Tuotekehitysprosessin suorituskyvyn parantaminen pienikokoisessa tuotekehitysorganisaatiossa
Piiroinen, Virve (2015)
Diplomityö
Piiroinen, Virve
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201503241998
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201503241998
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on selvittää tuotekehitysprosessin vaiheet ja niihin vaikuttavia tekijöi-tä sekä löytää keinoja, joilla parantaa pienikokoisen tuotekehitysorganisaation tuotekehi-tysprosessia ja tuotekehitystoimintaa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten hyvin kohdeor-ganisaation tuotekehitysprosessi vastaa teoriamääritelmiä dokumenttitarkasteluna. Lisäksi kartoitettiin kohdeorganisaation tuotekehitystoiminnan nykytilaa ja haastattelemalla henkilökuntaa. Tutkimusote on toiminta-analyyttinen.
Kohdeorganisaatiolla on dokumentoitu tuotekehitysprosessi, josta käy ilmi vaiheet, kriteerit ja vastuut. Prosessi vastaa teoriamääritelmiä sitä paremmin, mitä lähemmäksi prosessin loppua siirrytään. Haastatteluista tuli ilmi, että kohdeorganisaation vahvuudet ovat työntekijöiden osaamisessa ja asenteessa sekä työilmapiirissä. Suurimpia kehityskohtia ovat resurssitilanne ja tuotemäärittelyjen taso. Kohdeorganisaatiossa on liian vähän teki-jöitä tehtävämäärään nähden ja tuotemäärittelyt muuttuvat usein prosessin aikana. Seu-rauksena on mm. aikataulujen venyminen ja suunnittelun laadun heikkeneminen. Tuote-kehitystoiminta nähtiin pääasiassa tuotteiden tuotteistamisessa, ei tuoteideoiden kehittä-misessä. Tuotekehitysprosessin tuntemus vaihtelee ja asiakastarpeet eivät ole tuotekehi-tykselle selvät. Lisäksi henkilökunta ei tunne täysin suorituskyvyn mittareita ja menossa olevia kehityshankkeita.
Prosessin kriteerien päivitys ja painotus etupään tehtäviin parantaisi prosessia etenkin prosessin loppupään toiminnoissa. Toiminnan parantamiseksi resursointitilannetta pitää parantaa ja tuotemäärittelyjen analysointiin tulee panostaa enemmän. Lisäksi koulutus prosessista, asiakastarpeista, mittaamisesta ja kehityshankkeista parantaisi kokonaisku-van ymmärtämistä ja näin ollen toiminnan taso parantuisi. Innovaatiotoiminnan ja ideoin-nin lisäämiseksi tulisi tutkia, mitä mahdollisuuksia toiminnan lisäämiseksi on. The goals of this study are to clarify the product development process stages and factors affecting them together with finding ways to improve product development process and activities in a small-sized product development organization. The study examined how well the target organization’s product development process matches theory as document re-view. Also the current state of R&D activities and improvement ideas were surveyed by interviewing staff. The research approach is action analytical.
Based on results the case organization has a documented product development process where stages, criteria and responsibilities are defined. Process corresponds to theory defi-nitions best at the end of process. According to interviews case organization’s strengths are the know-how and attitudes of employees and atmosphere. The biggest development areas are resource situation and product definition quality. There are too few employees for workload and product definitions change often during process. Consequences are eg. schedule prolonging and decrease in design quality. Employees feel that their product de-velopment activities are mainly in preparing designs for manufacturing, not in brainstorming new product ideas. The knowledge of product development process varies within em-ployees and customer needs are unknown. Employees are not fully aware what perfor-mance indicators are used. Also ongoing development projects, that will be integrated to function, are unknown.
Updating process criteria and emphasizing the front end of the process could improve functions at end part of the process. Improving product development functions, resource situation should be improved and more emphasizing for analyzing the product definitions should be done. Also training on process, customer needs, performance measures and development projects can be expected to improve activities. For increasing innovation and brainstorming activities, one could study what possibilities are available.
Kohdeorganisaatiolla on dokumentoitu tuotekehitysprosessi, josta käy ilmi vaiheet, kriteerit ja vastuut. Prosessi vastaa teoriamääritelmiä sitä paremmin, mitä lähemmäksi prosessin loppua siirrytään. Haastatteluista tuli ilmi, että kohdeorganisaation vahvuudet ovat työntekijöiden osaamisessa ja asenteessa sekä työilmapiirissä. Suurimpia kehityskohtia ovat resurssitilanne ja tuotemäärittelyjen taso. Kohdeorganisaatiossa on liian vähän teki-jöitä tehtävämäärään nähden ja tuotemäärittelyt muuttuvat usein prosessin aikana. Seu-rauksena on mm. aikataulujen venyminen ja suunnittelun laadun heikkeneminen. Tuote-kehitystoiminta nähtiin pääasiassa tuotteiden tuotteistamisessa, ei tuoteideoiden kehittä-misessä. Tuotekehitysprosessin tuntemus vaihtelee ja asiakastarpeet eivät ole tuotekehi-tykselle selvät. Lisäksi henkilökunta ei tunne täysin suorituskyvyn mittareita ja menossa olevia kehityshankkeita.
Prosessin kriteerien päivitys ja painotus etupään tehtäviin parantaisi prosessia etenkin prosessin loppupään toiminnoissa. Toiminnan parantamiseksi resursointitilannetta pitää parantaa ja tuotemäärittelyjen analysointiin tulee panostaa enemmän. Lisäksi koulutus prosessista, asiakastarpeista, mittaamisesta ja kehityshankkeista parantaisi kokonaisku-van ymmärtämistä ja näin ollen toiminnan taso parantuisi. Innovaatiotoiminnan ja ideoin-nin lisäämiseksi tulisi tutkia, mitä mahdollisuuksia toiminnan lisäämiseksi on.
Based on results the case organization has a documented product development process where stages, criteria and responsibilities are defined. Process corresponds to theory defi-nitions best at the end of process. According to interviews case organization’s strengths are the know-how and attitudes of employees and atmosphere. The biggest development areas are resource situation and product definition quality. There are too few employees for workload and product definitions change often during process. Consequences are eg. schedule prolonging and decrease in design quality. Employees feel that their product de-velopment activities are mainly in preparing designs for manufacturing, not in brainstorming new product ideas. The knowledge of product development process varies within em-ployees and customer needs are unknown. Employees are not fully aware what perfor-mance indicators are used. Also ongoing development projects, that will be integrated to function, are unknown.
Updating process criteria and emphasizing the front end of the process could improve functions at end part of the process. Improving product development functions, resource situation should be improved and more emphasizing for analyzing the product definitions should be done. Also training on process, customer needs, performance measures and development projects can be expected to improve activities. For increasing innovation and brainstorming activities, one could study what possibilities are available.