Eduskunnan sähköiset asiointipalvelut ja niiden kehittämistarpeet kansanedustajan työn näkökulmasta
Wilenius, Sari (2015)
Diplomityö
Wilenius, Sari
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198498
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198498
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin kansanedustajan eri työroolien näkökulmasta sähköisten asiointipalvelujen tarjontaa ja kehittämistarvetta. Työn tuloksena havaittiin, että lainsäätäjän rooliin liittyvät sähköiset asiointipalvelut olivat kehittyneet eniten. Toinen havainto oli, että palveluja kehitettäessä ei aina osattu huomioida kansanedustajan työn lähtökohtia riittävästi. Kansanedustajaa ei tunnistettu aktiiviseksi toimijaksi, vaan passiiviseksi tiedon vastaanottajaksi. Kehittämiskohteita löytyi etenkin valiokuntatyön tehtäväkokonaisuudesta ja kansanedustajan kansainvälisen vaikuttajan roolista. Sähköisten asiointipalvelujen kehittämistarpeiden ohella tunnistettiin merkittäväksi asiaan vaikuttavaksi tekijäksi organisaation muutoskyvykkyys. In this study, an MP was seen from the perspective of different work roles when developing and offering electronic services. Another point of view was to find out development needs of electronic services MPs use in their work. As a result, it was found that the electronic services in the legislative role of MP had developed the most. Another observation was that in developing services the MP's work as a starting point was not always been taken into account. The MPs were not identi-fied as an active participant, but a passive recipient of information. Major devel-opment needs were found especially in the Committee work and the MP’s role as an international player. Organization’s capacity to change was identified in addi-tion to the development a major contributing factor to the electronic services success.