Palvelutuotteiden strateginen johtaminen suunnitteluliiketoiminnassa
Räsänen, Jarkko (2015)
Diplomityö
Räsänen, Jarkko
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201502111568
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201502111568
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää suunnitteluliiketoiminnan palvelutuotteiden strategisen johdon käyttöön soveltuva menetelmä, tai työkalu, jonka avulla palvelutuotteiden kilpailukykyä ja kehitystarpeita voidaan helposti arvioida.
Diplomityö pitää sisällään kolme tutkimuskysymystä. Ensimmäisellä tutkimuskysymyksellä pyritään keräämään tietoa suunnitteluorganisaation taustalla vaikuttavista menestystekijöistä. Toisen tutkimuskysymyksen avulla pyrittiin löytämään työkalu, tai menetelmä, palvelutuotteiden strategisen johdon käyttöön, tai sellaisen muodostamisen pohjaksi. Kolmas tutkimuskysymys liittyi suunnittelupalveluiden strategisen johtamisen työkalun muodostamiseen.
Tutkimuksen tuloksena tuotettiin suunnitteluorganisaation palvelutuotteiden johtamisen viitekehys. Viitekehyksessä palvelutuotteet lajitellaan havainnolliselle luokittelutaululle, jossa pystykoordinaattina käytetään palvelutuotteen markkinoiden houkuttelevuutta ja vaakakoordinaattina palvelutuotteen vahvuutta organisaatiossa.
Tutkimuksessa on esitetty suunnitteluliiketoiminnan strategisen johtamisen onnistumisessa vaikuttavat taustatekijät, markkinoiden houkuttelevuuden keskeisimmät mittarit, sekä suunnittelupalveluiden vahvuutta kuvaavat tekijät. The meaning of this master’s thesis was to find a tool or a method for the use of strategic management of design industry to evaluate and visualize service portfolio competitiveness and development needs.
This thesis holds three main questions. First question tries to solve the measurements that affect the success of design and engineering company. Second question was to find a tool, or a method, for the strategic management of service portfolio, or as a base for that kind of tool or method. Third question was a base to develop a tool for strategic management of design and engineering service portfolio.
The outcome of the thesis is a framework for strategic management of design and engineering services. In the framework all the service products are classified and displayed on a visual classification board. The classification is made with vertical and horizontal coordinates where vertical axel means the market attractiveness of the service product and the horizontal axel means the strength of the service manufacturing and outcome in the company.
In this thesis there are articulated the success factors of strategic management, the essential factors of market attractiveness, and the main factors that define the strength of the design and engineering services.
Diplomityö pitää sisällään kolme tutkimuskysymystä. Ensimmäisellä tutkimuskysymyksellä pyritään keräämään tietoa suunnitteluorganisaation taustalla vaikuttavista menestystekijöistä. Toisen tutkimuskysymyksen avulla pyrittiin löytämään työkalu, tai menetelmä, palvelutuotteiden strategisen johdon käyttöön, tai sellaisen muodostamisen pohjaksi. Kolmas tutkimuskysymys liittyi suunnittelupalveluiden strategisen johtamisen työkalun muodostamiseen.
Tutkimuksen tuloksena tuotettiin suunnitteluorganisaation palvelutuotteiden johtamisen viitekehys. Viitekehyksessä palvelutuotteet lajitellaan havainnolliselle luokittelutaululle, jossa pystykoordinaattina käytetään palvelutuotteen markkinoiden houkuttelevuutta ja vaakakoordinaattina palvelutuotteen vahvuutta organisaatiossa.
Tutkimuksessa on esitetty suunnitteluliiketoiminnan strategisen johtamisen onnistumisessa vaikuttavat taustatekijät, markkinoiden houkuttelevuuden keskeisimmät mittarit, sekä suunnittelupalveluiden vahvuutta kuvaavat tekijät.
This thesis holds three main questions. First question tries to solve the measurements that affect the success of design and engineering company. Second question was to find a tool, or a method, for the strategic management of service portfolio, or as a base for that kind of tool or method. Third question was a base to develop a tool for strategic management of design and engineering service portfolio.
The outcome of the thesis is a framework for strategic management of design and engineering services. In the framework all the service products are classified and displayed on a visual classification board. The classification is made with vertical and horizontal coordinates where vertical axel means the market attractiveness of the service product and the horizontal axel means the strength of the service manufacturing and outcome in the company.
In this thesis there are articulated the success factors of strategic management, the essential factors of market attractiveness, and the main factors that define the strength of the design and engineering services.