Rekrytointimarkkinointi Y-sukupolvelle, miten tavoitamme parhaat osaajat? Case IBM Finland OY
Noreila, Johanna (2015)
Pro gradu -tutkielma
Noreila, Johanna
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198590
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201505198590
Tiivistelmä
Pro Gradu- tutkimuksen keskeisin tavoite oli selvittää tehokkaimmat rekrytointimarkkinointikanavat ja tyylit Y-sukupolveen kohdistuen. Y-sukupolvi on isoin ja uusin sukupolvi, joka on siirtymässä työelämään. Tällä hetkellä teoreettinen pohja on vielä ohut liittyen y-sukupolven rekrytointiin ja työnantajamielikuvaan ja tämän tutkimuksen oli tarkoitus selvittää tätä tutkimusaukkoa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena case-tutkimuksena. Aineistonkeruutapana oli kysely. Kysely toteutettiin sähköpostilla lähetettävällä kyselyllä IBM Suomen nuorille harjoittelijoille ja työntekijöille. Kysely lähetettiin noin 150:lle työntekijälle.
Tutkimustulokset osoittivat, että IBM Suomella ovat perusprosessit ja nykyisten harjoittelijoiden tyytyväisyys hyvällä tasolla. Kuitenkin tutkimuskyselyn kautta saatiin selville osa-alueita, joilla rekrytointimarkkinoinnin tehokkuutta voidaan lisätä ja hyväksikäyttää vieläkin paremmin. Tutkimustulosten perusteella Y-sukupolven arvot ja odotukset erosivat muista sukupolvista oletettua vähemmän. The main goal of this Master’s Thesis was to find out what would be the best and most effective ways of recruitment marketing to generation Y. Generation Y is the newest and largest generation entering the workforce. There’s still limited theoretical research based on recruitment and employer branding aimed for generation Y and that is the gap this research is trying to fill.
The research was qualitative and the data collection method was a questionnaire. The questionnaire was sent as e-mail to 150 trainees and young employees that currently worked for IBM Finland.
The results of this research indicated that the basic processes and satisfaction rate of the current trainees is on a satisfactory level. The questionnaire for this study proved that there are some areas where IBM Finland has the possibility to improve the effectiveness of recruitment marketing. The results also indicated that the values and expectations of Generation Y didn’t differ from previous generations as much as was assumed.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena case-tutkimuksena. Aineistonkeruutapana oli kysely. Kysely toteutettiin sähköpostilla lähetettävällä kyselyllä IBM Suomen nuorille harjoittelijoille ja työntekijöille. Kysely lähetettiin noin 150:lle työntekijälle.
Tutkimustulokset osoittivat, että IBM Suomella ovat perusprosessit ja nykyisten harjoittelijoiden tyytyväisyys hyvällä tasolla. Kuitenkin tutkimuskyselyn kautta saatiin selville osa-alueita, joilla rekrytointimarkkinoinnin tehokkuutta voidaan lisätä ja hyväksikäyttää vieläkin paremmin. Tutkimustulosten perusteella Y-sukupolven arvot ja odotukset erosivat muista sukupolvista oletettua vähemmän.
The research was qualitative and the data collection method was a questionnaire. The questionnaire was sent as e-mail to 150 trainees and young employees that currently worked for IBM Finland.
The results of this research indicated that the basic processes and satisfaction rate of the current trainees is on a satisfactory level. The questionnaire for this study proved that there are some areas where IBM Finland has the possibility to improve the effectiveness of recruitment marketing. The results also indicated that the values and expectations of Generation Y didn’t differ from previous generations as much as was assumed.
