijaorganisaatiossa
esimiesasemassa työskentelevää henkilöä.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto
hankittiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen sekä avoimien
haastatteluiden avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin
hajautuneen organisaation määrittelyn ohella johtamisteorioista sekä
organisaation viestinnän teorioista.
Tutkimuksen tulosten perusteella hajautuneet organisaatiomuodot yleistyvät
uusille toimialoille ja työaika ja –paikka käsitteet muuttuvat. Esimiestyö on
sosiaalinen prosessi. Vuorovaikutteinen ja päätösvaltaa jakava esimiestyö on
tehokkaan ja joustavan organisaation edellytys. Verkostoituminen on yleistynyt
ja on organisaatioiden kannalta järkevämpi tapa saada tarvittava osaaminen
käyttöön kuin rekrytoiminen.
Tutkimuksen mukaan organisaatiot pyrkivät edesauttamaan verkostoitumista
mahdollistamalla työajasta ja –paikasta riippumattoman työn tekemisen.
Useimmat organisatioissa käyettävät sovellukset ja järjestelmät toimivat
tietoliikenneverkon kautta tai pilvipalveluissa. Työntekijöitä kannustetaan
voimakkaasti muodostamaan sekä löytämään omaa ja organisaation osaamista
tukevia osaamiskeskuksia. Lisäksi tutkimus vahvistaa aiempien
tutkimustulosten mukaisesti, että nykymuotoinen esimiestyö ei toimi työaikaja työpaikkarajoituksista vapautuneessa, hajautuneissa organisaatioissa. Tämän
vaikutuksesta myös alaisten rooli muuttuu hajautuneissa organisaatioissa. The purpose of this study was to find out how the development of the
communication technology, globalization and organization’s structure changes
one another and how they change the leadership in organizations. The study
focused on ten managers or directors in ten different organizations.
The study utilised the qualitative research method. Semi-structured thematic
interviews and open interviews were conducted. A theoretical framework was
created in this study through decentralized and divisional organizations,
leadership theories and theories of organizational communication .
This study indicates that dezentralized and divisional organizations are more
sufficient and more common. The meanings of working time and place are
changing for it no longer matters where or when you do your work. The
leadership is social process.
This study confirms that interactive leadership and sharing of the decision
making is the core of the efficient and flexible organisation. In order to have
the needed cababilities and abilities the organizations are b etter to network
than to recruit. The members of the organization are courage to find and build
suitable centers of interest and practice. In the light of the research
organizations facilitate networking by making the applications and systems
function in cloud services or through internet.
Further more, in light of the research findings, the traditional leadership won’t
work in modern way of doing business and work. This has a significant impact
on the employee skills.
kehitys, globalisaatio sekä organisaatiomuodot ovat suhteessa keskenään sekä
miten ne vaikuttavat esimiestyöhön hajautuneessa organisaatiossa.
Tutkimuskohteena olivat kymmenen eri asiantuntijaorganisaatiossa
esimiesasemassa työskentelevää henkilöä.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto
hankittiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen sekä avoimien
haastatteluiden avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin
hajautuneen organisaation määrittelyn ohella johtamisteorioista sekä
organisaation viestinnän teorioista.
Tutkimuksen tulosten perusteella hajautuneet organisaatiomuodot yleistyvät
uusille toimialoille ja työaika ja –paikka käsitteet muuttuvat. Esimiestyö on
sosiaalinen prosessi. Vuorovaikutteinen ja päätösvaltaa jakava esimiestyö on
tehokkaan ja joustavan organisaation edellytys. Verkostoituminen on yleistynyt
ja on organisaatioiden kannalta järkevämpi tapa saada tarvittava osaaminen
käyttöön kuin rekrytoiminen.
Tutkimuksen mukaan organisaatiot pyrkivät edesauttamaan verkostoitumista
mahdollistamalla työajasta ja –paikasta riippumattoman työn tekemisen.
Useimmat organisatioissa käyettävät sovellukset ja järjestelmät toimivat
tietoliikenneverkon kautta tai pilvipalveluissa. Työntekijöitä kannustetaan
voimakkaasti muodostamaan sekä löytämään omaa ja organisaation osaamista
tukevia osaamiskeskuksia. Lisäksi tutkimus vahvistaa aiempien
tutkimustulosten mukaisesti, että nykymuotoinen esimiestyö ei toimi työaikaja työpaikkarajoituksista vapautuneessa, hajautuneissa organisaatioissa. Tämän
vaikutuksesta myös alaisten rooli muuttuu hajautuneissa organisaatioissa.
communication technology, globalization and organization’s structure changes
one another and how they change the leadership in organizations. The study
focused on ten managers or directors in ten different organizations.
The study utilised the qualitative research method. Semi-structured thematic
interviews and open interviews were conducted. A theoretical framework was
created in this study through decentralized and divisional organizations,
leadership theories and theories of organizational communication .
This study indicates that dezentralized and divisional organizations are more
sufficient and more common. The meanings of working time and place are
changing for it no longer matters where or when you do your work. The
leadership is social process.
This study confirms that interactive leadership and sharing of the decision
making is the core of the efficient and flexible organisation. In order to have
the needed cababilities and abilities the organizations are b etter to network
than to recruit. The members of the organization are courage to find and build
suitable centers of interest and practice. In the light of the research
organizations facilitate networking by making the applications and systems
function in cloud services or through internet.
Further more, in light of the research findings, the traditional leadership won’t
work in modern way of doing business and work. This has a significant impact
on the employee skills.