Prosessilaitteen teräsrakenteen optimointi
Järvinen, Jarkko (2015)
Diplomityö
Järvinen, Jarkko
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201502161606
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201502161606
Tiivistelmä
Diplomityön tarkoituksena oli optimoida puukentän nosturin teräsrakenteiden kustannuksia ja selvittää halvemman valmistusmaan vaikutus nosturin kokonaiskustannukseen. Tavoitteena oli saada 15 % kokonaiskustannussäästö. Työn alussa perehdytään optimoitavan nosturin rakenteeseen ja mahdollisiin rakenteen optimoitaviin osiin.
Teräsrakenteen optimointi alkoi kustannusrakenteen tarkalla selvittämisellä. Näin saatiin kuva nosturin kokonaiskustannuksesta ja mahdollisista säästökohteista. Uusien ideoiden kehittämisessä käytettiin hyväksi osatoimintojen pisteytystä ja ideamatriisia. Ideamatriisin lopputuloksena uudet rakenteet tarkastettiin nosturin kuormituksien suhteen ja valittiin kustannusten kannalta paras ratkaisu.
Teräsrakenteeseen tehtiin muutoksia myös merirahdin konttien asettamien rajaehtojen mukaan. Kiinassa valmistettavalle teräsrakenteelle tehtiin rahtisuunnitelma, jossa selvitettiin optimaalinen rahtimuoto ja tarvittavien konttien lukumäärä. Tarjouskilpailun avulla saatiin halvin kuljetushinta valmistavalta tehtaalta työmaalle.
Lopuksi nosturin optimoidun teräsrakenteen kustannuksia verrattiin työn alussa selvitettyyn kustannusrakenteeseen. Työn lopputuloksena päästiin 12 % potentiaaliseen kustannussäästöön, joka jäi kolme prosenttiyksikköä kustannussäästötavoitteesta. Purpose of the master’s thesis was to optimize the wood yard crane steel structure in terms of costs, as well as find what effect does cheaper manufacturing country have to the total cost. The target was to degrease total cost of the installed crane by 15 %. At the beginning of the thesis focus was to get acquainted with the crane and potential structural parts to be optimized.
Steel structure optimization began by sorting out the exact costs. This way a picture of total cost of was made and potential cost saving places was sorted. Idea matrix and part function scoring was used to develop new ideas.
By result of the idea matrix the new structure was optimized with the crane loading. The best solutions were chosen in terms of total costs.
Changes to the steel structure were also made in terms of boundary conditions of sea freight cargo containers. Shipping plan was made to the steel structure that was to be manufactured in China. That sorted out the optimal freight format and container quantities. The lowest price of freight was solved with tendering procedure.
At the end of the thesis the optimized crane steel structure costs were compared to the actual costs that were sorted out at the beginning. The final result was 12 % potential cost savings, which was three percentage points from the target.
Teräsrakenteen optimointi alkoi kustannusrakenteen tarkalla selvittämisellä. Näin saatiin kuva nosturin kokonaiskustannuksesta ja mahdollisista säästökohteista. Uusien ideoiden kehittämisessä käytettiin hyväksi osatoimintojen pisteytystä ja ideamatriisia. Ideamatriisin lopputuloksena uudet rakenteet tarkastettiin nosturin kuormituksien suhteen ja valittiin kustannusten kannalta paras ratkaisu.
Teräsrakenteeseen tehtiin muutoksia myös merirahdin konttien asettamien rajaehtojen mukaan. Kiinassa valmistettavalle teräsrakenteelle tehtiin rahtisuunnitelma, jossa selvitettiin optimaalinen rahtimuoto ja tarvittavien konttien lukumäärä. Tarjouskilpailun avulla saatiin halvin kuljetushinta valmistavalta tehtaalta työmaalle.
Lopuksi nosturin optimoidun teräsrakenteen kustannuksia verrattiin työn alussa selvitettyyn kustannusrakenteeseen. Työn lopputuloksena päästiin 12 % potentiaaliseen kustannussäästöön, joka jäi kolme prosenttiyksikköä kustannussäästötavoitteesta.
Steel structure optimization began by sorting out the exact costs. This way a picture of total cost of was made and potential cost saving places was sorted. Idea matrix and part function scoring was used to develop new ideas.
By result of the idea matrix the new structure was optimized with the crane loading. The best solutions were chosen in terms of total costs.
Changes to the steel structure were also made in terms of boundary conditions of sea freight cargo containers. Shipping plan was made to the steel structure that was to be manufactured in China. That sorted out the optimal freight format and container quantities. The lowest price of freight was solved with tendering procedure.
At the end of the thesis the optimized crane steel structure costs were compared to the actual costs that were sorted out at the beginning. The final result was 12 % potential cost savings, which was three percentage points from the target.