Developing an introductory object-oriented programming course
Herala, Antti (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201503061836
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201503061836
Tiivistelmä
The state of the object-oriented programming course in Lappeenranta University of Technology had reached the point, where it required changes to provide better learning opportunities and thus the learning outcomes. Based on the student feedback the course was partially dated and ineffective. The components of the course were analysed and the ineffective elements were removed and new methods were introduced to improve the course. The major changes included the change from traditional teaching methods to reverse classroom method and the use of Java as the programming language. The changes were measured by the student feedback, lecturer’s observations and comparison to previous years. The feedback suggested that the changes were successful; the course received higher overall grade than before. Lappeenrannan teknillisen yliopiston Olio-ohjelmointi-kurssi oli saavuttanut pisteen, jossa sen oli muututtava oppimismahdollisuuksien ja sitä kautta tulosten parantamiseksi. Kurssi oli opiskelijapalautteen mukaan osin vanhentunut ja oppimistulokset eivät olleet niin hyviä kuin ne voisivat olla. Kurssin osa-alueet analysoitiin, toimimattomat osat poistettiin ja kurssia kehitettiin käyttämään uusia menetelmiä. Suurimpiin muutoksiin kuuluivat opetustavan muutos perinteisestä luokkahuonetavasta käänteiseen luokkahuoneeseen ja kurssilla käytettävän ohjelmointikielen vaihtaminen Javaan. Muutoksia mitattiin opiskelijapalautteella ja luennoitsijan huomioilla sekä vertailulla edellisien vuosien kursseihin. Palaute antoi viitteitä, että muutokset olivat toimivia, sillä kurssin saama yleisarvosana oli korkein tähän mennessä.