Opiskelumotivaation selvitystyö sähkötekniikan opinnoissa Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa
Korpinen, Janne (2015)
Kandidaatintyö
Korpinen, Janne
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198513
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198513
Tiivistelmä
Opiskelumotivaatio on monimutkainen käsite, johon vaikuttavat sekä sisäiset että ulkoiset tekijät. Motivaatiota voidaan tarkastella useasta eri näkökulmasta. Työn tarkoituksena on selvittää sähkötekniikan opiskelijoiden motivaation tilanne. Myös opetuksen käytännön tekijöiden vaikutus opiskeluun selvitetään. Työ toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena; kysely lähetettiin sähkötekniikan opiskelijoille syksyllä 2014. Tuloksia verrattiin lisäksi muihin aihetta käsitteleviin tutkimuksiin. Tutkimuksessa havaittiin sähkötekniikan opiskelijoiden motivaation olevan hyvää tasoa. Sähkötekniikan opetus on yhteisöllistä ja opetushenkilökunta helposti lähestyttävää. Kyselyn vastauksista löytyi joitakin kursseja, joiden suorittaminen on opiskelijoille epämieluisaa. Vastaavasti tietyt kurssit ovat suosittuja suoritustapansa ja arvostelunsa takia. Opiskelumotivaation kannalta havaittiin palautteen ja opintojen tärkeyden kokemisen olevan merkittäviä tekijöitä. Sähkötekniikan opetus vaikuttaisi olevan hieman erilaista kuin muu opetus Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Käytännön asioiden ja työelämän taitojen opetusta olisi lisättävä. Study motivation is a complex concept, which is affected both by intrinsic and extrinsic factors. Motivation can be viewed from several different perspectives. The aim of the Bachelor’s thesis is to investigate the state of electrical engineering students’ study motivation in 2014. Further, the practical aspects of teaching methods and their effects on studying are analysed. The work was carried out as a questionnaire survey; the questionnaire was sent to the electrical engineering students in autumn 2014. The results of the survey were also compared with other studies on the subject. According to the survey, the electrical engineering students’ study motivation is at a good level. Electrical engineering education at LUT is collaborative, and the teaching staff is easy to approach. The survey responses revealed that certain courses are not liked by students. Similarly, certain courses are popular because of their different methods of completion and assessment. From the perspective of study motivation, the high value of teachers’ feedback and the significance of studies for the student as such were recognised. The education of electrical engineering seems to be slightly different from other study programmes at Lappeenranta University of Technology. Teaching practical matters and working life skills should be promoted.