Mobiilipelien kehitys ja julkaisu monialustakehitystyökaluja hyödyntäen
Bordi, Kimmo (2015)
Kandidaatintyö
Bordi, Kimmo
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198509
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198509
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä esitellään mobiilimarkkoiden pirstaloitumisongelma, ja se millaisia
haasteita kehittäjät voivat kokea kehittäessään sovelluksia, jotka tukevat useampia
mobiilialustoja. Lisäksi työssä esitellään erilaisia mobiilisovelluksissa käytettäviä
monetisaatiomalleja. Työssä tarkastellaan myös monialustakehitystyökalujen ja HTML5-tekniikan soveltuvuutta mobiilialustojen kehityshaasteiden ratkaisemiseen. Työn lopuksi
toteutetaan ja julkaistaan käytännön pelisovellus monialustatyökalulla eri alustoja tukien.
Tämän demosovelluksen avulla perehdytään julkaisuprosesseihin käytännössä, tuoden esille
eri alustojen asettamia vaatimuksia kehittäjälle. This Bachelor's thesis examines the fragmentation problem present in the current mobile
markets and the problems that mobile developers are facing when developing mobile apps
supporting multiple mobile platforms. This thesis also covers different monetization methods
that are widely used in the current mobile apps. This thesis also brings forward ways on how
cross-platform tools and techniques like HTML5 alleviate the problems present in mobile app
development. As a part of this thesis, a simple mobile game supporting multiple platforms is
implemented and published to the platforms' marketplaces. This demo app is used to get first
hand experience in the publishing processes, observing the different requirements of the
platforms that are set for the app developers.
haasteita kehittäjät voivat kokea kehittäessään sovelluksia, jotka tukevat useampia
mobiilialustoja. Lisäksi työssä esitellään erilaisia mobiilisovelluksissa käytettäviä
monetisaatiomalleja. Työssä tarkastellaan myös monialustakehitystyökalujen ja HTML5-tekniikan soveltuvuutta mobiilialustojen kehityshaasteiden ratkaisemiseen. Työn lopuksi
toteutetaan ja julkaistaan käytännön pelisovellus monialustatyökalulla eri alustoja tukien.
Tämän demosovelluksen avulla perehdytään julkaisuprosesseihin käytännössä, tuoden esille
eri alustojen asettamia vaatimuksia kehittäjälle.
markets and the problems that mobile developers are facing when developing mobile apps
supporting multiple mobile platforms. This thesis also covers different monetization methods
that are widely used in the current mobile apps. This thesis also brings forward ways on how
cross-platform tools and techniques like HTML5 alleviate the problems present in mobile app
development. As a part of this thesis, a simple mobile game supporting multiple platforms is
implemented and published to the platforms' marketplaces. This demo app is used to get first
hand experience in the publishing processes, observing the different requirements of the
platforms that are set for the app developers.