Study on Customer Perceived Value of Container Loading Equipment
Kauhanen, Juho (2015)
Diplomityö
Kauhanen, Juho
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198515
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198515
Tiivistelmä
The goal of the thesis was to gain understanding of organizational buying behavior
and its effect from the selling perspective and to generate base for verifying customer
value propositions for Actiw Oy. The first objective was to discover the current
buying decision criteria of current customers to understand the buying motives which
had led to the investment initially. Second objective was to understand how the
buying decision criteria and customer experiences can be turned into customer value
propositions. Research was done with 16 customer interviews, which were focused on
obtaining the information on the buying center and the value of the solution.
Thesis goes through the main theories of OBB and the theory behind customer value
management. Based on customer interviews, the currently used customer value
propositions were tested and categorized into points-of-parities and points-ofdifferences.
The interviews confirmed customer behavior in new task and modified
rebuy situations and also gave confirmation to the internally done customer value
propositions. Main finding of the study was, that as the value propositions are
possible to present more specifically to each new case instead of using all benefits at
the same time. Työn tavoitteena oli selvittää organisaation ostokäyttäytymisen teoriaa sekä sen
vaikutusta myynnin näkökulmasta sekä luoda Actiw Oy:lle pohja jolla todentaa
asiakasarvoehdotelmia. Päätavoitteena oli ymmärtää asiakkaiden ostomotiiveja jotka
olivat johtaneet investointiin. Toisena päätavoitteena oli ymmärtää kuinka ostopäätös
kriteeristö sekä asiakaskokemukset voidaan muuntaa asiakasarvoehdotelmiksi.
Tutkimuksessa tehtiin 16 asiakashaastattelua joiden tarkoituksena oli selvittää
asiakkaan osto-organisaatiota sekä asiakkaan saamia hyötyjä laitteesta.
Tutkielma käy läpi organisaation ostokäyttäytymisen pääteoriat, sekä asiakasarvon
johtamisen teoriaa. Nykyisin käytetyt asiakasarvoehdotelmat testattiin sekä
kategorisoitiin eroavaisuuksiin sekä samankaltaisuuksiin asiakashaastattelujen
pohjalta. Haastattelut vahvistivat yrityksen olettamuksia asiakkaiden
ostokäyttäytymisestä sekä uusissa että modifioiduissa ostotilanteissa, sekä vahvisti
sisäisesti tehtyjen asiakasarvoehdotelmien paikkaansapitävyyttä. Työn päätuloksena
voidaan pitää sitä, että asiakasarvoehdotelmat voidaan nyt kohdistaa paremmin
asiakkaittain. Työn tuloksia voidaan käyttää arvopohjaisen myynnin kehittämisen
pohjana Actiw Oy:n tarpeisiin.
and its effect from the selling perspective and to generate base for verifying customer
value propositions for Actiw Oy. The first objective was to discover the current
buying decision criteria of current customers to understand the buying motives which
had led to the investment initially. Second objective was to understand how the
buying decision criteria and customer experiences can be turned into customer value
propositions. Research was done with 16 customer interviews, which were focused on
obtaining the information on the buying center and the value of the solution.
Thesis goes through the main theories of OBB and the theory behind customer value
management. Based on customer interviews, the currently used customer value
propositions were tested and categorized into points-of-parities and points-ofdifferences.
The interviews confirmed customer behavior in new task and modified
rebuy situations and also gave confirmation to the internally done customer value
propositions. Main finding of the study was, that as the value propositions are
possible to present more specifically to each new case instead of using all benefits at
the same time.
vaikutusta myynnin näkökulmasta sekä luoda Actiw Oy:lle pohja jolla todentaa
asiakasarvoehdotelmia. Päätavoitteena oli ymmärtää asiakkaiden ostomotiiveja jotka
olivat johtaneet investointiin. Toisena päätavoitteena oli ymmärtää kuinka ostopäätös
kriteeristö sekä asiakaskokemukset voidaan muuntaa asiakasarvoehdotelmiksi.
Tutkimuksessa tehtiin 16 asiakashaastattelua joiden tarkoituksena oli selvittää
asiakkaan osto-organisaatiota sekä asiakkaan saamia hyötyjä laitteesta.
Tutkielma käy läpi organisaation ostokäyttäytymisen pääteoriat, sekä asiakasarvon
johtamisen teoriaa. Nykyisin käytetyt asiakasarvoehdotelmat testattiin sekä
kategorisoitiin eroavaisuuksiin sekä samankaltaisuuksiin asiakashaastattelujen
pohjalta. Haastattelut vahvistivat yrityksen olettamuksia asiakkaiden
ostokäyttäytymisestä sekä uusissa että modifioiduissa ostotilanteissa, sekä vahvisti
sisäisesti tehtyjen asiakasarvoehdotelmien paikkaansapitävyyttä. Työn päätuloksena
voidaan pitää sitä, että asiakasarvoehdotelmat voidaan nyt kohdistaa paremmin
asiakkaittain. Työn tuloksia voidaan käyttää arvopohjaisen myynnin kehittämisen
pohjana Actiw Oy:n tarpeisiin.