Projektijohtamisen kehittämisellä lisäarvoa B2B- asiakkaille
Eurén, Jyrki (2015)
Diplomityö
Eurén, Jyrki
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201502201662
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201502201662
Tiivistelmä
Diplomityön keskeisimpinä tavoitteina kohdeyritykselle oli ymmärtää liiketoiminnan muutoksen elementtejä, arvioida projektijohtamisen kyvykkyyden vaatimuksia sekä tunnistaa kehitystarpeita projektinjohtamisen uusille toimintatavoille toimitusprojekteissa. Projektijohtamisen ja -hallinnan kehittäminen on viime vuosien aikana noussut niin yritysten kuin akateemisten yhteisöjen mielenkiinnon kohteeksi.
Kirjallisuuskatsauksessa laaja-alaisen ymmärryksen luomiseksi projektijohtamisen viitekehystä tarkasteltiin liiketoiminnan muutoksen, arvontuoton, ulkoistamisen ja osaamisen näkökulmista. Muodostettua viitekehystä hyödynnettiin empiirisen kyselytutkimuksen suunnittelussa ja tulosten analysoinnissa.
Tuloksista keskeisimpänä todetaan, että arvontuotto projektijohtamisen palveluissa ainakin projektipäälliköiden osalta kohdistuu osaamiseen, kokemukseen ja johtamistaitoihin. Palveluliiketoimintaan suuntautuminen edellyttää tuotteiden määrittämistä prosesseiksi. Samoin projektijohtamisen kohentaminen vaatii toimintatapamuutoksia, kommunikoinnin parantamista ja kyvykkyyden nostoa. Työn tuloksena tehtiin suosituksia kohdeyritykselle, joiksi määrittyivät projektijohtamisen käytäntöjen kehittäminen, projektitoimiston perustaminen ja arvontuoton terävöittäminen liiketoimintamallin muokkauksella. The aim of this Master´s Thesis for the target company was to understand the business transformation elements, and to evaluate the capability requirements of project management and the development needs for a new operating model when delivering projects. In recent years the interest for project management and project capability development have increased in both corporate and academic world.
The purpose in the literature review was to gain a more comprehensive understanding of the project management framework by examining business transformation and the value creation from outsourcing and competence perspectives. The empirical part of the research was conducted as a survey study and the theoretical part has been gathered from literature and scientific articles. The formed framework was used in the empirical survey design and results analysis.
The study found that the value creation in the project management services especially from the project manager’s point of view focuses on the subject expertise, experience and leadership skills. Similarly, the service business transformation requires that the products need to be defined as processes. The improvement in project management needs behavioral changes, knowledge sharing and capabilities. In summary, the literature research and empirical survey resulted in several recommendations for the target company, such as development of project management procedures, project office launch and value creation for the clients.
Kirjallisuuskatsauksessa laaja-alaisen ymmärryksen luomiseksi projektijohtamisen viitekehystä tarkasteltiin liiketoiminnan muutoksen, arvontuoton, ulkoistamisen ja osaamisen näkökulmista. Muodostettua viitekehystä hyödynnettiin empiirisen kyselytutkimuksen suunnittelussa ja tulosten analysoinnissa.
Tuloksista keskeisimpänä todetaan, että arvontuotto projektijohtamisen palveluissa ainakin projektipäälliköiden osalta kohdistuu osaamiseen, kokemukseen ja johtamistaitoihin. Palveluliiketoimintaan suuntautuminen edellyttää tuotteiden määrittämistä prosesseiksi. Samoin projektijohtamisen kohentaminen vaatii toimintatapamuutoksia, kommunikoinnin parantamista ja kyvykkyyden nostoa. Työn tuloksena tehtiin suosituksia kohdeyritykselle, joiksi määrittyivät projektijohtamisen käytäntöjen kehittäminen, projektitoimiston perustaminen ja arvontuoton terävöittäminen liiketoimintamallin muokkauksella.
The purpose in the literature review was to gain a more comprehensive understanding of the project management framework by examining business transformation and the value creation from outsourcing and competence perspectives. The empirical part of the research was conducted as a survey study and the theoretical part has been gathered from literature and scientific articles. The formed framework was used in the empirical survey design and results analysis.
The study found that the value creation in the project management services especially from the project manager’s point of view focuses on the subject expertise, experience and leadership skills. Similarly, the service business transformation requires that the products need to be defined as processes. The improvement in project management needs behavioral changes, knowledge sharing and capabilities. In summary, the literature research and empirical survey resulted in several recommendations for the target company, such as development of project management procedures, project office launch and value creation for the clients.