Metsäkoneiden panssareiden ja pohjan luukkujen laadun kehittäminen
Eskelinen, Janne (2015)
Diplomityö
Eskelinen, Janne
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198497
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198497
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat tutkimuksen toimeksiantavan yrityksen, John Deere Forestry Oy:n metsäkoneiden panssareiden ja luukkujen kanssa työskentelevä henkilöstö kokee oleellisimmiksi pohjan suojien asennettavuuden, käytettävyyden, kestävyyden ja laadun kehittämisessä. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää, mitä hyödynnettävää tietoa yrityksen sisältä jo löytyy, mitä hiljaista tietoa henkilöstöllä on ja miten tätä kaikkea voidaan hyödyntää jatkossa suunnittelun tukena.
Pääasiallisina tutkimusmenetelminä käytettiin strukturoitua kyselytutkimusta, toimeksiantavan yrityksen sekä kilpailijoiden rakenneratkaisujen tarkastelua sekä lujuuslaskentaa. Kyselytutkimuksen aineisto kerättiin loppukesästä 2014. Otanta koostui 149:stä eri toimipaikkojen työntekijästä. Aineisto käsiteltiin pääasiassa kvantitatiivisesti käyttämällä ristiintaulukointia.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella syvennyttiin tarkastelemaan pohjan suojausta myös koneteknillisellä lähestymistavalla. Tarkastelun kohteeksi valitulle panssarille tehtiin lujuuslaskentoja kyselyn vastausten varmentamiseksi ja ongelmien tarkentamiseksi, parannusehdotuksien tueksi. Aihetta tarkasteltiin asennusergonomian, työturvallisuuden ja vaurioitumismekanismien valossa. Tulosten analysoinnin yhteydessä esitettiin ratkaisuehdotuksia yleisimpiin ongelmiin laadun kehittämiseksi. Keskeisimmät ratkaisuehdotukset liittyvät panssareiden rakenteellisen stabiiliuden parantamiseen. Käytännön toimenpide-esityksinä esimerkiksi jäykisteet, tuennat, materiaalivalinnat, uudelleenmuotoilu, apuasennustyökalut, turvavarustelut ja avautumissuunnat olisivat huomion arvoisia asioita.
Tutkimuksessa kerätty tieto kootaan sovellettavaksi käytäntöön laadun kehittämiseksi tekemällä toimeksiantavalle yritykselle metsäkoneiden panssareiden ja pohjan luukkujen suunnitteluohje. Tällä pyritään jatkossa parantamaan kilpailukykyä. The aim of the study was to find out which matters are most important concerning forest ma-chine’s undershields and underframe hatches to employees of John Deere Forestry Oy, in a view of installability, usability, durability and quality. Correspondingly purpose was to de-termine what kind of useful information can be found from inside the company and how this information can be utilized in future concerning next generation’s products.
Main research methods of the study were survey study, comparison between sponsoring un-dertaking’s and competitor’s design solutions and structural analysis. Survey was conducted in fall 2014. Sampling consisted 149 employees from several offices. The research material was refined quantitatively using cross tabulation.
Based on the results of the survey, shields of the underframe were studied with a mechanical engineering approach. Undershield selected for the inspection was studied with structural analysis to confirm results of survey, to solve the problems and lastly to make suggests for improvements. Subjects were studied from perspective of installation ergonomics, work safe-ty and failure mechanisms. Within the analysis of the results, suggestions for improvements were proposed to develop the quality. Essential results were related to maintaining the struc-tural stability of the shields of the underframe. Therefore the improvements could be for in-stance reinforcements, braces, material re-selections, re-shaping, installation aid tooling, safe-ty equipment and opening direction of hatch.
Information collected during the study was combined as a design guideline for sponsoring undertaking to be utilized for quality improvements concerning undershields and underframe hatches. Overall quality increasement should improve competitiveness.
Pääasiallisina tutkimusmenetelminä käytettiin strukturoitua kyselytutkimusta, toimeksiantavan yrityksen sekä kilpailijoiden rakenneratkaisujen tarkastelua sekä lujuuslaskentaa. Kyselytutkimuksen aineisto kerättiin loppukesästä 2014. Otanta koostui 149:stä eri toimipaikkojen työntekijästä. Aineisto käsiteltiin pääasiassa kvantitatiivisesti käyttämällä ristiintaulukointia.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella syvennyttiin tarkastelemaan pohjan suojausta myös koneteknillisellä lähestymistavalla. Tarkastelun kohteeksi valitulle panssarille tehtiin lujuuslaskentoja kyselyn vastausten varmentamiseksi ja ongelmien tarkentamiseksi, parannusehdotuksien tueksi. Aihetta tarkasteltiin asennusergonomian, työturvallisuuden ja vaurioitumismekanismien valossa. Tulosten analysoinnin yhteydessä esitettiin ratkaisuehdotuksia yleisimpiin ongelmiin laadun kehittämiseksi. Keskeisimmät ratkaisuehdotukset liittyvät panssareiden rakenteellisen stabiiliuden parantamiseen. Käytännön toimenpide-esityksinä esimerkiksi jäykisteet, tuennat, materiaalivalinnat, uudelleenmuotoilu, apuasennustyökalut, turvavarustelut ja avautumissuunnat olisivat huomion arvoisia asioita.
Tutkimuksessa kerätty tieto kootaan sovellettavaksi käytäntöön laadun kehittämiseksi tekemällä toimeksiantavalle yritykselle metsäkoneiden panssareiden ja pohjan luukkujen suunnitteluohje. Tällä pyritään jatkossa parantamaan kilpailukykyä.
Main research methods of the study were survey study, comparison between sponsoring un-dertaking’s and competitor’s design solutions and structural analysis. Survey was conducted in fall 2014. Sampling consisted 149 employees from several offices. The research material was refined quantitatively using cross tabulation.
Based on the results of the survey, shields of the underframe were studied with a mechanical engineering approach. Undershield selected for the inspection was studied with structural analysis to confirm results of survey, to solve the problems and lastly to make suggests for improvements. Subjects were studied from perspective of installation ergonomics, work safe-ty and failure mechanisms. Within the analysis of the results, suggestions for improvements were proposed to develop the quality. Essential results were related to maintaining the struc-tural stability of the shields of the underframe. Therefore the improvements could be for in-stance reinforcements, braces, material re-selections, re-shaping, installation aid tooling, safe-ty equipment and opening direction of hatch.
Information collected during the study was combined as a design guideline for sponsoring undertaking to be utilized for quality improvements concerning undershields and underframe hatches. Overall quality increasement should improve competitiveness.