Opettajien johtamiseen soveltuvan suorituskykymittariston taustalla olevat motivaatiotekijät
Välilä, Sami (2015)
Diplomityö
Välilä, Sami
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504247447
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504247447
Tiivistelmä
Työntekijöiden ja organisaatioiden suorituskykyä on tutkittu etenkin tuotantoyrityksissä paljon. Suorituskyvyn mittaamisessa on painotettu taloudellisia tai tuotannollisia mittareita. Yksittäisen työntekijän motivaation merkitystä suorituskykyyn ei ole kuitenkaan tutkittu kovinkaan paljon. Motivaatioon liittyviä tutkimuksia on tehty enemmän kasvatustieteellisissä ja psykologisissa tutkimuksissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaiset motivaatiotekijät vaikuttavat ammatillisessa koulutuksessa työskentelevien opettajien suorituskykyyn. Motivaatiotekijöitä selvitettiin opettajille suunnatulla kyselyllä. Lisäksi selvitettiin, onko motivaatiotekijöillä eroa yksityisen organisaation ja julkisen organisaation työntekijöiden välillä.
Tutkimuksessa havaittiin, että yksityisen ja julkisen organisaation työntekijöiden työskentelymotivaatio perustuu erilaisiin tekijöihin. Yrityselämässä menestyvän työntekijän motivaatio kasvaa, mikäli hänellä on mahdollisuus saavuttaa taloudellisia palkkioita hyvistä suorituksista tai hänelle tarjotaan muita ulkoisia hyödykkeitä, kuten ylennystä. Julkisen sektorin palveluksessa olevan työntekijän motivaatio kasvaa, mikäli hän saa tehdä osaamaansa työtä yhteisön hyväksi ja onnistuu työssään. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että opettajat ovat hyvin tyytyväisiä työhönsä ja he motivoituvat onnistumisen kokemuksista ja mahdollisuudesta vaikuttaa oman työnsä sisältöön ja aikatauluihin. Esimerkkimittaristo rakennettiin Teaching Balanced Scorecard (TBSC) -menetelmän mukaiseksi. Mittaristossa on huomioitu opettajan työskentelymotivaatioon vaikuttavia tekijöitä. Tuloskorttimalli soveltuu isojen organisaatioiden käyttöön ja nykyinen suuntaus oppilaitoksissa on kohti isoja toimijoita. Esimiesten on tunnistettava alaistensa motivaatioon vaikuttavia tekijöitä, sillä työntekijälle annettu vääränlainen palaute voi jopa laskea hänen suorituskykyä. Tiimeissä ja verkostoissa hyvän motivaation saavuttaminen merkitsee myös työturvallisuuden parantumista, sillä yhteen hiileen puhaltavat työntekijät hyödyntävät yhteistä osaamistaan myös työskentelyolosuhteiden kehittämisessä. Performance measurement is a topic that has been researched a lot. Measures are usually associated with economy and productivity. There are few research papers where the motivation was named in measurement. Motivation and the factors that affect in work motivation has been studied not in the field of performance but in pedagogy and psychology. The purpose of this paper was to find out what kind of issues create work motivation for vocational teachers and how those issues influent in their performance. Public sector differs from private sector with goals and possibilities. Sub question was that are there differences between employees in public and private sector. This study is a combination of literature review and empirical part. Empirical part of this study was a survey that was allocated to teachers.
The results of this study showed that the factors involved in employee motivation differ between private and public sector. Intrinsic motivation factors occurs more in the public sector. Employees increased their work motivation if they can get the feel of success in their work and if they get compliments from their supervisors. They usually have strong desire to work for their community. Employees in the private sector increased their work motivation more often with external motivation factors. They appreciate for example financial benefits and promotions. Results show that teachers are quite satisfied for their jobs and they get motivation from the success of the experience and their possibilities to affect to the content and schedules of their work The model for performance measurement in this study was built by using Teaching Balanced Scorecard (TBSC). BSC-model suits better for large organizations. Nowadays the vocational institutes in Finland are becoming larger. It is important that supervisors and managers know their employees well so that managing can be done with using the most suitable employee in different tasks. The feedback is also important factor in creating the spirit and motivation in your own organization. Wrong kind of feedback can decrease employees’ motivation. It is also possible to increase safety in working conditions if there are well motivated people in the organization.
Tutkimuksessa havaittiin, että yksityisen ja julkisen organisaation työntekijöiden työskentelymotivaatio perustuu erilaisiin tekijöihin. Yrityselämässä menestyvän työntekijän motivaatio kasvaa, mikäli hänellä on mahdollisuus saavuttaa taloudellisia palkkioita hyvistä suorituksista tai hänelle tarjotaan muita ulkoisia hyödykkeitä, kuten ylennystä. Julkisen sektorin palveluksessa olevan työntekijän motivaatio kasvaa, mikäli hän saa tehdä osaamaansa työtä yhteisön hyväksi ja onnistuu työssään. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että opettajat ovat hyvin tyytyväisiä työhönsä ja he motivoituvat onnistumisen kokemuksista ja mahdollisuudesta vaikuttaa oman työnsä sisältöön ja aikatauluihin. Esimerkkimittaristo rakennettiin Teaching Balanced Scorecard (TBSC) -menetelmän mukaiseksi. Mittaristossa on huomioitu opettajan työskentelymotivaatioon vaikuttavia tekijöitä. Tuloskorttimalli soveltuu isojen organisaatioiden käyttöön ja nykyinen suuntaus oppilaitoksissa on kohti isoja toimijoita. Esimiesten on tunnistettava alaistensa motivaatioon vaikuttavia tekijöitä, sillä työntekijälle annettu vääränlainen palaute voi jopa laskea hänen suorituskykyä. Tiimeissä ja verkostoissa hyvän motivaation saavuttaminen merkitsee myös työturvallisuuden parantumista, sillä yhteen hiileen puhaltavat työntekijät hyödyntävät yhteistä osaamistaan myös työskentelyolosuhteiden kehittämisessä.
The results of this study showed that the factors involved in employee motivation differ between private and public sector. Intrinsic motivation factors occurs more in the public sector. Employees increased their work motivation if they can get the feel of success in their work and if they get compliments from their supervisors. They usually have strong desire to work for their community. Employees in the private sector increased their work motivation more often with external motivation factors. They appreciate for example financial benefits and promotions. Results show that teachers are quite satisfied for their jobs and they get motivation from the success of the experience and their possibilities to affect to the content and schedules of their work The model for performance measurement in this study was built by using Teaching Balanced Scorecard (TBSC). BSC-model suits better for large organizations. Nowadays the vocational institutes in Finland are becoming larger. It is important that supervisors and managers know their employees well so that managing can be done with using the most suitable employee in different tasks. The feedback is also important factor in creating the spirit and motivation in your own organization. Wrong kind of feedback can decrease employees’ motivation. It is also possible to increase safety in working conditions if there are well motivated people in the organization.